På en dag kan jag köra 10-12 timmar utan större bekymmer, dock skulle jag aldrig komma på tanken att göra det utan att kliva ur bilen. Minst var tredje timme brukar jag stanna en liten stund och ta en rast, dock behöver den inte vara mer än några minuter. Antingen bara för att sträcka på mig, eller kliva ur bilen och äta något eller tanka etc
llesrof skrev:fjohan82 skrev:Exyzäta skrev:Det är konstigt att man som yrkesförare bara får köra i nio timmar per dygn och man blir misstänkt så fort man skulle vingla till lite i filen, men att köra femton med personbil är det ingen som bryr sig om? :shock:
... Eller att flyga i 14-16 timmar och vara riktigt koncentrerad att plocka ner kärran..
Är det verkligen så? Sitter båda piloterna koncentrerade och kör flygmaskinen i 14 - 16 timmar i sträck? Jag trodde att de turades om att flyga och att vila. De är väl dessutom tre i cockpit på större flygmaskiner?
Har för mig maxgränsen på pilot är typ 8 timmar. På långflygningar är de som sagt 3 eller till och med 4. En som sitter och "har kontroll", en som sitter bredvid och halvslumrar men är redo att rycka in vid behov och en tredje och fjärde som ligger i en sovhytt och sover gott. Sedan turas man om...