Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Roy skrev:Har ni läst kommentarerna på Ny Tekniks artikel om saken:
Japp, det var den artikeln jag tänkte på.....

Men det var redan i november förra året som Telia introducerade sin biltjänst Sense som ”världsunik”. Samtidigt berättade Folksam, en av Telias samarbetspartner i projektet, att man avsåg lansera en helt ny bilförsäkring, där förare som håller hastighetsbegränsningen får 15–20 procents lägre premie.

Och om det är frivilligt och kan ge 15-20 % lägre premie så är jag 100 på att en del bilägare kommer hoppa på det.

Och det kommer ju självklart att det ordinarie priset för icke uppkopplade stiger lika mycket, för pengarna måste ju in.

Och vad gäller kommentarerna, folk kommer inte vägra pga integriteten, för de accepterar ju 100 ggr värre intrång via mobilen redan idag helt slentrianmässigt.

Nu ligger alla storbolag och lurpassar på varandra, när någon tar steget så kommer nog fler att följa.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Den kommer inte bli 15-20% billigare. Det är det som är hela problemet...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Den kommer inte bli 15-20% billigare. Det är det som är hela problemet...
Hur kan du veta det ?

Det handlar ju om en slags cherry-picking genom att dammsuga marknaden för lyckas hitta kunder med extremt försiktigt beteende som har väldigt låga skadekostnader och knyta dem till sig.

Det är nog inga större problem att ge dem en rejäl rabatt.

Men eftersom de försvinner från de vanliga försäkringarna så bli dessa ju så klart dyrare,

Så omöjligt med 15-20 % bör det inte vara då det pressar upp den vanliga försäkringarna. Titta bara på hur stora rabattsatserna var på bonus/skadefria år, de var betydligt högre.

20 åring med motorcyckel i Stockholm kan ju i dagsläget ha 600 % högre premie på samma maskin (tex en R1:a) som en man i 50 års ålder på landet har. Genom att sortera in kunderna kan det ju skilja långt mer är 15%
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej jag vill inte bli bevakad med vad jag gör och ha någon random slipsnisse avgöra om jag gör rätt eller fel genom att titta på några diagram... Det finns på tok för mycket faktorer som spelar in på ens körstil som en vanlig data-logger inte kan logga. Trafikbeteenden varierar ju stort mellan olika områden i sverige också.
I örebro t ex kör dom som galningar, alltid ett helt äventyr dom få gånger man är där, medans i min byhåla är det relativt lugn körstil. Här får man mest se upp för tant Agda som är steloperad i nacken, inte vet vad backspeglar är och ser knappt handen framför sig :roll:
Dvs det är gigantiska skillnader mellan örebro och här. Det är något en logger inte kan avgöra eller ta med i beräkningarna, utan att bli specifikt programmerad för varje ort - och absolut inte något en nisse med slips i stockholm som aldrig ens hört talas om min ort kan avgöra om det är rätt eller fel beteende....

Logger skulle säkert fungera i storstäder där man ändå har "koll" på trafiken, men småorter osv skulle det inte fungera i...
av Lövet
VolvoB20 skrev:Hur kan du veta det ?
¨
Inte jag personligen. Men två av de stora har kommit fram till det. Hur relationen ser ut mellan mig och dem kan jag inte säga. Men den är yrkesmässig och regelbunden.
VolvoB20 skrev:Det handlar ju om en slags cherry-picking genom att dammsuga marknaden för lyckas hitta kunder med extremt försiktigt beteende som har väldigt låga skadekostnader och knyta dem till sig.
Just den kundgruppen är dels väldigt lojal och har redan idag låga premier (som man har satt baserat på annan statistik). Tro mig, mer än du tror är använt för att räkna fram din risk. Det är inte bara det som du matar in när du köper försäkringen, flertal andra källor används också.
VolvoB20 skrev:Men eftersom de försvinner från de vanliga försäkringarna så bli dessa ju så klart dyrare,
I teorin, absolut. Men de är som sagt den grupp som har minst incitament att byta eftersom de redan idag gynnas. De är till exempel ofta helkunder (=har alla försäkringar på samma ställe). 15% rabatt på bilförsäkringen räcker inte, de har redan större rabatter idag.

Den grupp som har max incitatment att byta från nuvarande system är de som kommer gynnas minst av övervakningen (och därmed har stora incitament att fuska exmpelvis genom att lämna boxen hemma eller i fel bil)

Förstår ni nu mer varför idén kommer få svårt att slå?
av Lövet
Inte helt oväntad reaktion från den gruppen dock
av llesrof
Och vad gäller kommentarerna, folk kommer inte vägra pga integriteten, för de accepterar ju 100 ggr värre intrång via mobilen redan idag helt slentrianmässigt.
Nja, är det så konstigt egentligen? Folk ääääälskar ju att picka på sina jävla mobiler. Helst hela tiden. Det finns applikationer till allt och folk tycker att det är skitkul. Folk älskar också att visa upp sig för andra och dela med sig av precis allt de gör. Jakten på uppmärksamhet har aldrig vart mer utbredd. Applikationstillverkarna är inte dummare än att de utnyttjar detta beteende och kartlägger vad folk gör. Så länge folk har roligt och får sin uppmärksamhet så skiter de fullständigt i om Apple eller Google loggar när de går och skiter.

Bilar däremot... den ger inte samma återkoppling som vännerna gör när man delar vidare ett kattklipp. De som ser vad man gör i bilen är trista. Det är tillverkaren, försäkringsbolag och verkstaden som ser detta och dem skiter man i. Varför vill man då att bilen skall var uppkopplad? Dessutom kör alla för fort, felparkerar och gör andra dumheter med bilen och det vill ingen skylta med. Men hur full man var på senaste festen, ja det visar man gärna på Facebook.

Disclaimer: jag skriver "man" och "folk" men det finns naturligtvis undantag även om de verkar vara få.
Användarvisningsbild
av Perra83
erikn skrev:Kolla vad sporthojskollektivet tycker om det här typen av försäkring

http://www.sporthoj.com/forum/showthrea ... sgr%E4nsen
Fy faan va roliga inlägg!!!! :lol:

Vi får se hur det blir. Känns bra ifall man får låga premier och låga självrisker. Kommer inte ha några problem att betala några hundra när bilen är ren på R-Design detaljer. Nu är det lite dyrare.
av volvo244gle
Vet inte riktigt vad jag tycker. Föredrar min 245 DL -77 som i princip är befriad från allt vad elektronik heter. 8)
Ser inte att jag skulle ha något behov av en uppkopplad bil? Har redan en mobiltelefon som löser den biten. Den streamar musik och navigerar, rapporterar om trafikolyckor m.m...

Sen när det gäller uppkopplade bilar så tänker jag mest på framtiden.
Mobiltelefoner byter vi var och vartannat år när de har blivit omoderna och inte klarar alla nya appar. Hur väl kommer bilens uppkopplade system och inbyggda applikationer fungera efter säg 5-10 år, då bilen fortfarande bör vara i trafik? Tjänsterna bilen ansluter till kommer ha lagts ner, förändrats eller uppdaterats.
Volvo V70 08 2.4d slö

Hej Jag forstätter i denna tråd då[…]

Oljestickan har aldrig åkt upp och det ä[…]

Min bil var inne på verkstad för ca 2[…]

3G släcks

Ja, fick den med idag. Blir bra till servicen som […]