Lastbilarna har sin egen diesel. I Sverige körs många av dem nu på hundraprocentigt icke-fossil diesel, som är certifierad som OK av lastbilstillverkarna men som ännu inte fått klartecken för personbilar. Den dieseln är ännu lite mer lättflytande (lägre densitet) än den personbilsdiesel vi kan köpa i Sverige så där kan skillnaden mot kontinenten ifråga om energiinnehåll bli lite större. Det är icke desto mindre ett utmärkt bränsle ur miljösynpunkt och jag skulle gladeligen tanka den hundraprocentigt icke-fossila dieseln om Volvo och Volvia gav mig klartecken att göra det utan fara för garanti eller maskinskadeförsäkring.
Beträffande den egna bränsleförbrukning så här långt under semestern kan noteras att min V70 D4 -15 med VEA-motor och åttaväxlad automat drog runt 0,55 på vägen ned från Uppsala till Trelleborg och runt 0,6 genom Tyskland, Schweiz och norra Italien. Jag tror det är lite i överkant eftersom vi huvudsakligen åkt i sydvästlig riktning och således, i enlighet med förväntningarna, haft lite motvind för det mesta. Detta enligt färddatorn som jag fortfarande är i färd med att "kalibrerara" (det vill säga fastställa felvisningen på). Möjligen kan det vara så att motvinden och färddatorns felvisning tar ut varandra.
Där vi är just nu är det "Kasselbackar" mest hela tiden, fast utan motorväg vilket gör det hela värre. Uppför kör man bara med gaspedalen om man kör rätt. Nerför kör man utan gaspedal och med flitigt växelpaddlande samt lite extra färdbroms i hårnålarna. Värre än på slätan blir det förstås hur man än vrider och vänder på det. Ingen chans att riktigt vinna tillbaka i nedförsbackarna vad man förlorar i uppförsbackarna. Provade lite med ECO-läget på vissa ställen på vägen genom Tyskland men inte länge. Det är ju inte så kul att köra utan AC när temperaturen drar iväg mot 35 grader eller mer.