Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är vi helt vid sidan om ämnet, men jag kan ändå säga att det inte alls är självklart att det blir billigare bara för att det görs i Kina. Kinesisk kvalitetskontroll är fortfarande inte i närheten av vad den är i Europa, löneläget är stadigt på väg uppåt, mänskliga kommunikationsproblem skapar ofta bekymmer som kostar pengar att lösa. I praktiken måste man själv vara på plats för att hålla koll på att det som görs är det som efterfrågas. Ska helst vara stora serier för att man ska få bra lönsamhet i sådana här prylar.

Mellan 500 och 1000 kronor för några meter kabel med kontaktdon i båda ändar, när det är god kvalite som gäller, är inget ovanligt. Och då pratar vi B2B, exklusive moms.
Var minst sagt otydlig i mitt korta svar tidigare. Men kabel av god kvalité ÄR dyrt och särskilt när man köper styckevis.
Köper och säljer kundspecifika färdiga kablage på jobbet men då i tusental.
När vi ändå svävat ut från ämnet så, lustigt att en Lesjöforsfjäder tillverkad i Sverige kan säljas i Tyskland för en spottstyver mot vad den säljs för i Sverige...
”Kollade då vad Autoexperten skulle ha – 2 500 kronor för två fjädrar bak. Svensktillverkade av Lesjöfors. Mekonomen skulle ha 2 438 kronor för ett par fjädrar, och de var också från Lesjöfors. Priserna är samma som BMW tar för originalfjädrar, 2 650 kronor för ett par. Det slutade med att jag beställde på internet via ebay.de. Jag förstod så mycket som att det var bakfjädrar men inte så mycket mer då jag inte kan tyska. Hämtade ut paketet idag. Priset var 887 kronor för BÅDA fjädrarna, med frakt. Jag måste säga att jag blev minst sagt förvånad när jag öppnar försändelsen och ser att där ligger två Lesjöfors-fjädrar i svensk förpackning. Priset är således en tredjedel av det svenska – och sannolikt är det inte välgörenhet de pysslar med i Tyskland.”
http://teknikensvarld.se/svenska-rovarp ... en-118338/

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]