Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, hur gick detta till slut (vet det är 3 år sedan men) grabbens 850 har exakt samma fel, treans stift blir asvart och oljigt och den går på 4 cylindrar, ok komp på samtliga burkar, efter alla tänddelar bytta, gick den bra (ett tag) innan 3:ans stift var svart och oljigt igen...
Kontrollera kompression på samtliga cylindrar, att föredra är då ett "leak down test" som även avslöjar vad eventuell dålig komp beror på. Ditt problem kan vara dåliga kolvringar.

Mvh GK
kompen ligger på (ettan) 12.2 , 12.7 , 13.0 , 12.5, 12.2

- Trean på 13.0, dvs den cyl som får svart & oljigt stift...

- Ja, alla tänddelar inkluderar även rotor och fördelarlock ...

PS. felkoder från "A boxen" vill inte visas alls, "B boxen" uppför sig som den skall dock...

jag tror personligen att det är ett insprutningsfel, att tean får för mycket bränsle,
men vad är enklaste (eller kanske bästa) sättet att testa om treans inprutning "ofungerar" ...
Jag tror att det på något sätt kommer in olja i 3:an, den högre kompressionen kan bero på koksning i förbränningsrummet.

Mvh GK
Ja all tänddelar är bytta. tändstift, tändkablar, rotor och föredelarlock allt är nytt, kompen testad alla ok, men treans stift blir svart och oljigt efter ett par mil, läggår jag i rengjort stift eller nytt i 3:an så går den bra ett tag för att sedan sluta tända på 3:an dvs...
ahh, gnestakalle, ja där är du kanske inne på nåt intressant, att den högre kompen på 3:an skulle indikera ett fel, inte att det som man tänkte först är "berömvärt" att ha högre komp än de övriga... Då är min fråga vilka orsaker kan finnas till oljeläckage in i endast en cylinder ?

Kabeln drog jag igenom (borrade hål) i kante[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]