Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Beskrivningen av Balkan är i princip en kopia av hur det var i Ukraina, Moldavien och Rumänien när jag var där 2014...
av Mikeys
På en dag kan jag köra 10-12 timmar utan större bekymmer, dock skulle jag aldrig komma på tanken att göra det utan att kliva ur bilen. Minst var tredje timme brukar jag stanna en liten stund och ta en rast, dock behöver den inte vara mer än några minuter. Antingen bara för att sträcka på mig, eller kliva ur bilen och äta något eller tanka etc
llesrof skrev:
fjohan82 skrev:
Exyzäta skrev:Det är konstigt att man som yrkesförare bara får köra i nio timmar per dygn och man blir misstänkt så fort man skulle vingla till lite i filen, men att köra femton med personbil är det ingen som bryr sig om? :shock:
... Eller att flyga i 14-16 timmar och vara riktigt koncentrerad att plocka ner kärran..
Är det verkligen så? Sitter båda piloterna koncentrerade och kör flygmaskinen i 14 - 16 timmar i sträck? Jag trodde att de turades om att flyga och att vila. De är väl dessutom tre i cockpit på större flygmaskiner?
Har för mig maxgränsen på pilot är typ 8 timmar. På långflygningar är de som sagt 3 eller till och med 4. En som sitter och "har kontroll", en som sitter bredvid och halvslumrar men är redo att rycka in vid behov och en tredje och fjärde som ligger i en sovhytt och sover gott. Sedan turas man om...
Användarvisningsbild
av Ping84
fjohan82 skrev:
Exyzäta skrev:Det är konstigt att man som yrkesförare bara får köra i nio timmar per dygn och man blir misstänkt så fort man skulle vingla till lite i filen, men att köra femton med personbil är det ingen som bryr sig om? :shock:
... Eller att flyga i 14-16 timmar och vara riktigt koncentrerad att plocka ner kärran..

Eller så turas piloterna om att övervaka autopiloten :peta:

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Körningar på upp emot fyra timmar kan känns ok i ett sträck de flesta dagar. Längre blir det småpauser för att kissa mm, oftare ju längre jag tänkt fortsätta köra. Sen behöver pauserna inte vara särskilt långa för att ha bra effekt. Jag sprider gärna ut aktiviteterna lite så att jag inte kissar på samma ställe som jag tankar t ex, så har jag en bra ursäkt att gå en bit och göra något vid varje stopp.
av llesrof
VolvoB20 skrev: Här är mackarna bemannade och personalen tankar upp bilen åt dig på några minuter, under tiden hinner man med att kissa.

Mat blev någon powerbar och en dricka bakom ratten.

Istället för att lägga 2-3 dagar körning mellan delmålen så kör jag det heller rakt av och så kan jag ligga still 3 dagar på varje ställe och uppleva det ordentligt istället för att vara på vägen varje dag.

En kort sträcka som från Polen till Rumäninn tex tog 14 timmar, visst kunde man kört det på 3 dagar istället, men jag kände att det var bättre att ha dessa vid detta stoppet.
Ptja... eller så planerar man semestern så att man hinner med att stanna lite då och då istället för att köra nonstop i 14 timmar. Måste man göra det för att hinna med så kanske man skall fundera lite på vad man har semester till. Hinner man inte med utan att tvingas köra nonstop i 14 timmar så har man antingen planerat resmål för långt bort eller tagit för lite tid till det.
av osla
VolvoB20 skrev:Hej.

Är och cruisar runt i Östeuropa o Balkan på semestern och förundras över hur bra XC70 är när det gäller långkörning (ni som säger att XC70 passar svensk vägstandard är underliga, svenska vägar är ju släta som biljardbord jämfört med här, och här passar XC70 verkligen perfekt.)

Vissa dagar har det blivigt 14 timmar körning non-stop med bara 3 min stopp för tankning, och ändå är man pigg och mår bra i hela kroppen vid framkomst, Bra betyg till stolar o komfort.

efter 20 min får jag värk i ben och höfter då jag kör/åker i volvo, oavsett årsmodell, förstår inte hur man kan sitta i dom där äckligt mjuka sätena timmar i sträck, och dålig fjädring som bara bottnar och gungar. om det hade varit en annan bil så hade jag förstått dig :wink:
av DaddyTapir
Jag körde Kiruna-Stockholm i snöstorm i vintras, det tog 25h och jag stannade inte för mer än tankning. Det gick hur bra som helst, så man kan köra längre än man tror. Då var jag ändå tillräckligt utvilad när jag kom fram, så jag kunde arbeta en dag på det.
av sparwen
DaddyTapir skrev:Jag körde Kiruna-Stockholm i snöstorm i vintras, det tog 25h och jag stannade inte för mer än tankning. Det gick hur bra som helst, så man kan köra längre än man tror. Då var jag ändå tillräckligt utvilad när jag kom fram, så jag kunde arbeta en dag på det.
123 mil på 25h, en snitthastighet på 50km/h. Snöstorm hela vägen?
Användarvisningsbild
av grillchips
Fördel med min motor är att jag MÅSTE stanna ungefär var 3-4h, annars stannar den ändå och flämtar törstande. :D
Användarvisningsbild
av SBergdahl
grillchips skrev:Fördel med min motor är att jag MÅSTE stanna ungefär var 3-4h, annars stannar den ändå och flämtar törstande. :D
Menar du att den där lilla motorn klarar att tömma tanken så fort?

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]