Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1099319
Säkerhetsläget brukar kallas limp home och är inget som, mig veterligen, går att aktivera på begäran. Det är någonting som bilen går in i när det är något större fel så att du kan "halta" dig vidare, stanna säkert eller ev. ta sig hem.

Du kan ju knappast reklamera att det jobb du beställde av verkstaden i fråga innan du vet om det är något fel på det jobbet. Åk till en aukt. verkstad, säg att du åtgärdat felet enligt deras felsökning men att bilen fortfarande inte fungerar. Be de radera ev. kvarstående felkoder och/eller göra en TCM-omladdning eller vilka omladdningar som kan krävas, eller om det rentav visar sig vara något annat som är galet.

Edit: Vet inte om det är galet att rekommendera det eller om det inte gör någon skillnad men det brukar ju ibland pratas om att göra en norsk reset, dvs lyfta minuspolen någon viss tid för att bilen ska glömma felkoderna. Vet att det inte funkar på felkoder på airbag-systemet men övriga styrenheter kanske det funkar för? Dock känns det ju som att minuspolen kanske borde varit av vid arbetet men det kostar ju inget att prova (ni som vet bättre får gärna inflika om det här är något daterat knep från äldre dar, känns nästan så).

Edit igen: för att vidareutveckla så tänker jag något i stil med att solenoiden låser sig i ett visst läge, felkod sätts t.ex för oväntad utväxling och bilen går i limp home eller blir okörbar. Felet repareras men felkoden står kvar och bilen förblir i limp home, något du kanske inte heller märkte under tiden den inte var körbar.
Användarvisningsbild
av milktrucker
#1099340
Eventuella felkoder måste läsas ut med vida.
Det är bara att uppge bostadsort och fråga om någon på forumet bor i närheten och har vida tillgängligt
av Fiskfejset
#1099462
Jag provade att ta väck minuspolen ett tag. När jag satt tillbaka den och startade bilen så visade den "reducerat skydd" och kort efter "fullt skydd" och då tändes även motorlampan igen.
av Fiskfejset
#1099468
Fiskfejset skrev:Jag provade att ta väck minuspolen ett tag. När jag satt tillbaka den och startade bilen så visade den "reducerat skydd" och kort efter "fullt skydd" och då tändes även motorlampan igen.
Ahh, såg nu att det här med fullt skydd och reducerat skydd förmodligen inte har med problemet att göra då det har något med larm o rörelsesensorer att göra :wink:
Användarvisningsbild
av wissel
#1099506
Schmoyoho skrev:Måste? Så lyfta minuspolen är old news eller?
?? Vad menar du nu ?
Man nollar inga felkoder nånsin med att lyfta minusanslutningen på batteriet.
:-O)
av valln
#1099510
För mig känns det som om volvoverkstaden tog höjd för att deras första förslag var otillräckligt och saltade priset så att de kunde ge rabatt på en ytterligare åtgärd...
Användarvisningsbild
av wissel
#1099515
valln skrev:För mig känns det som om volvoverkstaden tog höjd för att deras första förslag var otillräckligt och saltade priset så att de kunde ge rabatt på en ytterligare åtgärd...
Kanske men jag tror mera på en "osäker Mek" som är rädd att misslyckas......plus förstås en girig Verkstadschef som bara måste visa resultat.
:(
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call

VoC-enheten sitter inte i takkonsolen, där fi[…]

(Tack för paketet!) Det var så lite,[…]