- lör 30 jul 2016, 18:40
Fick ihop ca 15 mil i en S90 igår. Mycket fin bil, känsla och finish är riktigt hög, även om det finns detaljer där XC90 är lite bättre tycker jag inredningen totalt sett är bättre i S90 då man sitter lite närmare skärmen och den är mer vinklad mot föraren.
Motor, låda och hjulupphängning är ljusår bättre än föregångarna och upplevs även bättre än i XC90. Mindre ljud från fjädringen och betydligt rappare att köra. Utrymme, stolar och bagage är finfint. Lite lågt baksäte för vuxna om man ska klaga på ngt.
Pilot Assist 2 är snudd på fantastiskt. Den kör verkligen själv rätt långa sträckor, bara linjerna syns tydligt. Tyvärr är den gröna-rattsymbolen asful. Den plingar inte heller alltid då det är dags att styra eller då den tappar spåret. Ibland kommer ett litet pling, ibland inte, lyckades inte förstå skillnaden. Önskar att det plingade konsekvent. Fick den inte heller att byta fart vid hastighetsskyltarna men troligen jag som gjorde fel.
Med de Pirelli 255/35-20 däcken som satt på var vägljudet för högt för min smak. Det var inte stötigt eller mycket vibrationer men för högt ljud. Mycket mer vägljud än vår dämpade XC60 men mindre motorljud och vindljud. Förmodligen går det att dämpa ner den här mer ganska enkelt och med 17 eller 18 tum går det ju tystare.
Sedan finns det funktioner jag saknar i Sensus, tex att kunna välja mer vad som visas mellan mätarna. Nu är det gömt bland inställningar flera menyer ner och finns bara nav och media att välja på. Skulle vilja kunna ha tex "förarprestation", mer detaljerad färddata, sms, e-post mm. Även en rad med ikoner längst ner (typ iOS) hade varit bra för favoritfunktioner istället för att behöva swipa.
Sammantaget känns det riktigt bra. Några detaljer kan bli bättre, mestadels mjukvara och ljudnivån.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936