Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag är oerhört nöjd med min V70II MY12.

Sedan har jag ett råd. Årsmodeller (sen)2012-2016 är bättre än de tidigare 2010-2011.
Dessutom får du många fina finesser som Volvo on Call, där du kan starta dieselvärmare via app, handla mat och få levererat med kylning direkt i bagaget strax innan du slutar för dagen.

Sköter man om en så fin bil som V70 är så håller den riktigt fint!
Tack för alla bra svar, det verkar som V70 II är en minst lika bra vagn som jag misstänkte och vi kan avsluta tråden.

Som någon sa jag missade att lägga in framvagnsdetaljer, spindelleder aldrig bytta men däremot yttre P-ändar står det samt stabilisatorstag båda sidor, gjort på mekonomen i samband med service vid tre tillfällen totalt, ca 4500 för de har gjort framvagnsinställning varje gång. Då närmar vi oss ca 1kr per mil i underhåll utöver service...

Skapligt lång lista man tvingats gå igenom under åren...

Tillägg: höll på att glömma det viktigaste och det är att jag inte behövt åka till verkstan mellan servicar, därför upplevs nog bilen problemfri trots listan! För mig är det tillräckligt besvärligt att planera in ett verkstadsbesök per år, fler och man börjar bli irriterad.
Det var också därför jag missade lite framvagnsdetaljer som gömde sig bland servicekvitton. Fel som kan vänta till service är bra fel hehe.
M.P skrev:
Som någon sa jag missade att lägga in framvagnsdetaljer, spindelleder aldrig bytta
Det där höjer jag på ögonbrynen för. Framvagnen hade jag som mest problem med, men det beror med all sannolikhet på körsätt, trafikmiljö, vägkvalitet osv. Min användes mycket av mina tre barn i form av två lugna flickor och en allt annat än en lugn tjugoårig son. Bilen kördes mest korta sträckor i stadsmiljö med inte bästa vägunderhåll på sina håll, så jag misstänker att sonen var en starkt bidragande anledning till besvären.

Jag har dock hört av bekanta att de haft återkommande strul med framvagnsdetaljer.
Min V70 T4 -11 köpte jag när den gått 9200, idag 1,5 år senare har den gått 11700 och då har jag reparerat den för ca 12k redan.

Efter 1 vecka gick microbrytaren som talar om för bilen om huven är öppen/stängd sönder. Kostade 700 för delen som firman jag köpte bilen av stod för, bytet gjorde jag själv för det va enkelt och roligt.

vid 10600 mil gjordes följande på volvo
4158:- för byte av tryckgivare på bränsleledningen, inkl felsökning, arbete och delar.
5213:- för byte av oljefälla,inkl felsökning, arbete och delar.

Här skulle egentligen en bensinånge ledning från tanken till insuget bytas då det är ett litet hål i den efter plasten som är på motorn har legat emot den. skulle kostat 1200:- + arbete att byta men jag lagade den själv med vulktape.

vid ca 11300 mil gjordes följande hemma av mig
310:- Byte av packning på termostathuset som spruckit pga felmontage från fabrik, 310:- för delarna plus en liter glykol. Tog ca 3 timmar att byta.

Vid ca 11700 mil (förra veckan) gjordes följande på volvo verkstad
1800:- för byte av membran på turbo/avlastningsventil. Inkl delar och arbete

Totalt:
12181:- för ca 2500 mil = 4,87 kronor per mil i reparation.

Nu tycker jag fortfarande att bilen är sjukt nice att köra, vill inte byta bil så jag hoppas att min otur vänder lite snart. Annars blir det snart Toyota, de är kända för att hålla bra men framförallt är min sambos bror Toyota mekaniker, plus min bästa kompis med :)
Fascineras lite av trådrubriken.
V70N är i mina ögon nåt av det sämsta man kan ha, med mycket ojämn kvalitet, där det finns en uppsjö av standardfel dessutom; drivaxlar, hjullager, hylsa, instrumentering, airbagstyrenheter, dörrlister, styrväxlar, vvt-drev, urtrampningslager, gasspjäll, tempgivare, läckande tankrör, handbromsbackar, tryckgivare och styr till haldex, fjäderbenslager, avgassystem etc
Det mesta är förstås småfel, men nog så påfrestande.

