Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hobbe2
Hej,

fläkten till klimatanläggningen i min V40 -97 har slutat att fungera. Ett tag fungerade den intermittent men de senaste dagarna har den varit helt död. Jag får "fel-blinkningarna" på ECC´n när jag startar bilen. Vid några tillfällen innan den gav upp totalt kunde jag få fläkten att fungera genom att välja den manuellt när den inte gick i automat-läget.

Jag har kollat säkringar, vilka är helt ok, och plockat loss fläkten och kopplat den direkt till batteriet. När jag gjorde detta snurrade den perfekt.
Jag har mätt upp strömmen vid fläkten som varierar mellan 7 och upp till ca 12v när jag sätter vredet på läge 5. Trots att det går fram ström till fläkten står den stilla. Min lekmannamässiga bedömning säger att den får för låg ström..(?)
Vad kan det vara för fel?

Om det nu är styrenheten för ECC´n, är den intergrerad i "boxen" som reglagen sitter på?

Tacksam för tips!

Hobbe
av unox
Har du kollat motståndet som sitter där nere kring fläkten? Har för mig att det är rätt vanligt att dem pajjar. Det är ett effektmotstånd som är vitt och kanske två cm långt om jag minns helt rätt.
av Hobbe2
Det sitter en liten "pryl" som ser ut som ett relä som är ca 2 x 1.5cm i metall. Kan det vara motståndet? Det sitter med en skruv under fläktmotorn. Jag får ca 7v i läge Aut t o m läge 4 och ca 12v i läge 5 samtidigt som jag hör att det "knäpper till" i "prylen". Kan det vara motståndet som lagt av?
av Hobbe2
"Prylen" var naturligtvis ett relä...

Jag hr nu hittat fläktmotorns resistor. När jag kopplar ur denna fungerar fläkten i läge 5 med full fart på luften. Innebär detta att det är resistorn som är kass i och med att fläkten inte går över huvudtaget med resitorn inkopplad??
av unox
Jag är ingen elektriker men resistorns jobb är väl just att styra fläktens hastighet? Alltså borde det vara den som är pajj, det är dessutom ett vanligt fel.
Kolla vad en sån resistor kostar kanske kan köpa en på ren chansning och testa att byta.
av Hobbe2
Unox,

tusen tack för tipset!

Visade sig att det var resistorn som felade. Jag fick tag på en ny hos Volvo för 325:-, helt klart värt varenda krona.
Det intressanta, för mig, var att de motstånden som jag mätte upp både i det gamla och det nya var nästan identiska, d v s utan att belasta motstånde kunde jag inte se någon skillnad.

Nu är det svalt och skönt i bilen igen!

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]