- mån 08 aug 2016, 09:57
#1099319
Säkerhetsläget brukar kallas limp home och är inget som, mig veterligen, går att aktivera på begäran. Det är någonting som bilen går in i när det är något större fel så att du kan "halta" dig vidare, stanna säkert eller ev. ta sig hem.
Du kan ju knappast reklamera att det jobb du beställde av verkstaden i fråga innan du vet om det är något fel på det jobbet. Åk till en aukt. verkstad, säg att du åtgärdat felet enligt deras felsökning men att bilen fortfarande inte fungerar. Be de radera ev. kvarstående felkoder och/eller göra en TCM-omladdning eller vilka omladdningar som kan krävas, eller om det rentav visar sig vara något annat som är galet.
Edit: Vet inte om det är galet att rekommendera det eller om det inte gör någon skillnad men det brukar ju ibland pratas om att göra en norsk reset, dvs lyfta minuspolen någon viss tid för att bilen ska glömma felkoderna. Vet att det inte funkar på felkoder på airbag-systemet men övriga styrenheter kanske det funkar för? Dock känns det ju som att minuspolen kanske borde varit av vid arbetet men det kostar ju inget att prova (ni som vet bättre får gärna inflika om det här är något daterat knep från äldre dar, känns nästan så).
Edit igen: för att vidareutveckla så tänker jag något i stil med att solenoiden låser sig i ett visst läge, felkod sätts t.ex för oväntad utväxling och bilen går i limp home eller blir okörbar. Felet repareras men felkoden står kvar och bilen förblir i limp home, något du kanske inte heller märkte under tiden den inte var körbar.
Du kan ju knappast reklamera att det jobb du beställde av verkstaden i fråga innan du vet om det är något fel på det jobbet. Åk till en aukt. verkstad, säg att du åtgärdat felet enligt deras felsökning men att bilen fortfarande inte fungerar. Be de radera ev. kvarstående felkoder och/eller göra en TCM-omladdning eller vilka omladdningar som kan krävas, eller om det rentav visar sig vara något annat som är galet.
Edit: Vet inte om det är galet att rekommendera det eller om det inte gör någon skillnad men det brukar ju ibland pratas om att göra en norsk reset, dvs lyfta minuspolen någon viss tid för att bilen ska glömma felkoderna. Vet att det inte funkar på felkoder på airbag-systemet men övriga styrenheter kanske det funkar för? Dock känns det ju som att minuspolen kanske borde varit av vid arbetet men det kostar ju inget att prova (ni som vet bättre får gärna inflika om det här är något daterat knep från äldre dar, känns nästan så).
Edit igen: för att vidareutveckla så tänker jag något i stil med att solenoiden låser sig i ett visst läge, felkod sätts t.ex för oväntad utväxling och bilen går i limp home eller blir okörbar. Felet repareras men felkoden står kvar och bilen förblir i limp home, något du kanske inte heller märkte under tiden den inte var körbar.