joel80 skrev:/.../det kommer inte gå att beskatta elen eftersom vi använder den till annat/.../
Politikerna klarar av att beskatta elen. Var så säker. Om man inte väljer att beskatta elen direkt kommer man ändå att se till att beskatta själva transportarbetet så att skatteinkomsterna består.
joel80 skrev:/.../plus att det faktiskt inte är så väldigt många miljarder det handlar om...
Det är inga kaffepengar precis som kommer från skatter på bilismen. Politikerna kommer inte att acceptera att beskattning på bilismen minskar. Det är en ren principsak för många politiker. Ett annat ord är självändamål.
joel80 skrev:/.../jobbskatteavdragen som införts är 3ggr mer pengar i "förlorad" skatteinkomst än vad som årligen betalas i bränsleskatt.
Som jag skrev. Det är inga kaffepengar som kommer från skatter på bilismen. Att förra regeringen valde en politik som går ut på att det ska löna sig att jobba är en helt annan sak. Faktum kvarstår ändå, skatteintäkterna från bilismen är betydande och de vill man inte vara utan. Oavsett vilken övrig politik som man för i övrigt. Och oavsett partifärg. Alla dagens partier är bilfientliga, mer eller mindre.
joel80 skrev:/.../Och med bonus-malus från 2018 blir det ännu större premie om man köper elbil.
Jaha, men det är övergående. Som jag skrev innan tror jag inte ett skvatt på att subvention kvarstår på en lösning som blivit storskalig. Politiker är inte sugna på enbart bonus när malus försvunnit. Ganska enkelt att förstå om man tittar historiskt.
joel80 skrev:Det första är batterier, kostnaden går kraftigt nedåt (sen mitten av 90-talet har det sjunkit stadigt med en svag acceleration senaste 3 åren, med ett prisras på hela 16% per år. Väldigt snart är elbilar inte något man behöver betala mer för än "vanliga" bilar, trots att dom kommer ha räckvidd som tesla.
Jag tvivlar inte en sekund på det du skriver. Mina invändningar mot elbilar är inte ekonomiska utan jag vänder mig emot att man lanserar elbilar som den sanna lösningen på bilisternas klimatpåverkan. Har inget med priset på batteriet att göra.
joel80 skrev:Det andra är solceller... där går också priserna nedåt sen länge, och vi har precis passerat priserna där det nu är billigare att sätta upp ett solkraftverk än det är att elda olja eller bygga nytt kärnkraftverk. (Redan avskrivna kärnkraftverk producerar fortfarande lite billigare el av vad jag förstod.)
Samma här, jag tvivlar inte på att solceller blir billigare. Men i ett livscykelperspektiv är de värre för klimatet än att ta elen från vägguttaget här i Sverige. Men globalt är de klimatvänligare i de flesta länder än att ta elen från vägguttaget. Men då ska man betänka att detta är relativt de ländernas mycket höga klimatbelastning från elproduktionen. Solceller är inte tillräckligt klimatvänliga för att vara en storskalig lösning på elproduktionens klimatpåverkan.
joel80 skrev:Tillsammans med billigare och bättre batterier kommer billig solkraft att samverka för att kunna sprida ut soltimmarna effektivare och framförallt minska dom toppar på elanvändning där det i nuläget eldas mycket olja. Oljan är ju reglerkraft i många länder, och kan man istället ta energitopparna från batterifarmar sparar man mycket både i pengar och miljö.
Sant rent tekniskt. Men det är stora absoluta energimängder och effekter som ska omfördelas och klimatbelastningen är idag hög vid framställning av batterier, solceller och växelriktare. Men det bortser man ifrån i debatten.
joel80 skrev:När det gäller Teslaforumet är jag lite aktiv där också, och där får jag mest fajtas för att försvara andra bilmärkens satsningar på elbilar eller hybrider då det verkligen är en sekt.. fast en rätt trevlig sådan som är medveten om sitt sektbeteende. :D
Ja på forum är det för det mesta trevligt även om åsikter går isär. Var och en utgår ju från sin egen tro. Värre är det när politiker tror istället för att veta. Det påverkar tillvaron negativt i verkligheten.
joel80 skrev:2025 kommer mer än hälften av alla personbilar som säljs vara elbilar.. Det tror jag starkt på.. den som lever får se. ;)
Absolut inte omöjligt på något sätt. Det handlar enbart om ekonomi och politik. Om det sedan blir bättre för klimatet beror på de verkliga förhållandena för elproduktion och resursåtgång.