Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cahlle
En fråga ang bränslepumpar.
Jag tänkte byta båda pumparna i gamle volvon.
Planen är att plocka ut mer effekt ur motorn i framtiden.

Då är frågan, kan man montera tex en 044 kopia både under bilen OCH i tanken?? eller blir det galet?
Kan vara skönt att byta bägge pumparna iaf när man ändå håller på.
av Rådlös
Pumpen i tanken är bara en lågtrycks matarpump till "huvudpumpen". Matarpumpen drar förmodligen bara en måttlig ström medan huvudpumpen drar ungefär lika många ampere som den ger i bar. Alltså omkring 5 ampere. Det är ju knappast troligt att matarpumpens strömförsörjning är dimensionerad för detta.
Men varför tror du att du måste ha två stora pumpar? Till att börja med så kommer inte bilen att gå fortare för det. Sedan är det så att det är redan "överkapacitet" på huvudpumpen. Det mesta av det som pumpas med tryck i systemet går i retur till tanken. Jag har sett siffror på hur kort tid som går åt för att cirkulera allt bränsle i en full tank, men minns dom inte just nu. Det var imponerande siffror i alla fall.
Ett åskådningsexempel: När man etanolkonverterar en bensinbil, så behöver man ju öka bränslemängden med ca 35%. Detta kan man göra med en handfull olika metoder. I ingen av metoderna ändrar man bränslepumparna på något sätt. Dom klarar gott och väl den 35-procentiga höjningen med råge. Det är t.o.m så att några bilfabrikat (kommer från andra sidan jorden) har diskutabel kvalitet på originalpumparna vid en etanolkonvertering. Därför är ett råd när man skall göra en sådan konvertering på dessa bilar att sätta i en Volvopump! :shock:
av cahlle
jag tänkte byta till kraftfullare pump pga att jag ska köra med 968er som kräver 3,8bar har jag för mig. org pumpen ger väl 3bar? När jag ändå byter pumpen tänkte jag byta båda. Undra bara om det funkade. Men bra info ändå. Tackar

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Originalpumpen ger minst 5 Bar, trycket i railen styrs av BränsleTrycksRegulatorn (BTR), finns att köpa ställbara sådana.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Marlboroman
cahlle skrev:Då är frågan, kan man montera tex en 044 kopia både under bilen OCH i tanken?? eller blir det galet?
Kan vara skönt att byta bägge pumparna iaf när man ändå håller på.
Att låta en högtryckspump trycka in i en annan är ingen riktigt bra ide. Har behov av en värre förpump så finns det såna som är bättre lämpade för uppgiften. 044 ska sitta utanför tanken, och 040 i tanken. Det är möjligt att sätta en 044 i tanken men det är bättre att pumparna sitter på det ställe dem är designade för från början. Sen kan man ju börja fundera på att bara ha en högtryckspump i tanken istället och bygga bort pumpen under bilen. Eller så bygger man in en catchtank i systemet innan högtryckspumpen och byter ut den till en 044 eller 984 vilket kan vara fördelaktigt i vissa fall beroende på vad man tänker sig att använda bilen till.
Rådlös skrev:Sedan är det så att det är redan "överkapacitet" på huvudpumpen.!
Jo, men med 38% större spridare, högre tryck i systemet och hänsyn tagen till pumpens ålder så kan överkapaciteten vara ett minne blott. 240 är ett bra exempel på modell där man lär ha koll på vilka pumpar som sitter på bilen innan man börjar ta ut mer effekt för att vara på den säkra sidan. För det är rejäl skillnad i kapacitet på k-jetpumparna och dem vanliga.
cahlle skrev:jag tänkte byta till kraftfullare pump pga att jag ska köra med 968er som kräver 3,8bar har jag för mig. org pumpen ger väl 3bar? När jag ändå byter pumpen tänkte jag byta båda.
Beror ju på vilken pump du har i bilen nu? För är det en äldre k-jetpump så kan den räcka om den är i bra skick. Men att byta till en ny pump är en billig försäkring för motorn.
av cahlle
Tackar för alla svar!
Kan som sagt vara skönt att veta att pumparna är schyssta innan man börjar plocka effekt.
Jag vet inte vilken pump som sitter där orginal. Men kan säga att den är i ruttet skick.
Sen hade jag inte tänkt att plocka EXTREMT mycket effekt ur motorn och inte etanolkonvertera.
av Rådlös
Det enklaste sättet att kolla pumpens status är att mäta strömmen som den drar. En dålig och sliten pump drar mer ström än en ny fräsch pump. Man kan ju sätta i ett nytt filter också om man skall mäta. Ett gammalt och kanske "fullsatt" filter bromsar ju en del så pumpen får jobba extra av bara den orsaken.

(Detta har jag berättat flera gånger här, men jag tillägger också att jag inte vet vad en bra pump skall dra exakt. Det är ju viktigt om man skall ha ett mätvärde att gå på. Omkring 5 ampere skrev jag tidigare i tråden, men "omkring" är ju lite svävande och inget bra mätvärde).
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag har Biltemas "044 typ" och den funkar bra (745 GLT 16V med B234F motor som går på etanol ibland) fick "modifiera" lite i hållaren (flytta bränslefiltret någon cm) för 044 pumpen har större ytterdiameter. har kört upp till 8 bar utan större problem med pumpen. Kör nu på 3,5 bar och har större spridare istället
Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Från vad jag har sett så ser paneler p[…]

Står i garaget och letar varför jag int[…]