Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Du sa det: Jag skulle vilja se när vakten bryter. Förlopp: Kompressor snurrar, rör och förångare blir frostiga och nu borde vakten bryta. Om jag kan se att den inte gör det så tror jag att den är bevisat felaktig.
Eller tänker jag fel?
Bäst att tillägga att ingenting har blivit gjort med ac-systemet på minst två år, och det har fungerat perfekt hela tiden.
Användarvisningsbild
av taxi
...och nu fattade jag: Jag gör ett extra kablage mellan vakt och kontakt med en brytare på! Då kan jag simulera vaktens jobb! Eller så provar jag med en ny lågtrycksvakt från skroten, får se imorgon hur jag gör.
av Fritzell
Lågtrycksvakten bryter vid ca 0,8-1,2 bar och sluter vid 1,8-2,2 bar ungefär och har flera viktiga funktioner, bland annat skydd mot för låg förångingstemp självklart tex vid köldmediebrist men också ge kraft vid acceleration. Om du kopplar loss kontakten till lågtrycksvakten och kompressorn stannar betyder det ju endast att styrsystemet fungerar - inte att vakten fungerar. Jag skulle rekommendera att du besöker en bilverkstad med AC utrustning för att få en ordentlig genongång.

Är lågtrycksvakten bruten stannar kompressorn men en pressostat kan gå sönder och skita i trycket och texvara sluen hela tiden. Det är dåligt av flera anledningar b.la. är AC systemet inte byggt för att gå kontinuerligt eller på höga varvtal extra dåligt är det om man ligger på motorväg och kör på höga varvtal, det sliter väldigt hårt på kompressorn

Normalt ska vakten släppa någonstans vid 2800rpm vid en längre acceleration, tex om du kör på treans växel från 40 till 80km/h förutsatt att köldmedienivån är korrekt. Fattas det gas släpper den tidigare. Du känner det på motorvarvtalet och hör reläet klicka.

Har du kollat kupéfiltret förresten?
Blockerat flöde skapar också isbildning.
Användarvisningsbild
av taxi
Byter filter varje år, så nördig är jag. Skulle nästan kunna sälja dom vidare för dom ser inte smutsiga ut.
Efter andra frysningen så står bilen still tills detta är löst. Hoppas verkligen att allt har klarat sig om det är så att kompressorn har gått kontinuerligt. Typiskt att jag precis har kört till göteborg också (ca 80 mil tur och retur).
Men å andra sidan ser både kompressor och torkfiltret nya ut, dom skiner i silvrig nyans båda två, så förra ägaren har nog bytt dessa nyligen.
Det lutar åt en ny lågtryckspressostat imorgon.
Användarvisningsbild
av taxi
Nu har jag hämtat fyra pressostater, men till mitt förtret såg jag att drivremmen hängde i lampan bredvid bilen. Hade glömt att jag monterat ur drivremsspännaren för den glappade lite, men alla på skroten glappade lika mycket eller mer så det blev ingen sån idag. Jaja, nya tag imorgon.
Tack till alla som orkar svara i min dysfunktionella ac-tråd!
av NilsO
Man kan kolla med en digital multimeter om/när lågtrycksvakten bryter och sluter medan AC:n arbetar.

Man kopplar helt enkelt multimetern parallellt över lågtrycksvakten, dvs en mätspets till vardera ledning. Hur man enklast gör det rent praktiskt beror lite på hur kontaktstycket ser ut. (Lågtrycksvakten ska alltså fortfarande vara inkopplad.)

Då betyder 0 V att lågtrycksvakten är sluten, och en spänning över 0 V att den är öppen. Med motorn igång och AC:n i funktion.
av Fritzell
Låter bra att filret är nytt. Jag brukar nöja mig med att blåsa rent mitt med tryckluften

Går också bra att ohm-mäta tryckvakten med kontakten lös. Den ska vara nära noll ohm när bilen är avstängd och avbrott om du sätter på AC och varvar upp motorvarvtalet.
Lycka till
Användarvisningsbild
av taxi
Tack allihopa!
Jag har suttit med en kopp kaffe och tänkt lite: Jag tänkte starta motorn och slå på ac med låg fläkthastighet. Då ökar risken för frysning, fast om allt fungerar så ska det ju inte frysa alls förstås. Men om det blir frost på ett av rören utan att lågtrycksvakten bryter så stänger jag av och låter motor och ac svalna några timmar. Sen byter jag lågtrycksvakt och upprepar proceduren och ser förhoppningsvis att den stänger av kompressorn innan rören blir för kalla.
Lät detta rimligt?
av NilsO
Fritzell skrev: Går också bra att ohm-mäta tryckvakten med kontakten lös. Den ska vara nära noll ohm när bilen är avstängd och avbrott om du sätter på AC och varvar upp motorvarvtalet.
Men går kompressorn med lågtrycksvakten urkopplad?
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]