Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

volvo244gle skrev:Men är det verkligen värt att kosta på en sådan där behandling? Misstänker att det inte stoppar vid varken en eller två tusenlappar?
Har man nu en bil som man tycker om, är rädd om och tänker behålla i många år så kör man den ändå inte på vintern. Det är saltet som är den stora fienden, och kvittar hur noga man har skyddat karossen när saltet ändå förstör kylaren, komponenter i motorrummet, bromsar o.s.v..

Det varierar nog från person till person skulle jag tro. Jag tycker om min bil väldigt mycket som bruksbil, jag vill ha kvar den i många år till, och jag vill köra den året runt.
Således har jag själv funderingar på att underredsbehandla den(den är helt rostfri under nu, så vore ju kanske smart att göra det nu innan det börjar rosta...), fast jag gör det nog själv eftersom verkstad eller vad det kallas säkerligen skulle kosta väldigt mycket... Bara alla material går ju lös på sisådär 2lök för ett helt underrede, sen tillkommer ju arbetskostnader. Ska underredet dessutom skrapas, ja då lär det springa iväg vääääldigt fort i pris... :roll:

Jag såg dock någon som funderade på behandling av en -15.... Det tycker jag låter väldigt onödigt, orginalskyddet lär väl knappast ha blivit kasst redan? Mitt är ju snart 20år(12 i sverige), och det finns ju en uppsjö av året-runt-bilar, främst 90-tals volvos, som är nästan prickfria undertill och fortfarande åker på orginalskyddet undertill.
... Eller kommer dagens bilar plåtrena undertill? :lol:
Lövet skrev:Vad har du för relation till firman egentligen? Det är väldigt ovanligt att någon registrerar sig enbart för att tala gott om ett företag som inte diskuterats här tidigare överhuvudtaget.
Exakt min tanke när jag läste tråden igår... "happ, smådiskret smygreklam eh..." :roll:
Lucif3r skrev:
volvo244gle skrev:Men är det verkligen värt att kosta på en sådan där behandling? Misstänker att det inte stoppar vid varken en eller två tusenlappar?
Har man nu en bil som man tycker om, är rädd om och tänker behålla i många år så kör man den ändå inte på vintern. Det är saltet som är den stora fienden, och kvittar hur noga man har skyddat karossen när saltet ändå förstör kylaren, komponenter i motorrummet, bromsar o.s.v..

Det varierar nog från person till person skulle jag tro. Jag tycker om min bil väldigt mycket som bruksbil, jag vill ha kvar den i många år till, och jag vill köra den året runt.
Således har jag själv funderingar på att underredsbehandla den(den är helt rostfri under nu, så vore ju kanske smart att göra det nu innan det börjar rosta...), fast jag gör det nog själv eftersom verkstad eller vad det kallas säkerligen skulle kosta väldigt mycket... Bara alla material går ju lös på sisådär 2lök för ett helt underrede, sen tillkommer ju arbetskostnader. Ska underredet dessutom skrapas, ja då lär det springa iväg vääääldigt fort i pris... :roll:

Jag såg dock någon som funderade på behandling av en -15.... Det tycker jag låter väldigt onödigt, orginalskyddet lär väl knappast ha blivit kasst redan? Mitt är ju snart 20år(12 i sverige), och det finns ju en uppsjö av året-runt-bilar, främst 90-tals volvos, som är nästan prickfria undertill och fortfarande åker på orginalskyddet undertill.
Lövet skrev:Vad har du för relation till firman egentligen? Det är väldigt ovanligt att någon registrerar sig enbart för att tala gott om ett företag som inte diskuterats här tidigare överhuvudtaget.
Exakt min tanke när jag läste tråden igår... "happ, smådiskret smygreklam eh..." :roll:
Som jag försökte förklara lite högre upp i tråden; INGEN! smygreklam, utan bara en redogörelse för mina POSITIVA! erfarenheter!
Jag har redan blivit ifrågasatt av en Moderator, och är det så att man inte får namnge en firma som man/jag är nöjd med borde det stå KLART OCH TYDLIGT i de riktlinjer som gäller för att skriva här!
Vill i fortsättningen slippa kommentarer om att jag råkat skriva något som vissa här uppfattar som "smygreklam"!
Vänd er då istället till en Moderator och be honom plocka bort mig och min profil härifrån omedelbart!!
Jag ber så mycket, Thomas ang. det jag skrev om dig - det var verkligen väldigt onödigt och oförskämt. Hoppas du kan förlåta mig?!
MVH
Jan
Varför skall jag det egentligen, förutom möjligen att vara "den bättre människan" ? Du uttalar dig nedsättande om mig personligen på grund av att jag i realiteten äger mer kunskap i en specifik fråga än du och/eller företaget du refererar till.
Men låt gå, jag kanske uttrycker mig kategoriskt ibland, och det kanske verkar hårt såhär i forumform. Ursäkten för tillmälet accepteras, dock har du fortfarande fel i sak..

