Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
llesrof skrev:Lite putslustigt och raljant. Och underhållande. Jag fick dessvärre lite Apple-vibbar. Produkterna i sig är säkert skitbra men sekterismen runt dem äcklar mig. De är som personer som nyss blivit frälsta, bytt politisk ståndpunkt, bantat 40 kilo eller börjat motionera och bara måååååste berätta för alla hur dåligt de hade det innan de ändrade sig.
Precis min tanke..
Även min första körning av Tesla Model S var i all ärlighet omvälvande, snabbt och tyst, vilket till en början var otroligt förförande. Efter ett tag så inser man dock att bilen i sig inte är så fantastisk alls som dyr bil betraktat. Men Teslas koncept och vision är däremot imponerande.

/Thomas

PS: Skickat från en kommunikationsenhet som inte heter något som börjar på "I"... ;-)
av llesrof
Camel skrev:Mycket bra och humoristiskt skrivet och roligt att läsa. Jag håller med llesrof om viss känsla av besatthet och Apple-vibbar men av princip är jag ändå för teknikskiften. Det har vi haft många gånger förut och det kommer vi att få se många gånger till. Elbilar som teknik har jag inget emot. En bil med explosionsmotor är inte det självklara valet tekniskt sett. Mina invändningar mot elbilar är dock ekonomiska och klimatmässiga.

Ekonomiskt tvivel: Ingen ska få mig att tro ett den "billigare" milkostnaden för elenergin kommer att bestå om nu merparten av transportarbetet kommer att utgöras av elbilar i framtiden. De skatteinkomster som fossilbränslen idag bidrar med till statskassan kommer politikerna att vilja behålla. Alltså kommer åtminstone den skillnaden att utraderas. Var så säkra. Även subventioner som elbilen har i olika länder och på olika sätt kommer också att försvinna när storskaligheten uppnåtts. Så har det alltid varit för andra alternativ och det kommer även att gälla för elbilar. Ren självklarhet.
Det kommer nog aldrig bli så bra och förmånligt att köra elbil som nu. Om man har förutsättningarna att ladda hemma och på jobbet och sällan åker utanför räckvidden. Just nu är det gratis att ladda på en massa ställe. Elvilar betraktas som föredömen och till och med bilhatande kommuner flirtar med dem och erbjuder dem gratis parkering och andra förmåner. Elbil anses vara inovativt, så in i helvete miljövänligt och ännu mera så in i helvete framkant. Just nu.

Vad händer om några år när fler och fler elbilar surrar runt inne i städerna? Kommer laddsatationer byggas ut i samma takt som antalet elbilar ökar? Hur blir det med gratisparkeringarna då? Vad säger arbetsgivaren när nittio procent av de som kör bil till jobbet vill ladda bilen på jobbet? Allt detta går naturligtvis att lösa. Frågan är bara om regering, stat och kommuner vill göra det smidigt och billigt att köra bil? Individuell och personlig rörelsefrihet är politik och ekonomi. Och ekonomi är politikens styrmedel.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tror ni har fel.. Elbilar kommer bli betydligt billigare, det kommer inte gå att beskatta elen eftersom vi använder den till annat, plus att det faktiskt inte är så väldigt många miljarder det handlar om... jobbskatteavdragen som införts är 3ggr mer pengar i "förlorad" skatteinkomst än vad som årligen betalas i bränsleskatt. Och med bonus-malus från 2018 blir det ännu större premie om man köper elbil.
Två teknikutvecklingar som går ytterst fort kommer förändra både bilmarknaden och energimarknaden närmsta årtiondet. Dom hör kraftigt ihop...

Det första är batterier, kostnaden går kraftigt nedåt (sen mitten av 90-talet har det sjunkit stadigt med en svag acceleration senaste 3 åren, med ett prisras på hela 16% per år. Väldigt snart är elbilar inte något man behöver betala mer för än "vanliga" bilar, trots att dom kommer ha räckvidd som tesla.

Det andra är solceller... där går också priserna nedåt sen länge, och vi har precis passerat priserna där det nu är billigare att sätta upp ett solkraftverk än det är att elda olja eller bygga nytt kärnkraftverk. (Redan avskrivna kärnkraftverk producerar fortfarande lite billigare el av vad jag förstod.)

