Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaimal
Hej har en v40 T4 -01 med en automatlåda som går normalt när den är kall men när den blir varm börjar den slira kraftigt, oljenivå är OK.
Någon som vet vad som kan vara fel?
mvh/Kai
av Suomi v40t
kolla oljan e den gammal skall vara åt det röda hållet om ej så byt olja kan vara det
Användarvisningsbild
av volvo_850.se
Suomi v40t skrev:kolla oljan e den gammal skall vara åt det röda hållet om ej så byt olja kan vara det
du menar om oljan är röd ska vara ok dvs att han behöver inte byta eller om den är typ mörkrödgrå då ska han byta direkt du kan hitta bra olja på grangården för lite biligare agrol heter de :wink:
Användarvisningsbild
av Nexus
kaimal skrev:Hej har en v40 T4 -01 med en automatlåda som går normalt när den är kall men när den blir varm börjar den slira kraftigt, oljenivå är OK.
Någon som vet vad som kan vara fel?
mvh/Kai
Hade liknande fel på förra bil av annat märke. men den sluta driva helt när den blev varm. prova bytte olja men ingen skillnad så det sluta med en helrenovering till 5 siffrigt belopp :evil:

Men enklast är ju testa byta olja. gammal olja tappar sin viskocitet eller vad f_n det heter när den blir varm.
Användarvisningsbild
av LasseKongo
Om jag inte minns fel så har -01:orna den 5-växlade lådan (AW55-50), då skall du vara väldigt noga med att använda rätt olja för att inte förstöra lådan.
Vad jag vet så finns det bara en olja från Mobil som upfyller specen (den säljs även med ett Volvo artikelnummer, kommer inte ihåg vilket).

Har man den äldre 4-växlade går det bra med vilken Dexron 3 klassad olja som helst.
av kaimal
Har köpt en ny låda från skroten nu, hoppas den funkar, annars blir det manuell låda!

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]

Kamremsbyte V70N

Var det inte någon här som hade ett spr[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29

Näe det ska inte kunna hända. Nu var det[…]