Sen har vi förstås de som bara rullar. (Även om jag aldrig sett nån i verkligheten)
Min V70 T5 -02 har gått snart 26000 mil vid det här laget. Köpte den för åtta år sedan då den hade rullat 16000.

Det som gjorts ifråga om reparationer under min tid som ägare är byte av föjande:

AC-kondensor och shimsning av AC-kompressor (11500)
Främre stötdämpare inklusive infästningar/lagringar (9500)
Styrenhet till navigatorn (som var trasig och av mig accepterad som sådan vid köpet av bilen, 6000, gjorde jobbet själv)
Värmeelementen i förarstolen (både säte och ryggstöd, 5000)
Handbromsbackar och skivor bak (5000)
Vänster bakdörr (p.g.a. en dålig lagning under tidigare ägare med rost som följd, 4000, gjorde jobbet själv och köpte själva dörren begagnad)
Främre lambdasond (3000)
Styrleder med åtföljande hjulinställning (först alla fyra, 3000, senare bara vänster yttre, 2000)
Startbatteri (två gånger, båda gångerna till största möjliga AGM, ca 3000 första gången och ca 2000 den andra)
Bakre ljuddämpare (två gånger, ca 2500 båda gångerna)
Strålkastarglas (hade blivit lite "smärglade", 2000, en bekant hjälpte mig med jobbet)
Bromsslangar fram (1500)
Ena gångjärnet till bakluckan (begagnad del, 1500)
Vindruta (hade blivit lite smärglad, gick på glasförsäkringen, 1500 i självrisk)
Låskista till vänster bakdörr (1000 begagnad, gjorde jobbet själv)
Reservbatteri till VoC (1000, gjorde jobbet själv)
Styrenhet i passagerardörren fram (500 begagnad, gjorde jobbet själv)
IAQS-sensor (500 begagnad, gjorde jobbet själv)
Glödlampor i klimatpanelen (500, gjorde jobbet själv)
Övre motorfäste (två gånger, första gången på begagnatgarantin, 500 andra gången, gjorde jobbet själv)
Nedre motorfäste framtill (500, gjorde jobbet själv)
Hjullås (500)
Kombinationsinstrument (gick på begagnatgarantin, hade kostat 8000 som nydel annars)
Kupéfläkt (gick på begagnatgarantin)
Listerna runt främre dörröppningarna (har inte priset på listerna tillgängligt just nu, gjorde jobbet själv)

Fjädringen bak (både dämpare och fjädrar) byttes också redan när jag köpte bilen men inte därför att det var något fel på den gamla utan därför att jag ville ha nivåreglering. Gick på 7000 med begagnade delar. I övrigt har det bara handlat om rent rutinunderhåll eller rena skitsaker.

Visst hade det kunnat vara färre reparationer. Å andra sidan handlar det till stor del om grejer som man får räkna med måste bytas på en bil som nu hunnit bli 14 år gammal och rullat över 25000 mil. Så jag kan inte säga att jag varit missnöjd med hur min V70N "skött sig".

Min V70 -15 har hittills bara rullat ca 900 mil men det har ju ändå hunnit hända lite:

Byte av klädsel på framsätena eftersom klädseln töjde och veckade sig.
Byte av tempgivare till katalysatorn.
Uppdatering av mjukvara till infotainmentsystemet eftersom ljudet uteblev eller var starkt fördröjt vid kyla.

Allt har gått på garantin förstås och man får väl hoppas att det handlar om "inkörningsproblem". ;-)

@Soffantjejen , All garanti är ju fritt att[…]

Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]