Tillsammans med billigare och bättre batterier kommer billig solkraft att samverka för att kunna sprida ut soltimmarna effektivare och framförallt minska dom toppar på elanvändning där det i nuläget eldas mycket olja. Oljan är ju reglerkraft i många länder, och kan man istället ta energitopparna från batterifarmar sparar man mycket både i pengar och miljö.

När det gäller Teslaforumet är jag lite aktiv där också, och där får jag mest fajtas för att försvara andra bilmärkens satsningar på elbilar eller hybrider då det verkligen är en sekt.. fast en rätt trevlig sådan som är medveten om sitt sektbeteende. :D

Här blir det lite tvärtom... här talar jag mig varm om elbilar och t.ex Tesla. Men jag håller med Funk.. Det Tesla har gjort är inte en överlägsen bil, utan visat på att konceptet med elbil som fungerar helt smärtfritt går att genomföra. Man kan bygga elbilar som dels går 35-40 mil på en laddning, dels laddar 20 mil på ca 20 minuter. Ska du alltså köra en tripp på 50 mil kommer det räcka att du stannar i knappt 20 minuter efter 30 mil. Det brukar jag se till att göra även med en ICE-bil... Alltså ta en rast under en 50mil lång resa.

Åker man med ungar blir det ännu fler stopp, och det ska vara väldigt speciellt om man lyckas stanna mindre än 20 minuter på nått ställe! Även om det skulle vara bara för att gå och kissa! :D

2025 kommer mer än hälften av alla personbilar som säljs vara elbilar.. Det tror jag starkt på.. den som lever får se. ;)

Med räckvidd på över 20mil kommer de flesta inte behöva ladda speciellt mycket under dagtid eller på jobb. Det som måste regleras och hjälpas till med är laddplatser där folk står parkerade på nätter. Med vanligt uttag på 16A får man i 3,7kwh/h i en elbil. Det räcker till ca 2 mil i de flesta fall. Under en kväll/natt kommer det inte vara några problem för majoriteten att fylla på sitt dagsbehov och mer därtill. Med snabbladdare efter vägarna för de tillfällen man åker längre är det som sagt inga större problem.

Det börjar mjukas upp nu hos bostadsrättsföreningar och hos hyresvärdar, och de flesta elbilister jag hört om som bor i lägenhet har kunnat få ett uttag installerat i garaget eller vid sin p-plats. För ett par tusenlappar kan man säkra om och bygga om vanliga motorvärmaruttag också. (Går att ladda i utan ombyggnad också men saktare då dom ofta är nedsäkrade till 10A eller så... plus att dom ofta är tidsstyrda.)
Det som behövs är laddare vid gatuparkeringar. Där många som bor i lägenheter i städer står med sina bilar... där har jag inte sett så många lösningar. Annat än att man nån gång ibland kan köra ner i ett garage och ladda under natten. Stockholm har garage med laddning och kvälls/nattparkering för 100kr. Får man i 25mil under en sån natt blir milkostnaden för "bränsle" inte så blodig...
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
joel80 skrev:det kommer inte gå att beskatta elen eftersom vi använder den till annat

