Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Tvivlar på att det är en knut, den borde komma successivt.
Om det hade haft med bromsarna att göra så borde det finnas skillnader vid t ex inbromsning.

Du har inte tappat en balanseringsvikt på nåt av hjulen? Det borde mest bli vibrationer förvisso, men det i sig kan göra att det blir oljud om det finns glapp i framvagnen någonstans.
Hur är däcken, gamla/slitna?
av kent h
Kan ha låtit ett tag också för jag har trott att det har varit länkarmsbussningarna. Något däck tror jag inte på.
Har skruvat i 30år..
Användarvisningsbild
av Hilmer
kent h skrev:Kan ha låtit ett tag också för jag har trott att det har varit länkarmsbussningarna. Något däck tror jag inte på.
Har skruvat i 30år..
Då borde du veta att man inte byter delar på måfå utan ser till att felsöka innan...
av TobbeViktor
En glappande drivknut borde väl tystna lite vid belastning /acceleration. Eller tänker jag fel?
Inte så enkelt att nån klämma till damasken tar emot nånstans då? Den yttre har väl inte så mycket spelrum?
Stödlagret var en annan tanke?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Glapp drivaxel/knut låter endast när drivningen börjar eller byter riktning. Vid drivning låter det ingenting då glappet är i spänn redan.... Borde du veta efter 30år.... :roll:

Jag är inne på hilmers spår... Tappad vikt alt. oval/skev fälg/däck. Släng på vinterdäcken fram och ut och provkör, se om det blir bättre.
av kent h
Det är ingenting med däck eller fälgar för jag har flyttat bak till fram. Kan vara stödlagret...
Jaha så det blir bara påfrestningar på drivknutarmarna när man svänger... låter jävligt konstigt
av MickeM
En yttre drivknut knackar/klickar vid sväng, om den är dålig.
Runt 6- 8 klick/hjulvarv.
Det är med böjd led, som kulorna rör sig mest.
Med hjulen på marken, och ratten rakt, är knuten och hela axeln rak, och kulorna stilla.=inget ljud.

Inget dunk, speciellt inte först i 30km/h

Biltemas knutar är heller inte dåliga, men levereras osmorda.
Måste jobbas in fett i knuten, som de flesta slarvar med.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kan mycket väl vara som Lucif3r skriver, en grundlig service av ABS-systemet bör göras.

Mvh GK
av kent h
ligger sjuk sedan några dagar tillbaka men va ut och körde lite idag..
det börjar låta redan vid 10-20 km/h.
abs ringen satt på från biltema så den har jag inte rört.. jättesvårt att höra av det kommer ifrån. kanske mitt under eller från förarsidan.. ska ställa upp bilen på pallbockar och låta den gå så kanske man kan höra vart det kommer ifrån.
Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Lastnät till S60

Tänkte slänga in ett lastnät i en S[…]

Defekta spridare?

Har en nissan micra k11 1998 bensin som bara g&ari[…]

Sorry to post in english, still not confident enou[…]