Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:En gång till, då. Det går att kolla oljan inifrån bilen på bilar utan oljesticka. Även på de som har en dvärgsticka, för den delen. Det är en enkel procedur som man gör innan man startar motorn. Kolla i boken hur det går till på din bil.
Tja, den digitala oljestickan på bilar med VEA-motor har bara två värden: tillräckligt med olja eller inte. Så man har inga möjligheter att förutse när det börjar bli dags att fylla på. Dessutom skall dessa motorer enligt Volvo ha en mycket speciell olja som bara tillverkas av Castrol och som man sannolikt bara kan hitta hos Volvohandlare. Så jag ser mig numera tvungen att åka omkring med en oljeflaska i skuffen. Det är ju inte alltid man kan räkna med att närmsta Volvohandlare finns bakom hörnet. Kan knappast säga att jag tycker utvecklingen gått framåt på just den här punkten.
av andersuw
snepo skrev:
MarcusJ skrev:Betydligt bättre diesel i resten av Europa. Högre energiinnehåll än svensk "miljödiesel", men den är inte smutsigare (numera). Förbrukningen kan gå ner med 10% jämfört med svensk diesel. Det märks väldigt stor skillnad i lastbilar! Fullt märkbart i personbilar också.
Som bonus finns det diesel med extra högt cetantal och en del annat smått och gott, t.ex. Shell V-power diesel. Aral har en motsvarighet som ska vara riktigt bra! Den säljs även i UK av BP (samma koncern), när Fifth Gear testade "superdiesel" mot vanlig diesel (i bromsbänk) fick BP/Aral bäst resultat.
okey synd att inte vi kan få nyttja den fina dieseln
Tja, jag vet inte om det är så mycket att sörja över. Om dieseln längre söderut har lite högre energiinnehåll beror det bara på att vi i Sverige behöver hålla densiteten lite lägre (mer lättflytande bränsle) för att passa våra temperaturförhållanden bättre. Och det är inga stora skillnader det handlar om såvitt jag vet. Vi talar om några enstaka procentenheter.

Vad beträffar "smutsighet" beror det på vad man menar. Svavelhalten verkar numera vara ungefär densamma men svensk diesel har en lägre andel hälsovådliga aromatiska kolväten och innehåller dessutom i många fall en rätt stor andel icke-fossilt bränsle (upp till 50 procent hos Preem).

När det gäller "specialdiesel" av typ Shell V-Power och Aral Ultimate så kostar den avsevärt mer än vanlig diesel. Vill minnas att det handlade om ett par kronor mer per liter när jag tankade i Tyskland för någon vecka sedan. Samtidigt är bränslebesparingen rätt liten, återigen bara några enstaka procentenheter i genomsnitt, enligt de test som exempelvis ADAC genomfört:

https://www.adac.de/infotestrat/tanken- ... geId=49341
Användarvisningsbild
av snepo
andersuw skrev:
snepo skrev:
MarcusJ skrev:Betydligt bättre diesel i resten av Europa. Högre energiinnehåll än svensk "miljödiesel", men den är inte smutsigare (numera). Förbrukningen kan gå ner med 10% jämfört med svensk diesel. Det märks väldigt stor skillnad i lastbilar! Fullt märkbart i personbilar också.
Som bonus finns det diesel med extra högt cetantal och en del annat smått och gott, t.ex. Shell V-power diesel. Aral har en motsvarighet som ska vara riktigt bra! Den säljs även i UK av BP (samma koncern), när Fifth Gear testade "superdiesel" mot vanlig diesel (i bromsbänk) fick BP/Aral bäst resultat.
Tja, jag vet inte om det är så mycket att sörja över. Om dieseln längre söderut har lite högre energiinnehåll beror det bara på att vi i Sverige behöver hålla densiteten lite lägre (mer lättflytande bränsle) för att passa våra temperaturförhållanden bättre. Och det är inga stora skillnader det handlar om såvitt jag vet. Vi talar om några enstaka procentenheter.

Vad beträffar "smutsighet" beror det på vad man menar. Svavelhalten verkar numera vara ungefär densamma men svensk diesel har en lägre andel hälsovådliga aromatiska kolväten och innehåller dessutom i många fall en rätt stor andel icke-fossilt bränsle (upp till 50 procent hos Preem).

När det gäller "specialdiesel" av typ Shell V-Power och Aral Ultimate så kostar den avsevärt mer än vanlig diesel. Vill minnas att det handlade om ett par kronor mer per liter när jag tankade i Tyskland för någon vecka sedan. Samtidigt är bränslebesparingen rätt liten, återigen bara några enstaka procentenheter i genomsnitt, enligt de test som exempelvis ADAC genomfört:

Så det är som 95-98 oktan. Märkte aldrig nån skillnad. Förutom ca 1 krona dyrare per liter.
Användarvisningsbild
av apersson850
andersuw skrev:Tja, den digitala oljestickan på bilar med VEA-motor har bara två värden: tillräckligt med olja eller inte.
Min är bättre, till min femcylindriga D5. Där finns det fyra staplar på skalan, har jag för mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Nicke83 skrev:Ska man köra en bil som går snålt / kunna köra många mil på en tank så ska man inte köra volvo.

