- fre 08 jul 2016, 17:12
#1091810
Grannens V70 -98 (B5242 10V) gav upp i går, det började med att den vid start (varmstart) lät skumt och inte gick på alla cylindrarna.
Tändstift byttes i felsökningssyfte och efter start så slamrade det till ordentligt och han stängde av motorn.
När jag kikade på den så var tändstiftet avhyvlat jäms med toppen och om man kikar ner i tändstiftshålet så ser det ut som om där är hål i kolven eller möjligtvis att en ventil som ligger överst.
Det är ju inte direkt lätt att se vad exakt som hänt genom det lilla hålet...
Kamremmen sitter som den ska och motorn går att starta, men låter naturligtvis hemskt illa!
Har själv aldrig hört talas om att ventilerna kan släppa på dessa motorer, men det är kanske vanligare än man tror?
Andra teorier?
Ska tillägga att motorn gått kring 29 000mil och tickat ett bra tag i ventilerna.
Det är inte troligt att bilen ska repareras men det hade varit kul och veta vad som egentligen hänt.
Tändstift byttes i felsökningssyfte och efter start så slamrade det till ordentligt och han stängde av motorn.
När jag kikade på den så var tändstiftet avhyvlat jäms med toppen och om man kikar ner i tändstiftshålet så ser det ut som om där är hål i kolven eller möjligtvis att en ventil som ligger överst.
Det är ju inte direkt lätt att se vad exakt som hänt genom det lilla hålet...
Kamremmen sitter som den ska och motorn går att starta, men låter naturligtvis hemskt illa!
Har själv aldrig hört talas om att ventilerna kan släppa på dessa motorer, men det är kanske vanligare än man tror?
Andra teorier?
Ska tillägga att motorn gått kring 29 000mil och tickat ett bra tag i ventilerna.
Det är inte troligt att bilen ska repareras men det hade varit kul och veta vad som egentligen hänt.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net
http://www.volvoturbo.net