PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
Hej, Har en 544 1960 som varvar på tok för mycket i 110.. (4-4,5k om jag minns rätt)

Tror det sitter någon form av 4:56:1 eller liknande.

Vilken bakaxel ger mig lägst varvtal utan större modifikationer, är det 3:73:1? Har läst någonstans på nätet att den finnes men ingen bra guide om det passar utan större problem?

Vilken bakaxel är lämpligast och har någon isåfall en till salu?

Jag vill alltså få så lågt varv som möjligt.......
av LarsBd
Dixieman skrev:Vilken bakaxel ger mig lägst varvtal utan större modifikationer
En PV originalaxel 4,1:1, sitter nog på samliga B18 PV. Alla andra axlar medför ombyggnad av infästning och i de flesta fall axel med skivor samt annan spårvidd.
60 satt det B16 i PV och den motorn orkar nog inte mycket högre än 4,10 utväxling
av Dixieman
LarsBd skrev:
Dixieman skrev:Vilken bakaxel ger mig lägst varvtal utan större modifikationer
En PV originalaxel 4,1:1, sitter nog på samliga B18 PV. Alla andra axlar medför ombyggnad av infästning och i de flesta fall axel med skivor samt annan spårvidd.
60 satt det B16 i PV och den motorn orkar nog inte mycket högre än 4,10 utväxling

Det är jag mycket väl medveten om. Men jag vill ha en så låg som möjligt..

Originalspisen agerar bojsänke i en sjö nånstans..

Har en helsmidd B20 på 2.2 liter, dubbla weber45,enemH3 kamaxel och skelettsvänghjul med mera.

Så 4,1:1 är mest optimal? Vad får jag då för varv i 110 med M40?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag monterade en M41 Overdrive låda i min -61 års trimmade PV B18. Jag breddade kardan tunneln just vid ovedrivdelen och skar av den förhöjda delen med hålet för växelspaken på en -73 års 144 och svetsade dit och använde växellådslocket från samma bil (kort spak). Fick flytta handbromsen lite. M41 lådan kom från en -66-a Amazon Sport och kardanstången kortades. Detta fungerade kanon, hade ingen varvräknare, men det var en påtaglig skillnad på motorvarvet mellan 4-an och overdriven. Använde även Amazonens bromsar runt om (skivbroms fram) för att kunna besiktiga den. Krav om det är mer än 100 hk, inga problem med "passformen"
av Dixieman
LarsBd skrev:En 4,1 sänker varvtalet ca 10% jämfört med en 4,56.

Vad innebär "större modifikationer" för dig?

Kapa bort och anpassa för annan upphängning. Jag vill kunna använda originalmått/passformen så gott det går då jag ej har svets.
av Dixieman
lennarte skrev:Jag monterade en M41 Overdrive låda i min -61 års trimmade PV B18. Jag breddade kardan tunneln just vid ovedrivdelen och skar av den förhöjda delen med hålet för växelspaken på en -73 års 144 och svetsade dit och använde växellådslocket från samma bil (kort spak). Fick flytta handbromsen lite. M41 lådan kom från en -66-a Amazon Sport och kardanstången kortades. Detta fungerade kanon, hade ingen varvräknare, men det var en påtaglig skillnad på motorvarvet mellan 4-an och overdriven. Använde även Amazonens bromsar runt om (skivbroms fram) för att kunna besiktiga den. Krav om det är mer än 100 hk, inga problem med "passformen"

Det låter som ett tips jag kan ha nytta av :) Ville dock helst ej kapa upp tunneln då jag inte har tillgång till svets.

Hade en PV med 140 upphängning innan och det funkade ju bra.

Sen är Långspak något jag inte vill byta bort mot något överhuvudtaget. Man ska känna i axeln för varje växel :lol: :twisted:
av LarsBd
Om du inte kan/vill bygga om fästena är nog PV 4,1 enda axelalternativet. Till Spicer 27 axeln kan det eventuellt finnas andra utväxlingar att få tag i men det är osäkert om det finns en högre än 4,1. Rallyåkarna ska ha en lågt växlad bakaxel så sådana är inga större problem att hitta. Originalaxeln din är förmodligen en Spicer 23 eller ENV och där är chansen att hitta en utväxling högre än 4,1:1 minimal. Bygger du däremot om en Amazonaxel 67-70 till PV infästning finns det ett stort urval på utväxlingar att tillgå, minst från 3,54 till 5,38.
av Arne
Ja, Amazonens axel från 1967 - 70 heter Spicer (Dana) M30 och då finns det en hel del utväxlingar att välja bland. Problemet är att få ihop det med PV:ns upphängning. Jag har sett en variant för länge sedan där man hade fräst ett stycke med infästning för torisionsstavarna ovanför bakaxelklumpen och monterat denna i bulthålen där luckan bak sitter och utanpå denna monterat luckan, skillnaden blir att man rymmer något mer olja i slutväxeln. Bakaxelrören på PV är 57 mm och på Amazonen 63 mm, så man får karva ur bussningarna så de passar till det grövre röret. Det är nog enklare om man använder sig av polyretan bussningar de är nog enklare att karva ur. Om du går in på http://www.bakaxel.se så hittar du en hel del utväxlingar till M30 slutväxlar. Tyvärr finns inte de låga utväxlingarna till M27 axlarna (de som sitter på PV) Skillnaden på kronhjulet mellan M27 och M30 ser man enklast genom att M27 sitter på 8 bultar och M30 sitter på 10 bultar.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]

Bränslytryckgivare

Ska kolla efter jobbet vad felkoden är.

Hittade problemet de va Tändmodulen som sp&ou[…]