Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av garinge
DayDreamer skrev:
Lucif3r skrev:
DayDreamer skrev:Det kanske snart är dags att tänka på ett bil byte :P :mrgreen:

Fjanterier :P jag hade 945an i 8år, och sålde den enbart för att jag inte hade något behov av bil då, så den bara stod och tickade pengar typ. Annars hade jag säkert fortfarande haft kvar den :)
Och V70in har jag haft i över 4år nu :P

... Kommer aldrig förstå mig på människor som byter bil lika ofta som dom byter underkläder :roll:
Nej det finns ju inget fel på min bil så varför byta och sen så vill jag inte ha någon direkt nyare bil som man knappt kan byta grejer på utan man måste in till verkstaden. Visst det finns ju en massa teknik på nyare bilar men jag känner inte att jag har något behov av det och sen så ju mer teknik man har i bilarna desto mer kan det krångla och i slutändan blir det alltid svindyrt. Så nej tack jag behåller min gamla bil jag :D

hehe förstår vad du menar... typ som när man började pilla med ens "nya" bil... och skulle åt bakom stereon, tog bort ACC/ECC panelen och sen dök det upp att jag hade airbag fel.. wtf lixom... tur jag hittade en via forumet som kunde släcka felkoden mot en bullpåse (han fick en på riktigt) men stört ändå, tidigare fordon har man kunnat tagit loss saker utan dessa knasiga felkoder...

tacka vet jag min impala från 1965... allt är typ helt mekaniskt.. enkelt och mecka med, lätt soppasystem att fixa med, kunna byta filter, olja, luftfilter på nolltid, medans moderna bilar får man knappt ner en hand i motorutrymmet, medans i en gammal jänkare kan man sitta på framskärmen med fötterna ner vid motorn och mecka...hehe =) sen att man sitter bekvämt både bak och fram i en soffa i skinn, kan enkelt åka 8pers, och få plats med tre pers i bagaget, inkl massa annat, det är en perfekt Daily driver :D
av Tette
Haha, en gammal jänk, ja det skulle man ha.. Inga problem med att få plats på nått vis, kanske i en parkeringsruta iofs.. Farsan hade en coupe de ville ht -60:a och sista året vi alla va ute en fredagskväll var det väl 5 pers i soffan bak, 3 + chaufför fram samt en på pass. golvet (jag) :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
När det gäller lättmekat osv så tycker jag gränsen går vid typ x70-serien, alla modeller efter det blir bara mer och mer omständiga och kräver mer och mer specialutrustning :roll:
Gäller volvo givetvis, andra märken har jag noll koll på och noll intresse för, typ :P

Visst finns det mycket el-prylar i x70 som kan börja bråka, men det är ändå rätt simpelt när man väl börjar rota(99-00 är mer jävliga dock, iom. att dom fick CAN-BUS system, el-styrt spjäll osv).
Men överlag är en 85x70 inte mer svårmekad än den hyllade 7/900-serien. I många fall är dom t om enklare. Undantaget är växellådan som är ett h-e att ta ner pga. framkraffset. Inget man gör på en "piss kvart" som RWD-volvos direkt :lol:
Användarvisningsbild
av garinge
Tette skrev:Haha, en gammal jänk, ja det skulle man ha.. Inga problem med att få plats på nått vis, kanske i en parkeringsruta iofs.. Farsan hade en coupe de ville ht -60:a och sista året vi alla va ute en fredagskväll var det väl 5 pers i soffan bak, 3 + chaufför fram samt en på pass. golvet (jag) :D
hehe därför jag äger en, tog mig fem år att hitta min svarta fyrdörras, och har nu ägt den över fem år.. köpte den på Gotland av en tjej som ännu idag ångrar att hon sålde den, vi har sporadisk kontakt, skickar bilder osv, och hon har sagt att hon vill ha första tjing om jag ska sälja den någonsin =) Dagens parkeringsrutor är så små, bilen är 6m lång, får nääästan plats i dom, brukar ha hjulen fram och bak precis innan sträcken, och kör alltid dom största rutorna så man kan öppna dörrarna utan problem, den är 2m bred hehe =) men helt underbar bil, V8 är alltid mysigt, automatlåda, dubbla 3tums rör, så det låter myspys med =) vi har åkt 11pers som mest i bilen, en annan gång sex i bilen och 3st i bagaget för det var snutar ute och chaffisen ville inte ha 9pers i bilen, så tre fick åka i bagaget haha! det jobbiga var på Essingeleden när man kände hur bilen började gunga, två där bak försökte ha sex i bagaget haha... :P