/Thomas
Finns ingen anledning att bli så aggressiv, jag svarade Lövet för att visa att han inte var ensam om sin reaktion.
Du lär ju hålla med om att det ser bra misstänksamt ut när någon postar sitt första inlägg för att prisa ett företag som inte har någon relation till detta forum, sen om det var din mening eller ej är en annan 5a. :)

Vända sig till moderator... Ja visst, det hade jag gjort om du faktiskt brutit mot några regler. Men även om du följer reglerna så ändrar inte det första intrycket av ditt inlägg.
Det är ju lite som att regga sig här och fråga i sitt första inlägg om en saab eller annan bilmodell... Första reaktionen blir ju typ "hum, varför skulle någon regga sig på ett volvo forum för att fråga om en saab?", även om samma person kanske äger 10 volvos och reggade sig främst för att läsa/skriva om dennes volvos och bara "passade på" att fråga om sin saab.

Inte märkvärdigare än så..
Det tas inte bort några profiler eller inlägg här bara för att man blir sur för att man blir ifrågasatt för sina påståenden. Om man inte tål att ens inlägg kommenteras (BÅDE positivt och negativt) är det nog ingen bra idé att skriva på ett diskussionsforum.
Lucif3r skrev:Jag såg dock någon som funderade på behandling av en -15.... Det tycker jag låter väldigt onödigt, orginalskyddet lär väl knappast ha blivit kasst redan? Mitt är ju snart 20år(12 i sverige), och det finns ju en uppsjö av året-runt-bilar, främst 90-tals volvos, som är nästan prickfria undertill och fortfarande åker på orginalskyddet undertill.
Det var jag som nämnde att jag funderar över att rostskyddsbehandla min -15. Självfallet tror jag inte att originalskyddet slutat fungera på den korta tid och de få mil bilen hunnit rulla. Vad jag däremot funderar över är hur bra originalskyddet är på de senaste årsmodellerna. Vi bilägare har gradvis sänkt rostskyddsbetyget på V70 från högsta betyg (fem) till medelmåttigt (tre).

http://www.vibilagare.se/test/rost/rost ... 2011-34066

Och skall man komplettera rostskyddet skall man förstås helst göra det innan det börjat rosta snarare än när rosten hunnit få fäste.
Lövet skrev:Det tas inte bort några profiler eller inlägg här bara för att man blir sur för att man blir ifrågasatt för sina påståenden. Om man inte tål att ens inlägg kommenteras (BÅDE positivt och negativt) är det nog ingen bra idé att skriva på ett diskussionsforum.
Lövet, du har nog rätt - jag passar nog inte in i ett diskussionsforum, men jag är definitivt inte sur även om det kanske verkar så. Mer förvånad...
Åtminstone inte när varje påstående man/jag gör först måste vägas på guldvåg, helst evidensbevisas av typ oberoende forskargrupper världen över, ha total faktakontroll på vartenda inlägg i just det specifika inlägget som gjorts i varje tråd på hela Internet - typ Volvos bottenplatta- så att jag som ny här minsann inte ska komma och tro att jag bara kan skriva info på hörsägen.
Att det var så lågt i tak här i ett ämne som jag trodde var högst subjektivt - rost och rostskydd - hade jag aldrig kunnat föreställa mig.

Men kastar väl in en sista "smygreklam"/empirisk enmasforskning; bottenplattan på min Volvo 945 Classic var i klass med japanernas dåtida - lika rostkänslig om man kör dagligdags i Stocholmssaltet...
Det är ju ingen som begär att det man säger här skall vägas på guldvåg. Däremot får man förstås vara beredd på att det man säger blir ifrågasatt, särskilt om det man säger inte är särskilt välgrundat och andra har bättre belägg för sina påståenden. Som jag ser det är det en särskild poäng med forum av detta slag att det finns möjlighet att genom diskussion komma fram till mer hållbara ståndpunkter än dem var och en av oss kan komma fram till genom att rota runt på egen hand.

När det gäller detta med bottenplattan handlar det sannolikt om ett missförstånd i något led. V70 -02 är säkert inte den sista årsmodellen med "svensk" bottenplatta. Det är säkert samma bottenplatta tills dess V70N slutade tillverkas med årsmodell 2008. Däremot har den nya modellgeneration, designad under Fords ägarskap, som började tillverkas samma modellår förstås en annan bottenplatta. Det är också fullt tänkbart att den bottenplattan är mer rostkänslig och/eller sämre rostskyddad än den på V70N.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Jag reagerade också som ovan på första inlägget och började fundera på reklamspåret.. Speciellt när jag hittade ett väldigt identiskt inlägg på ett annat forum.
Men ditt svar på undringen från Lövet känns rimlig.

Det händer ju att det skapas trådar på forum från helt nya medlemmar som är just reklam/smygreklam. Så att börja fundera över det är inte konstigt och jag hoppas du inte tar det som personliga påhopp att folk funderar i dom banorna.

Att du delar med dig av erfarenheter är fint.. Och du har om inte annat startat en diskussion om rostskydds betydelse mm.

Ge forumet lite mer tid du så ska du nog se att du kan trivas här också. ;)
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]