PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Har precis inhandlat en Amazon 64.
Upplagad för 10-20år sedan. Ingen rost, inga synliga svetsskarvar inget spackel. Nyrenoverad fram och bakvagn. Ett bra projekt alltså.
Denna ska byggas upp seriöst och lackeras mm.

Sitter en b20 i nu. Va meningen att lätt trimma den bara.
Men jag älskar fart och motorer.
Kör nyare bil i vanliga fall och kan inget om dessa äldre motorer.

Det är eftermonterad skivbromsar fram.
Om jag förstår det rätt får man ha upp till 150hp i dessa?
Mening är inte att jag ska köra race med denna.

Måste jag byta bakaxel för att detta ska hålla?
Passar någon rakt på?
Kardan?
Kanske montera Turbo på b20?

Tips på motor? Turbo är alltid trevligt
av Gelis
Svar NEJ på alla dina frågor, även turbo.

Dock blir ju en B20 ganska trevlig med en moderat kam, vettigt portad topp och dubbla weberknasare.

Ska du däremot få ut rejält med kusar så blir motorn inget kul att handskas med på låga varv (under 2000-2500 rpm)

Däremot så kan det ju vara bra att få tag på ett bromsservo, om det nu inte redan sitter ett. Blir ganska tungbromsat med skivor utan servo. Jag hade en Amazon -66 som första bil (mååånga år sedan) den var inte kul att få stopp på.
av LarsBd
Angående bakaxeln så har du förmodligen en ENV eller Spicer 27 idag. Sena 66:or har en Spicer 30 (som passar bolt on) vilken har samma innehåll som 1030 axeln på 140 240 och 740. Detta gör att det finns ett stort urval av begagnade och nya utväxlingar att välja på. Originalets 4,1:1 är inte optimal idag med en trimmad motor.
Användarvisningsbild
av lennarte
Ovrdrive-växellåda så behöver din tänka på att ändra utväxling i bakaxeln. Min PV -62 med 120 - 130 hk orkade mätaren ut med overdriven. Fruktansvärt stark på lägre varv med Volvos "originalgrejer" + 2 x DCOE Weber 38mm. Jag hade Volvos "D" kam (tidiga "E" motorer), planade en standard B20 "A" topp (-72 och frammåt) 5mm till samma komp.förhållande (10,5 - 1) som "E" motorn. Borrade ett -68 B18 block till standard B20 kolvar. Vad jag vet rullade denna PV minst 8000 mil efter mig (jag körde c:a 7 - 8000 mil med den) så "grejerna" håll bra men den effekten. Jag hade skivor fram på den också, och även Girling bak bromsar (tagit från en Amazon Sport -66, tillsammans med overdriven). Bromsservo (liknande Volvo original) från en Triumph 2000 kopplat endast till frambromsarna så jag behåvde inte någon bromskraftbegrensare bak. PV-n är fortfarande med i registret, men har ingen koll på skick och utrustning.
Några tips på vägen, kanske :-)-)
av ingesjo
Hmm gå in på Sävars hemsida så ser du hur du ska göra [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Tror man är uppe på runt 600 hkr i en B20 och runt 500 hkr i en B18
Sök på savars turbo så hittar du troligen deras hemsida
Diskuteras en massa B20 där
Dock får du inte ha hur många pållar som helst under huven.
Ska du göra några större ändringar så blir det ny registrering till ombyggt fordon eller ännu värre reggning som amatörbyggt fordon.

Sent from my GT-P5210 using Tapatalk

Bilruta-strömställare.JPG Bilia sä[…]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&arin[…]

Verkstad Uppsala

Hej Ny på forumet men det känns ju bra.[…]

Sport chassi

Hej alla Jag har en v70 momentum med sport chassi[…]