Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!

Nu har det hänt två gånger med några veckors mellanrum att kupéfläkten börjar brumma mer än blåsa luft. Kylan är kvar, men luften tryter liksom. Båda gångerna räcker det med att bilen stått avstängd en stund och ca 10 liter vatten runnit ut under, för att allt ska fungera perfekt igen.

Jag misstänker direkt tempgivaren i förångaren, men jag hittar den inte via google. Jag trodde jag var asbäst på att googla, men så var tydligen inte fallet.

Måste jag gå till volvo och köpa den?
Och vågar man ens hoppas på att nån sitter på ett temperatur/motståndsdiagram för den?

Tack på förhand!
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Vi har två st V70 -98, vi har samma problem. Har också googlat satan, nyare V70 sitter en tempgivare som mäter inkommande luft för att förhindra frysning, men kan inte hitta info om motsvarande (om den finns) på vår årsmodell. Hittar du en lösning är jag väldigt intresserad.
Användarvisningsbild
av taxi
Jag valde mellan "AC OFF" lite då och då, eller högre fläkthastighet. Att manuellt höja fläkten funkar bra, så jag kör så tills vidare.
Men då får jag helt enkelt pallra mig till volvo och försöka att inte se stressad ut under de 35 minuter det tar för reservdelsmannen att hitta delen på datorn.
Användarvisningsbild
av taxi
Det verkar sitta en givare precis innan förångaren, men huruvida den spelar en roll vid frysning är oklart. Ska gräva lite mer och återkomma.
Användarvisningsbild
av taxi
Min givare mäter ca 10 kOhm (10,00 med multimetern på 20k) vid rumstemperatur. När jag andas lite på givaren går den ner mot 7,00. Direkt efter jag tog ur den från bilen vid 13 grader visade den ca 15,00.
Så, låter detta vettigt?

Godtyckligt påhittad mätsammanställning:
13 grader = 15 000 ohm
20 grader = 10 000 ohm
30 grader = 7 000 ohm
Användarvisningsbild
av taxi
Tack!
Ja, den ser ut som den till höger, den vänstra bilden känner jag inte igen. Men värdena stämmer ju, så då kan jag sätta tillbaka sensorn och glömma den.
Då blir det en tur till skroten och prova med en eller två begagnade lågtryckspressostater. Kan inte komma på nån annan möjlig orsak..?
Användarvisningsbild
av erikn
Den vänstra har jag precis gjort rent och haft i lite smörjolja (det sista vet jag inte hur bra jag gjort) då jag haft en del felmeddelanden på den. Det är den lilla fläkten med givare som sitter bakom gallret bredvid knappen för värme till bakrutan. Kan lägga upp lite bilder på den senare.
Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]