Det är väl klart det går... Lägg på X antal % skatt på all el för alla som äger en elbil t ex.
Rätt? Knappast, men det är ju ingen större skillnad mot hur bilskatten fungerar idag... samma skatt oavsett om du kör 1mil eller 10000mil om året :roll:
Användarvisningsbild
av joel80
Inte speciellt troligt.. :)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:/.../det kommer inte gå att beskatta elen eftersom vi använder den till annat/.../
Politikerna klarar av att beskatta elen. Var så säker. Om man inte väljer att beskatta elen direkt kommer man ändå att se till att beskatta själva transportarbetet så att skatteinkomsterna består.
joel80 skrev:/.../plus att det faktiskt inte är så väldigt många miljarder det handlar om...
Det är inga kaffepengar precis som kommer från skatter på bilismen. Politikerna kommer inte att acceptera att beskattning på bilismen minskar. Det är en ren principsak för många politiker. Ett annat ord är självändamål.
joel80 skrev:/.../jobbskatteavdragen som införts är 3ggr mer pengar i "förlorad" skatteinkomst än vad som årligen betalas i bränsleskatt.
Som jag skrev. Det är inga kaffepengar som kommer från skatter på bilismen. Att förra regeringen valde en politik som går ut på att det ska löna sig att jobba är en helt annan sak. Faktum kvarstår ändå, skatteintäkterna från bilismen är betydande och de vill man inte vara utan. Oavsett vilken övrig politik som man för i övrigt. Och oavsett partifärg. Alla dagens partier är bilfientliga, mer eller mindre.
joel80 skrev:/.../Och med bonus-malus från 2018 blir det ännu större premie om man köper elbil.
Jaha, men det är övergående. Som jag skrev innan tror jag inte ett skvatt på att subvention kvarstår på en lösning som blivit storskalig. Politiker är inte sugna på enbart bonus när malus försvunnit. Ganska enkelt att förstå om man tittar historiskt.
joel80 skrev:Det första är batterier, kostnaden går kraftigt nedåt (sen mitten av 90-talet har det sjunkit stadigt med en svag acceleration senaste 3 åren, med ett prisras på hela 16% per år. Väldigt snart är elbilar inte något man behöver betala mer för än "vanliga" bilar, trots att dom kommer ha räckvidd som tesla.
Jag tvivlar inte en sekund på det du skriver. Mina invändningar mot elbilar är inte ekonomiska utan jag vänder mig emot att man lanserar elbilar som den sanna lösningen på bilisternas klimatpåverkan. Har inget med priset på batteriet att göra.
joel80 skrev:Det andra är solceller... där går också priserna nedåt sen länge, och vi har precis passerat priserna där det nu är billigare att sätta upp ett solkraftverk än det är att elda olja eller bygga nytt kärnkraftverk. (Redan avskrivna kärnkraftverk producerar fortfarande lite billigare el av vad jag förstod.)
Samma här, jag tvivlar inte på att solceller blir billigare. Men i ett livscykelperspektiv är de värre för klimatet än att ta elen från vägguttaget här i Sverige. Men globalt är de klimatvänligare i de flesta länder än att ta elen från vägguttaget. Men då ska man betänka att detta är relativt de ländernas mycket höga klimatbelastning från elproduktionen. Solceller är inte tillräckligt klimatvänliga för att vara en storskalig lösning på elproduktionens klimatpåverkan.
joel80 skrev:Tillsammans med billigare och bättre batterier kommer billig solkraft att samverka för att kunna sprida ut soltimmarna effektivare och framförallt minska dom toppar på elanvändning där det i nuläget eldas mycket olja. Oljan är ju reglerkraft i många länder, och kan man istället ta energitopparna från batterifarmar sparar man mycket både i pengar och miljö.
Sant rent tekniskt. Men det är stora absoluta energimängder och effekter som ska omfördelas och klimatbelastningen är idag hög vid framställning av batterier, solceller och växelriktare. Men det bortser man ifrån i debatten.
joel80 skrev:När det gäller Teslaforumet är jag lite aktiv där också, och där får jag mest fajtas för att försvara andra bilmärkens satsningar på elbilar eller hybrider då det verkligen är en sekt.. fast en rätt trevlig sådan som är medveten om sitt sektbeteende. :D
Ja på forum är det för det mesta trevligt även om åsikter går isär. Var och en utgår ju från sin egen tro. Värre är det när politiker tror istället för att veta. Det påverkar tillvaron negativt i verkligheten.
joel80 skrev:2025 kommer mer än hälften av alla personbilar som säljs vara elbilar.. Det tror jag starkt på.. den som lever får se. ;)
Absolut inte omöjligt på något sätt. Det handlar enbart om ekonomi och politik. Om det sedan blir bättre för klimatet beror på de verkliga förhållandena för elproduktion och resursåtgång.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:Det kommer nog aldrig bli så bra och förmånligt att köra elbil som nu. Om man har förutsättningarna att ladda hemma och på jobbet och sällan åker utanför räckvidden. Just nu är det gratis att ladda på en massa ställe. Elvilar betraktas som föredömen och till och med bilhatande kommuner flirtar med dem och erbjuder dem gratis parkering och andra förmåner. Elbil anses vara inovativt, så in i helvete miljövänligt och ännu mera så in i helvete framkant. Just nu.
Exakt så. Inga subventioner består för evigt. Det finns historiska bevis på det.
llesrof skrev:Vad händer om några år när fler och fler elbilar surrar runt inne i städerna? Kommer laddsatationer byggas ut i samma takt som antalet elbilar ökar? Hur blir det med gratisparkeringarna då? Vad säger arbetsgivaren när nittio procent av de som kör bil till jobbet vill ladda bilen på jobbet? Allt detta går naturligtvis att lösa. Frågan är bara om regering, stat och kommuner vill göra det smidigt och billigt att köra bil? Individuell och personlig rörelsefrihet är politik och ekonomi. Och ekonomi är politikens styrmedel.
Det finns gott om politiker som vill begränsa/kontrollera individens valfrihet. Det finns historiska bevis på det.
av Mwi
joel80 skrev:Jag tror ni har fel.. Elbilar kommer bli betydligt billigare, det kommer inte gå att beskatta elen eftersom vi använder den till annat

