Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Här är två bilder på interiören. Jag tycker dock det är betydligt snyggare med läderklädd instrumentpanel och dörrar. Det höjer lyxkänslan jättemycket.
IMG_3989.jpg
IMG_3989.jpg (1.43 MiB) Visad 779 gånger
IMG_3988.jpg
IMG_3988.jpg (1.76 MiB) Visad 753 gånger
Användarvisningsbild
av bjornw
Fick ihop ca 15 mil i en S90 igår. Mycket fin bil, känsla och finish är riktigt hög, även om det finns detaljer där XC90 är lite bättre tycker jag inredningen totalt sett är bättre i S90 då man sitter lite närmare skärmen och den är mer vinklad mot föraren.

Motor, låda och hjulupphängning är ljusår bättre än föregångarna och upplevs även bättre än i XC90. Mindre ljud från fjädringen och betydligt rappare att köra. Utrymme, stolar och bagage är finfint. Lite lågt baksäte för vuxna om man ska klaga på ngt.

Pilot Assist 2 är snudd på fantastiskt. Den kör verkligen själv rätt långa sträckor, bara linjerna syns tydligt. Tyvärr är den gröna-rattsymbolen asful. Den plingar inte heller alltid då det är dags att styra eller då den tappar spåret. Ibland kommer ett litet pling, ibland inte, lyckades inte förstå skillnaden. Önskar att det plingade konsekvent. Fick den inte heller att byta fart vid hastighetsskyltarna men troligen jag som gjorde fel.

Med de Pirelli 255/35-20 däcken som satt på var vägljudet för högt för min smak. Det var inte stötigt eller mycket vibrationer men för högt ljud. Mycket mer vägljud än vår dämpade XC60 men mindre motorljud och vindljud. Förmodligen går det att dämpa ner den här mer ganska enkelt och med 17 eller 18 tum går det ju tystare.

Sedan finns det funktioner jag saknar i Sensus, tex att kunna välja mer vad som visas mellan mätarna. Nu är det gömt bland inställningar flera menyer ner och finns bara nav och media att välja på. Skulle vilja kunna ha tex "förarprestation", mer detaljerad färddata, sms, e-post mm. Även en rad med ikoner längst ner (typ iOS) hade varit bra för favoritfunktioner istället för att behöva swipa.

Sammantaget känns det riktigt bra. Några detaljer kan bli bättre, mestadels mjukvara och ljudnivån.
Användarvisningsbild
av grillchips
Helvete... Allt detta innebär ju att jag måste åka och provköra en själv...
av valln
Provsatt en S90 idag för första gången.
Riktigt rymlig takhöjd fram, jag har lång rygg och bilen hade taklucka och i princip skulle jag kunna ha på mig en cylinderhatt...
Det var en fullsmetad D5 AWD med jätteplatta och breda däck, för mig kändes det inte helt optimalt.

Jag frågade aldrig efter provkörning men det stod en bil inne i hallen som nyss var körd.
Jag får vänta en tid på provkörning till lite normalare modeller finns inne, dessutom undviker jag i det längsta att kontakta bilförsäljare jag vill inte riskera att blir "kompis" med säljaren... :wink:
av tsint
Även jag har provat S90 och jag upplevde istället att takhöjden med taklucka var alldeles för låg. Mitt hår touchade i taket även stolen var i lägsta läget, och jag är "bara" 193 cm.

Gillar annars interiören skarpt, men är det bara jag som tycker att ratten är alldeles för tunn? Vill minnas att den V60 (R-Design) jag testat tidigare hade mycket grövre ratt, nästan likvärdig min M Sport ratt i BMW'n.
av valln
Om du upplever S90 som låg, kan du absolut inte rymmas i nuvarande 60-serien. Egentligen knappt i nuvarande S80.

Har du kört generation 1 av S80, hur rymdes du där?

Visserligen stod bilen i en bilhall med laddare, men jag tyckte det var stora svårigheter att justera ner stolen i botten.

Är du säker på att du lyckades med det?
Efter en bra stund när jag lyckades köra ner passagerarstolen i botten hamnade mittkonsolen ovanligt högt upp noterade jag.
av perhall
Att bilen är spänstigare än XC90 som flera skriver är ju helt självklart. När jag jämför min A6 Allroad, som ju ändå är lite högbyggd, så går den som en gocart på vägen jämfört med Q7 som är en generation nyare. Samma med S90/V90 jämfört med XC90.

Många olika bud om huruvida S90/V90 är tyst eller inte. XC90 är ju inte särskilt tyst, ej heller nyaste X5 eller nya 7-serien. För mig är det helt avgörande för om det blir en V90 istf V70:n eller inte. För V70:n är tyst för att ha fyra år drygt och 10000 mil... om än inte lika tyst som Audin som är bra mycket tystare än XC90:n....
Användarvisningsbild
av V9097
Då är även V90 provkörd :D

Bilia i Solna hade flera stycken V90 D4 Momentum automat. Alla Mussel Blue med 18" turbinfälgar. Sammanfattningsvis tappar bilen en hel del i attraktion när den kommer i denna enklare spec. Jag fattar inte heller hur Volvo skickar ut alla bilar i Mussel Blue, den gör inte bilen rättvisa.

Plus
-Chassiet är bättre än jag upplevt i någon framhjulsdriven Volvo
-Ett stort plus att Pilot Assist och en massa andra säkerhetsfunktioner är standard
-Komforten är grym, denna rullade på 245/45-18. Lite för breda däck för min smak, men chassiet klarar att hantera det bra.
-D4 räcker till kraftmässigt för min del, den känns rask.
-Tjoffet i dörrarna och detaljkvaliteten överlag.
-Stolarna är fantastiska i denna momentum. Ytterligare bättre blir det med eljusterbar stol med dynförlängning och nappaläder.

Minus
-Lyxkänslan är långt ifrån densamma som i den S90 Inscription D5 AWD med Nappaläder jag körde tidigare. (Naturligt nog)
-Halvskinnet ser lite tråkigt ut, men är helt ok. Även dörrsidorna är tygklädda
-Tror aldrig jag kommer bli kompis med pekskärmen
-Jalusifacken på mittkonsolen känns billigt utförda, allt för att vi ska lockas att köpa en Inscription med snyggare jalusier.
av megaoctane
Jeg er forsåvidt enig.
Etter å ha satt opp to nesten like V90 (inscription vs R-design) side-by-side på dataskjermen, så virker inscription modellen mye mye finere mener jeg.
R-design virker å være bygd på momentum, og mangler krom detaljer utenpå.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance