Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
#1091810
Grannens V70 -98 (B5242 10V) gav upp i går, det började med att den vid start (varmstart) lät skumt och inte gick på alla cylindrarna.
Tändstift byttes i felsökningssyfte och efter start så slamrade det till ordentligt och han stängde av motorn.
När jag kikade på den så var tändstiftet avhyvlat jäms med toppen och om man kikar ner i tändstiftshålet så ser det ut som om där är hål i kolven eller möjligtvis att en ventil som ligger överst.
Det är ju inte direkt lätt att se vad exakt som hänt genom det lilla hålet...

Kamremmen sitter som den ska och motorn går att starta, men låter naturligtvis hemskt illa!
Har själv aldrig hört talas om att ventilerna kan släppa på dessa motorer, men det är kanske vanligare än man tror?
Andra teorier?

Ska tillägga att motorn gått kring 29 000mil och tickat ett bra tag i ventilerna.
Det är inte troligt att bilen ska repareras men det hade varit kul och veta vad som egentligen hänt.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1091816
Nja, lär ju bara se hälften därifrån ;)
Vill ogärna lägga tid på att demontera motorn, bara tänkte om andra hört talas om sådant ras, själv har jag aldrig hört nåt om att ventilerna släppt så och det kan ju vara bra att veta till en annan gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1091820
Nja, du kan allt se båda raderna om du roterar motorn samtidigt som du kikar in där.
Har heller aldrig hört om någon ventil som "släppt" på dessa motorer.

Men om du ser "något" genom tändstiftshålet, prova att pilla med något och se om det flytar på sig(något är löst), eller om det går rakt igenom(hål).
av THP
#1091905
Det har hänt att ventiler gått sönder och helt enkelt trillat in.
Det enda som är gemensamt för dom skador jag känner till är att nåt hänt i dom motorerna förut.
En del har kört av en kamrem och ersatt några ventiler. Det som sen ger upp är en av dom ventiler man trott är oskadade.
En vet jag med säkerhet varit uppstartad med kamremmen felställd.
Men vanligt är det absolut inte.
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1092790
Jag har inte fått möjlighet att forska vidare i ämnet, ägaren är dessutom redan på jakt efter en efterträdare.

Edit: Nu finns det all möjlighet i världen att undersöka om man så vill, för jag köpte bilfan! :lol:
Men frågan är om det är värt jobbet bara för att man är nyfiken!?
Användarvisningsbild
av DayDreamer
#1092811
Hilmer skrev:Jag har inte fått möjlighet att forska vidare i ämnet, ägaren är dessutom redan på jakt efter en efterträdare.

Edit: Nu finns det all möjlighet i världen att undersöka om man så vill, för jag köpte bilfan! :lol:
Men frågan är om det är värt jobbet bara för att man är nyfiken!?
Haha köpte du den enbart för att se vad det är som har hänt? :D
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1092820
DayDreamer skrev:
Hilmer skrev:Jag har inte fått möjlighet att forska vidare i ämnet, ägaren är dessutom redan på jakt efter en efterträdare.

Edit: Nu finns det all möjlighet i världen att undersöka om man så vill, för jag köpte bilfan! :lol:
Men frågan är om det är värt jobbet bara för att man är nyfiken!?
Haha köpte du den enbart för att se vad det är som har hänt? :D
Nä inte alls! Men det finns alltid lite delar att plocka innan man kör den till skrot! :)

Stoppade förresten ner magnetpennan i tändstiftshålet och den fastnade, så mest troligen är det en bit av ventilen som numera huserar på kolven...
C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]