Det Tesla har gjort är inte en överlägsen bil, utan visat på att konceptet med elbil som fungerar helt smärtfritt går att genomföra. Man kan bygga elbilar som dels går 35-40 mil på en laddning, dels laddar 20 mil på ca 20 minuter.
Jag tror att det kommer bli dyrare att äga och köra bil oavsett drivmedel, en majoritet av politikerna tycker att bilar tar för mycket plats i det offentligarummet så man tar bort p-platser eller höjer p-avgifterna kraftigt för att styra över resandet till kollektivtrafik. Så även om man inte beskattar elen specifikt för elbilar så kommer man beskatta elbilen för att minska antalet bilar totalt.
När det gäller tekniken för elbilar så är väl Teslas teknik för att styra batterierna 10 år före de andra tillverkarna, så helt klart tillverkar de en helt överlägsen elbil.
Om man skall öka antalet laddplatser kraftigt vid flerbostadshus och arbetsplatser så räcker det väl inte bara med att sätta upp nya vägguttag, man måste troligtvis även förstärka elnätet både till husen men även kanske i städerna.
av Yaniz
Camel skrev:
Ekonomiskt tvivel: Ingen ska få mig att tro ett den "billigare" milkostnaden för elenergin kommer att bestå om nu merparten av transportarbetet kommer att utgöras av elbilar i framtiden. De skatteinkomster som fossilbränslen idag bidrar med till statskassan kommer politikerna att vilja behålla. Alltså kommer åtminstone den skillnaden att utraderas. Var så säkra. Även subventioner som elbilen har i olika länder och på olika sätt kommer också att försvinna när storskaligheten uppnåtts. Så har det alltid varit för andra alternativ och det kommer även att gälla för elbilar. Ren självklarhet.
Klockren analys! Det blir skatt på skatt på skatt ... precis som det är idag.
Användarvisningsbild
av joel80
Den tekniken kan kopieras... Gratis! Elon Musk har låtet bli att ta patent på väldigt mycket då han vill "förändra världen" som han säger.

Det pågår också en snabb teknikutveckling gällande själkörande bilar.. Det kommer kanske förändra bilägandet hos många.. Speciellt i städer. När en bil kan köra själv blir det enklare att dela bil med andra.

Att tro att man ska behöva förstärka elnäten förstår jag inte. Man kan behöva säkra upp sin egen säkring men det behövs inte speciellt mycket extra för att klara av att alla lägenhetsinnehavare kan ladda elbil. Med lastbalanserare kan man klara sig på mindre kräm men ändå kunna ladda i högre hastigheter när grannens bil är full-laddad.

Det är saker som är rätt enkla att lösa. Ingen skulle tro att man behöver öka på elnätet för att fixa motorvärmaruttag till alla parkeringsplatser och det behövs inga kraftigare huvudsäkringar för elbilar än för det. Bara lite smartare stolpar..
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]