Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av FBD
Hej!

Tänkte sätta in en laddtrycksmätare i min v40 T4 -98. Finns det någon som gjort något sådant tidigare? Måste man ta bort hela intrumentpanelen? Vart går man ut till motorn smidigast? Skulle någon kunna beskriva hur man gör steg för steg. Och vart kopplar man in själva mätarslangen?

Jag hade tänkt att ha mätaren på förarsidan där diskant gallret sitter.

Hoppas det är någon som vet hur man gör. Jag kan inte mycket om bilar. Så för mig är det här svårt som f*n!

Mvh
Anders
av fr3drik84
FBD skrev:Hej!

Tänkte sätta in en laddtrycksmätare i min v40 T4 -98. Finns det någon som gjort något sådant tidigare? Måste man ta bort hela intrumentpanelen? Vart går man ut till motorn smidigast? Skulle någon kunna beskriva hur man gör steg för steg. Och vart kopplar man in själva mätarslangen?

Jag hade tänkt att ha mätaren på förarsidan där diskant gallret sitter.

Hoppas det är någon som vet hur man gör. Jag kan inte mycket om bilar. Så för mig är det här svårt som f*n!

Mvh
Anders
tja..
det är inte så svårt, du behöver inte ta bort instrument panelen. slangen går du in i kupen via en gummibälg som sitter typ 30-40 cm ner på förar sidan om du tittar i motorhuven. tryck igenom slangen där. sen kan du dra slangen på sidan av instrument panelen går att trycka den bakom.

t-korset ska monteras på denna slang (se bild):
[img]http://www.x40nordic.com/Members/4012/Namnlös.jpg[/img]

skicka pm om du inte fattar. ha det bra
Användarvisningsbild
av adrian_vg
fr3drik84 skrev:tja..
det är inte så svårt, du behöver inte ta bort instrument panelen. slangen går du in i kupen via en gummibälg som sitter typ 30-40 cm ner på förar sidan om du tittar i motorhuven. tryck igenom slangen där. sen kan du dra slangen på sidan av instrument panelen går att trycka den bakom.

t-korset ska monteras på denna slang (se bild):
[img]http://www.x40nordic.com/Members/4012/Namnlös.jpg[/img]

skicka pm om du inte fattar. ha det bra
Ingen bild. Fixar du?
Användarvisningsbild
av MartinS
Här kan du se var jag kopplade in ett kors på min V40 jag hade för några år sedan.

http://mas.racegsi.com/motor/kors.html

Så här såg det sedan ut i kupen:

Bild

/Martin
Användarvisningsbild
av adrian_vg
MartinS skrev:Här kan du se var jag kopplade in ett kors på min V40 jag hade för några år sedan.

/Martin
Är det slangbiten som det står "RIT" och "TU" på?

Snygg installation i kupén!

Förresten, är det svårt att göra själv? Vaccumslang och el till mätaren i kupén. Är det allt man behöver göra?
av FBD
Hmm....tja...alltså. Vet inte jag. Men jag tycker inte jag känner igen mig i motorutrymmet :S Ni kanske har nyare bilar? Har lite slangar där med lite färger iaf. En polare sa iaf att en av dom (den med lite gult på) hade något med laddtrycket att göra.
Ska man klippa den och sätta på ett T kors på den?
Användarvisningsbild
av MartinS
adrian_vg skrev: Är det slangbiten som det står "RIT" och "TU" på?
Japp, det är den nya slangen som sticker iväg till laddtrycksmätaren.

/Martin
Användarvisningsbild
av adrian_vg
MartinS skrev:
adrian_vg skrev: Är det slangbiten som det står "RIT" och "TU" på?
Japp, det är den nya slangen som sticker iväg till laddtrycksmätaren.

/Martin
Ok, tack. Ska se om jag vågar under semestern. 8-]
av Bowin
FBD skrev:Hmm....tja...alltså. Vet inte jag. Men jag tycker inte jag känner igen mig i motorutrymmet :S Ni kanske har nyare bilar? Har lite slangar där med lite färger iaf. En polare sa iaf att en av dom (den med lite gult på) hade något med laddtrycket att göra.
Ska man klippa den och sätta på ett T kors på den?
Den slangen med gul markering är till magnetventilen, så den ska du inte klippa..=)

På Fas 2 behöver man inte klippa nån kabel, utan det finns en nippel att sätta slangen på..Vetifan var den sitter bara..Har själv Fas 1.
Kamremsbyte V70N

Jag är ingen expert, så ta inte detta f[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Ja där har de sockersugna norrm&[…]

Inga problem att blanda om man nu är lagd &ar[…]

Tack så mycket för kritiken, förl&[…]