cahlle skrev:Då är frågan, kan man montera tex en 044 kopia både under bilen OCH i tanken?? eller blir det galet?
Kan vara skönt att byta bägge pumparna iaf när man ändå håller på.
Att låta en högtryckspump trycka in i en annan är ingen riktigt bra ide. Har behov av en värre förpump så finns det såna som är bättre lämpade för uppgiften. 044 ska sitta utanför tanken, och 040 i tanken. Det är möjligt att sätta en 044 i tanken men det är bättre att pumparna sitter på det ställe dem är designade för från början. Sen kan man ju börja fundera på att bara ha en högtryckspump i tanken istället och bygga bort pumpen under bilen. Eller så bygger man in en catchtank i systemet innan högtryckspumpen och byter ut den till en 044 eller 984 vilket kan vara fördelaktigt i vissa fall beroende på vad man tänker sig att använda bilen till.
Rådlös skrev:Sedan är det så att det är redan "överkapacitet" på huvudpumpen.!
Jo, men med 38% större spridare, högre tryck i systemet och hänsyn tagen till pumpens ålder så kan överkapaciteten vara ett minne blott. 240 är ett bra exempel på modell där man lär ha koll på vilka pumpar som sitter på bilen innan man börjar ta ut mer effekt för att vara på den säkra sidan. För det är rejäl skillnad i kapacitet på k-jetpumparna och dem vanliga.
cahlle skrev:jag tänkte byta till kraftfullare pump pga att jag ska köra med 968er som kräver 3,8bar har jag för mig. org pumpen ger väl 3bar? När jag ändå byter pumpen tänkte jag byta båda.
Beror ju på vilken pump du har i bilen nu? För är det en äldre k-jetpump så kan den räcka om den är i bra skick. Men att byta till en ny pump är en billig försäkring för motorn.