Min V70 T5 -02 har gått snart 26000 mil vid det här laget. Köpte den för åtta år sedan då den hade rullat 16000.
Det som gjorts ifråga om reparationer under min tid som ägare är byte av föjande:
AC-kondensor och shimsning av AC-kompressor (11500)
Främre stötdämpare inklusive infästningar/lagringar (9500)
Styrenhet till navigatorn (som var trasig och av mig accepterad som sådan vid köpet av bilen, 6000, gjorde jobbet själv)
Värmeelementen i förarstolen (både säte och ryggstöd, 5000)
Handbromsbackar och skivor bak (5000)
Vänster bakdörr (p.g.a. en dålig lagning under tidigare ägare med rost som följd, 4000, gjorde jobbet själv och köpte själva dörren begagnad)
Främre lambdasond (3000)
Styrleder med åtföljande hjulinställning (först alla fyra, 3000, senare bara vänster yttre, 2000)
Startbatteri (två gånger, båda gångerna till största möjliga AGM, ca 3000 första gången och ca 2000 den andra)
Bakre ljuddämpare (två gånger, ca 2500 båda gångerna)
Strålkastarglas (hade blivit lite "smärglade", 2000, en bekant hjälpte mig med jobbet)
Bromsslangar fram (1500)
Ena gångjärnet till bakluckan (begagnad del, 1500)
Vindruta (hade blivit lite smärglad, gick på glasförsäkringen, 1500 i självrisk)
Låskista till vänster bakdörr (1000 begagnad, gjorde jobbet själv)
Reservbatteri till VoC (1000, gjorde jobbet själv)
Styrenhet i passagerardörren fram (500 begagnad, gjorde jobbet själv)
IAQS-sensor (500 begagnad, gjorde jobbet själv)
Glödlampor i klimatpanelen (500, gjorde jobbet själv)
Övre motorfäste (två gånger, första gången på begagnatgarantin, 500 andra gången, gjorde jobbet själv)
Nedre motorfäste framtill (500, gjorde jobbet själv)
Hjullås (500)
Kombinationsinstrument (gick på begagnatgarantin, hade kostat 8000 som nydel annars)
Kupéfläkt (gick på begagnatgarantin)
Listerna runt främre dörröppningarna (har inte priset på listerna tillgängligt just nu, gjorde jobbet själv)
Fjädringen bak (både dämpare och fjädrar) byttes också redan när jag köpte bilen men inte därför att det var något fel på den gamla utan därför att jag ville ha nivåreglering. Gick på 7000 med begagnade delar. I övrigt har det bara handlat om rent rutinunderhåll eller rena skitsaker.
Visst hade det kunnat vara färre reparationer. Å andra sidan handlar det till stor del om grejer som man får räkna med måste bytas på en bil som nu hunnit bli 14 år gammal och rullat över 25000 mil. Så jag kan inte säga att jag varit missnöjd med hur min V70N "skött sig".
Min V70 -15 har hittills bara rullat ca 900 mil men det har ju ändå hunnit hända lite:
Byte av klädsel på framsätena eftersom klädseln töjde och veckade sig.
Byte av tempgivare till katalysatorn.
Uppdatering av mjukvara till infotainmentsystemet eftersom ljudet uteblev eller var starkt fördröjt vid kyla.
Allt har gått på garantin förstås och man får väl hoppas att det handlar om "inkörningsproblem".