Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av flopp
V40 -01

Om det är riktigt varmt i bilen(30 C) då borde väl Återcirkulationen(REC) gå in?

Vet inte om min går in, men lampan lyser inte, jag måste trycka på den för att den ska lysa.

Jag har allt på AUT ändå lyser den inte, har försökt att lyssna mig till det men det går knappt.

Har en kollega som har en likadan bil, hans lampa börjar lysa efter ca 2-3 min om det är varmt i bilen.

Någon som har tänkt på detta, eller vet svaret?
Användarvisningsbild
av MartinS
Varför skulle den gå in automatiskt? Det har jag aldrig märkt eller hört talas om.

/Martin
av flopp
Det ska den göra för att underlätta om man ska kyla ner kupén.

Det står till och med i boken
Användarvisningsbild
av adrian_vg
flopp skrev:Det ska den göra för att underlätta om man ska kyla ner kupén.

Det står till och med i boken
Den stängs till automatiskt om kupén tex är varm och allt är inställt på Auto, men lampan lyser inte om man inte manuellt väljer REC. På min V40-2003 är det så iaf.

Om du lyssnar noga hör du hur REC-spjället stängs (stilla rasslande och lätt "klonk") vid start efter några sekunder och sedan öppnas efter en stund om du inte själv stänger det och öppnar igen med REC.

REC är dock bara på i ca 15 minuter varefter det automatiskt öppnas så du inte ska kvävas... 8-) Om du låter allt detta ske automagiskt, kommer inte REC-lampan att lysa. Den är bara för manuell användning.

Du kan med fördel låta allt stå på auto och bara välja lämplig temperatur i kupén så fixar bilen allt det där själv.
Användarvisningsbild
av MartinS
Undrar om det kan variera på olika årsmodeller?

/Martin
Användarvisningsbild
av adrian_vg
MartinS skrev:Undrar om det kan variera på olika årsmodeller?

/Martin
Högst sannolikt. Det är ju en uppenbar skillnad mellan den manuella AC:n som jag hade i S40:an och den helautomatiska i min nuvarande V40, och menar jag inte att den ena är manuell och den andra automatisk.

Misstänker att Volvo i slutet av S/V40-seriens produktionstid la till en hel del extra elektroniska finesser.

Själv blev jag glatt överraskad efter att ha köpt min V40 att torkarna gör ett extra svep efter att spolat vindrutan för att torka bort de ofrånkomliga rännilarna. Och att bakrutetorkaren går igång när man lägger i bakcen om framtorkarna är på. Små finesser, men ack så välkomna efter en del ganska basic-bilar. :-)
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]