De går inte direkt snålt av sig volvos motorer :wink:
Håller inte med... Körde 8500mil i min tidigare V70 och hamnade på 0.6l/mil i snitt mätt vid pump.. Tankade sällan innan 100 mil. Det med några hundra mil husvagn och ytterligare nån hundring med släp i dom siffrorna också. Och mycket motorvägskörning så med mer landsväg hade den gått snålare.
För en så pass stor bil tycker jag det är bra siffror.

Många med V60 och VEA vittnar ju om att man utan större problem kommer under halvlitern per mil.

Just nu kör jag ofta på under 0.3l/mil per tank.. Men det är kanske lite "fusk" då jag kör runt hälften av milen med el.Bild
av andersuw
apersson850 skrev:
andersuw skrev:Tja, den digitala oljestickan på bilar med VEA-motor har bara två värden: tillräckligt med olja eller inte.
Min är bättre, till min femcylindriga D5. Där finns det fyra staplar på skalan, har jag för mig.
Mätaren ser likadan ut på bilar med VEA-motor. Det ser ut att finnas flera lägen. Men i praktiken är det enligt uppgift på nätet bara två lägen på bilar med VEA-motor: lagom eller för lite. Har inte gjort mig besvär att testa själv genom att slanga/tappa ur lite olja. Så småningom lär jag väl ändå få se något annat läge än "lagom" om nu inte bilen visar sig dra så lite olja att det aldrig behövs fyllas på mellan servicetillfällena.
Användarvisningsbild
av MarcusJ
andersuw skrev:
snepo skrev:

Det jag vet är att i lastbilsmotorer gör det väldigt stor skillnad om du kör på europeisk diesel eller svensk miljödiesel. Men där har man ju något större cylindervolym och mer vikt, så visst... Men det är en absolut skillnad! Hur mkt man känner av den kan dock variera.
Har kört 220 mil från Borås sedan i lördags morse, tankade norr om Hamburg vid lunchtid. Autobahntempo går inte att jämföra med svenskt motorvägstempo, men förbrukningen har legat på 0,7 l/mil nu när vi är i Narbonne. Då är Kasselbackarna och alla branta backar i Frankrike inräknade, de var avverkats i rejält tempo. Söder om Lyon har det varit totalstopp på motorvägen, sjuka köer! Snitthastighet för dagen 108 km/h (innan Lyon 118 km/h).
av andersuw
Lastbilarna har sin egen diesel. I Sverige körs många av dem nu på hundraprocentigt icke-fossil diesel, som är certifierad som OK av lastbilstillverkarna men som ännu inte fått klartecken för personbilar. Den dieseln är ännu lite mer lättflytande (lägre densitet) än den personbilsdiesel vi kan köpa i Sverige så där kan skillnaden mot kontinenten ifråga om energiinnehåll bli lite större. Det är icke desto mindre ett utmärkt bränsle ur miljösynpunkt och jag skulle gladeligen tanka den hundraprocentigt icke-fossila dieseln om Volvo och Volvia gav mig klartecken att göra det utan fara för garanti eller maskinskadeförsäkring.

Beträffande den egna bränsleförbrukning så här långt under semestern kan noteras att min V70 D4 -15 med VEA-motor och åttaväxlad automat drog runt 0,55 på vägen ned från Uppsala till Trelleborg och runt 0,6 genom Tyskland, Schweiz och norra Italien. Jag tror det är lite i överkant eftersom vi huvudsakligen åkt i sydvästlig riktning och således, i enlighet med förväntningarna, haft lite motvind för det mesta. Detta enligt färddatorn som jag fortfarande är i färd med att "kalibrerara" (det vill säga fastställa felvisningen på). Möjligen kan det vara så att motvinden och färddatorns felvisning tar ut varandra. ;-)

Där vi är just nu är det "Kasselbackar" mest hela tiden, fast utan motorväg vilket gör det hela värre. Uppför kör man bara med gaspedalen om man kör rätt. Nerför kör man utan gaspedal och med flitigt växelpaddlande samt lite extra färdbroms i hårnålarna. Värre än på slätan blir det förstås hur man än vrider och vänder på det. Ingen chans att riktigt vinna tillbaka i nedförsbackarna vad man förlorar i uppförsbackarna. Provade lite med ECO-läget på vissa ställen på vägen genom Tyskland men inte länge. Det är ju inte så kul att köra utan AC när temperaturen drar iväg mot 35 grader eller mer. ;-)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]