Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hssonen
joel80 skrev:Summum kostar bara 9900kr extra.. rätt lite för det extra man får med.
T.ex elmanövrerad förarstol... avbländande backspegel, schystare stolar... rails.. och lite annat tror jag.
Skulle även (eller iställetför) fundera på teknikpaketet.. keyless är fantastiskt underbart... och backkameran är skön att ha.
Domkraft för 500kr la jag till.. även grasögonhållare för 550kr. (Sen fick jag 10% rabatt på allt sånt också...)
Sen rattvärme.. det är faktiskt en rätt viktig del om man vill köra så snålt som möjligt under vintern... men rattvärme och sätesvärmen igång klarar man att ha lite svalare i kupén och inte bränna diesel för att värma upp.
Jag valde också uppfällbara barnstolar i baksätet. Väldigt praktiskt.. om man har barn alltså. :)
I efterhand har jag köpt skyddsgaller och dragkrok..
Intellisafe Pro är ett paket jag också la till som jag starkt uppskattar. Underbart med adaptiv farthållare och det är nästan så det känns som man har självkörande bil i köer. :D
ABL II för helljuset är också smått fantastiskt... kör man mycket landsvägar i mörker blir skillnaden enorm. Helljuset på hela tiden trots möten gör mycket!
Trafikskyltsinformationen har jag hjälp av betydligt oftare än jag trodde jag skulle...

Förlåt... det här blir dyrt.. ;)
:lol: just detta som är problemet för min del också, börjar jag plocka på grejer så kan jag inte sluta heller haha!
så därför den är så lite på plockad nu, försöker att bara få med det som jag verkligen behöver =)
Användarvisningsbild
av joel80
Fast så gjorde jag på förra bilen.. V70 D3 Dynamic Edition (momentum) och kan väl säga att jag ångrade mig lite efteråt..Saknade bl.a adaptiv farthållare rejält.
Perra83 skrev:
kaec300 skrev:V60D6 2015

Har just tankat efter 116 dagar och 403 mil. Förbrukningen för denna tank blev 0,11 l/mil. Känns bra!

Snittförbrukningen sedan 2014-12 och 1900 mil är 0,25 liter/mil. Det hade nog gått att pressa ytterligare. Jag vägrar dock stänga ner dieselvärmaren. Kan inte tänka mig att sitta och frysa i en modern bil.
Mycket trevlig förbrukning.
Bara för att man kör en hybrid behöver man inte försöka att köra rekordsnålt. Det är så bra med effekt i dom oxå :D
Jag brukar passa på när jag kör lite längre, då känns det mer motiverat :-)
Intressant att läsa. Idag var jag och provkörde (iofs en ny) D5 TE för att köpa en begagnad. Jag ska ha en faceliftad, men är fundersam på det här med batterierna. Finns där någon som helst garanti eller kurva på hur de blir sämre med tiden.
Användarvisningsbild
av joel80
Länkade i andra tråden du skrev i också.. Det här är för Teslas elbilar och hur den kurvan ser ut.. https://steinbuch.wordpress.com/2015/01 ... tion-data/
Dom kör ju enbart på batteri, så det blir ju troligen mer använt än i en hybrid.

Försöker hitta spec på vilket slags lithium-ion som sitter i Volvon... Det finns ju lite olika av vad jag förstått.
Nissan Leaf verkar också klara sig skapligt bra: http://evobsession.com/wizzy-the-nissan ... 000-miles/
Men det beror som sagt säkert på hur man tar hand om bilen/laddningen. En Taxi, som i länken ovan, står säkert sällan långa stunder med väldigt lite i batterierna.
Garanti finns ju, 55% efter 8 år eller 16000 mil. Men den håller väldigt mycket bättre än så. Jag tycker graferna visar ungefär vad jag upplever men det är klart, vissa punkter halkar ju ner väldigt mycket, vore otur att få en sådan. Gissar att testkörning på fullt batteri är ett måste...

Skickat från min E6553 via Tapatalk

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]