Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Köpte en volvo 850 i veckan och redan då fungerade inte kupéfläkten men tänkte att det kan man ju fixa.
Har nu skruvat isår handskfacket och tagit ur det så jag ser fläkten, köpte sedan ett nytt relä och satte i men det hjälpte inte.
Kan det vara fläktmotståndet? De flesta trådar säger att om fläktmotståndet är trasigt så ska fläkten fortfarande gå på 4:an?
All hjälp uppskattas!
Kommer ström fram till relät som sitter "bredvid" fläkten men inte ström fram till kablaran som sitter in i fläkten.
Vetefan om jag har ACC eller ECC men såhär ser min "konsol" ut fast den har stegad fläkt kontroll och ingen ac:
https://i.ytimg.com/vi/mke4OkitCfM/maxresdefault.jpg

Testade att ta ur konsolen och mäta på reglaget som ställer från 0-4 och i 2 eller 3 (minns inte vilken av dem) så ger den ström.
Tog även ut fläktmotståndet nyss, såg fint och helt ut, mätte så det gick ström igenom det och mycket riktigt så gjorde det.
Känns som att det borde vara reglgaget?
TheStretchTV skrev:Kommer ström fram till relät som sitter "bredvid" fläkten men inte ström fram till kablaran som sitter in i fläkten.
Vetefan om jag har ACC eller ECC men såhär ser min "konsol" ut fast den har stegad fläkt kontroll och ingen ac:
https://i.ytimg.com/vi/mke4OkitCfM/maxresdefault.jpg

Testade att ta ur konsolen och mäta på reglaget som ställer från 0-4 och i 2 eller 3 (minns inte vilken av dem) så ger den ström.
Tog även ut fläktmotståndet nyss, såg fint och helt ut, mätte så det gick ström igenom det och mycket riktigt så gjorde det.
Känns som att det borde vara reglgaget?
Det som är på bilden är en ECC panel, har du den så är det ett effektsteg du har.
Om fläkten inte rör sig alls på en "manuell utan AC" så är det med största sannolikhet fläkten som gett upp, eller möjligen säkringen.
Om fläkten går på alla utom läge 4 så brukar det vara relät.
Om fläkten enbart går på läge 4 så brukar det vara fläktmotståndet som gett upp.
Fläkten rör sig inte överhuvudtaget och säkringen är hel.
Fläkten går inte på något läge och relät är bytt.
Kollade fläktmotståndet igår och då såg det helt ut, mätte även med multimeter så det gick ström igenom och det gjorde det.
Plockade nyss isär "konsolen" som styr fläkten, gjorde rent kontakterna och passade då på att mäta på sladdarna som går in i den och fick ingen ström i någon av dem?
Har inte orkat tagit ut fläkten än för att kolla på den men med multimeter så går det ström genom den.
Såhär spontant känns det som att jag ska byta konsolen men när det inte kommer ström fram till den känns det skumt, vet ju inte om det ska vara så eller ej.
Har aldrig hört talas om att konsolen lagt av på de utan AC (därmed inte sagt att det är omöjligt) utan det är som regel fläkten som lägger av om den inte går på något av lägena.
De med AC kan det dock bli en del strul med, men på dessa är det oftast effektsteget som ger upp, näst efter fläkten.
Så mitt tips är att kolla upp fläkten mer.
TheStretchTV skrev:Fläkten rör sig inte överhuvudtaget och säkringen är hel.
Fläkten går inte på något läge och relät är bytt.
Kollade fläktmotståndet igår och då såg det helt ut, mätte även med multimeter så det gick ström igenom och det gjorde det.
Plockade nyss isär "konsolen" som styr fläkten, gjorde rent kontakterna och passade då på att mäta på sladdarna som går in i den och fick ingen ström i någon av dem?
Har inte orkat tagit ut fläkten än för att kolla på den men med multimeter så går det ström genom den.
Såhär spontant känns det som att jag ska byta konsolen men när det inte kommer ström fram till den känns det skumt, vet ju inte om det ska vara så eller ej.
Som klargörande inleder jag med att man skall skilja på ström och spänning, man kan mäta en krets och få ett värde på 12 Volt men när man sedan belastar kretsen så avläser man kanske bara en bråkdel av detta. Detta kan bero på t.ex jordfel eller dålig kontakt i ett kontaktstycke. Nu säger jag inte att detta är ditt problem utan vill bara försöka att leka pedagogisk :) .

Har jag fattat det rätt att du fick ingen spänning när du mätte vid konsolen men du hade spänning vid fläktmotorn?

Mvh GK
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]