Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi har hamnat i en lite speciell situation då vi beställt en ny V90 (leverans v38), men nu genom byte av arbete fått ett förmånligt erbjudande om tjänstebil. Det kommer dröja uppskattningsvis ½-1 år innan vi kan ha tjänstebilen på plats. Vi kommer alltså köra med vår nya V90 under ganska begränsad period och därefter sälja den. Vi vill därför göra så kloka val som möjligt för att inte förlora allt för mycket pengar.
Idag är det en V90 Momentum Business Advanced T5, Bright Silver Metallic, Svart halvskinn, Teknikpaket, Klimatpaket + VOC och drag.
Jag kan tänka mig att det är bättre med en D4:a, men är det några andra val som man absolut ska tänka på?

Jag har också läst om flera som sålt sina XC90 efter ett antal månader och faktiskt gjort riktigt bra affärer p.g.a. den stora efterfrågan och långa leveranstiden, får väl bara hoppas att man kan göra det med V90 också.

Alla tankar och reflektioner är välkomna!
Håller med, med den specen kommer du att lätt bli av med den. Visst kanske är en D4 populärare då men med ovissheten vad reglerna ser ut om två år känns det lite långsökt och ovisst om du får igen mellanskillnaden ens. Köp den bil du vill ha nu tycker jag.
Det är väl automat? Annars ett givet tillval.
Du har inte möjlighet att plocka ut din beställda bil som tjänstebil på det nya jobbet, eller passar det inte tidsmässigt? Det kunde kanske vara en vettig ekonomisk lösning, men det finns ju en risk att man kan uppfattas som krånglig på sin nya arbetsplats. Men känns det rätt så kan man berätta om den här situationen för sin nya arbetsgivare. Annars tycker jag specen på din nya bil är bra, att plocka på något mer ger inget mervärde som begagnad.
Är övertygad om att T5 som säljs i litet antal kommer va eftertraktad som begagnad.

När jag köpte T4 för drygt fyra år sen kostade den 50 000 mindre än D3. Nu skiljer det 10 000 enligt min handlare ochdet är brist på T4...
En V90 kan knappast vara en tjänstebil utan en förmånsbil. Eller hade du inte tänkt använda bilen privat?
Vad jag menar är att en förmånsbil aldrig kan vara gratis. Beroende på vad du har för lön så kommer väl nettoförmånsvärdet för en V90 ligga mellan 2-3 000:- även om du har bilen "gratis"
Byta torkarblad själv?

25mm är inte så mycket, lite l&au[…]

Vi som beställt nya XC60

Ja, monterades av Volvo innan bilen överl&aum[…]

Ser ut som att det saknas packbox här d&ari[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Det är nog inte helt omöjligt att Volvo […]