Sen är det mer fördelar med gamla bilar, skattebefriade, billig försäkring, har helförsäkring inkl allt, utan några villkor och det är hälften av min V70 och passat, helt awsome, samt besiktning varannat år hehe :)
Användarvisningsbild
av garinge
Lucif3r skrev:När det gäller lättmekat osv så tycker jag gränsen går vid typ x70-serien, alla modeller efter det blir bara mer och mer omständiga och kräver mer och mer specialutrustning :roll:
Gäller volvo givetvis, andra märken har jag noll koll på och noll intresse för, typ :P

Visst finns det mycket el-prylar i x70 som kan börja bråka, men det är ändå rätt simpelt när man väl börjar rota(99-00 är mer jävliga dock, iom. att dom fick CAN-BUS system, el-styrt spjäll osv).
Men överlag är en 85x70 inte mer svårmekad än den hyllade 7/900-serien. I många fall är dom t om enklare. Undantaget är växellådan som är ett h-e att ta ner pga. framkraffset. Inget man gör på en "piss kvart" som RWD-volvos direkt :lol:
x70 serien 99-00 hade inte så mycket canbus, där kunde man göra mer, ha vanliga leds ingen övervakning, osv.. medans nya modellen 00-01 -> kom med canbus som gnäller över mer, typ om man tar bort ecc/acc enheten, lampor, osv.. samt dessa dåliga gasspjäll, som både 99-00 med nya 2.4l motorn hade, haft problem med både min gamla v70 00 Classic och denna nya så har blivit renoverade spjäll med borstlösa motorer från atech2, bara plug n play, och funkat finfint sen dess.. :)

dock är en bil alltid en förlust, det bara kostar pengar, som ett svart hål slukar mer och mer, gäller att tillslut inse att det inte är värt det... :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Absolut, bilar är den sämsta investering man kan göra. Man får aldrig tillbaka det man lagt ut på den.
Själv bryr jag mig inte så mycket, det jag gör på bilen är för min egen skull och inte för att "öka värdet" eller liknande. Visst lär man dra gränser någonstans, men det skulle nog vilja till att bilen blev ramsne eller liknande innan jag skulle ge upp om den :P

Jo, CAN-BUS'et i 99-00 är ju relativt primitivt jämfört med efterföljande modeller, men det är ändå en markant skillnad mot 92-98 där det mesta körs via SPI-liknande interface samt varierande frekvenser, istället för ren digital data som dessutom är krypterad till viss grad.
Mitt arduino-bygge t ex, skulle vara rejält mycket mer omständligt i en 99-00 jämfört med min -97a. Långt ifrån omöjligt eller jätte-svårt, men mer omständligt... iofs har 99-00 den fördelen att det går att läsa ur mer data ur OBDII-uttaget än på min(eller ja, det GÅR på M4.4 också, men det är fruktansvärt segt och inte direkt exakta värden, anslutningen är inte super-stabil heller), så skulle jag bygga liknande system i en 99-00 skulle jag nog gå via OBDII-uttaget istället för att haka mig in direkt på instrumenthuset/andra givare.
Användarvisningsbild
av DayDreamer
garinge skrev:
Lucif3r skrev:När det gäller lättmekat osv så tycker jag gränsen går vid typ x70-serien, alla modeller efter det blir bara mer och mer omständiga och kräver mer och mer specialutrustning :roll:

x70 serien 99-00 hade inte så mycket canbus, där kunde man göra mer, ha vanliga leds ingen övervakning, osv.. medans nya modellen 00-01 -> kom med canbus som gnäller över mer, typ om man tar bort ecc/acc enheten, lampor, osv.. samt dessa dåliga gasspjäll, som både 99-00 med nya 2.4l motorn hade, haft problem med både min gamla v70 00 Classic och denna nya så har blivit renoverade spjäll med borstlösa motorer från atech2, bara plug n play, och funkat finfint sen dess.. :)

dock är en bil alltid en förlust, det bara kostar pengar, som ett svart hål slukar mer och mer, gäller att tillslut inse att det inte är värt det... :)
Det är ju "rätt" saker på S/V70 99-00 som har Canbus ECM, ETM, TCM, CDM och ABS så det är ju bara att meka på som vanligt :)
Användarvisningsbild
av Bonden1989
DayDreamer skrev:Det kanske snart är dags att tänka på ett bil byte :P :mrgreen:
Det finns ju vissa dagar då man verkligen går och funderar på ett bilbyte. Man kanske får syn på en riktigt fin bil på blocket eller nåt. Fast det vanligaste är väl när bilen inte gör som man vill! :lol:

Jag går ofta och funderar på bil-byte, men det är ju det där att jag alltid tror att jag kommer att byta ner mig... :roll: Jag menar jag vet ju vad jag har, men inte vad jag får.

Funderade till exempel på att byta traktor i våras, men i och med att vår till höst är den mest intensiva perioden för mig så kände jag inte för att lära mig en ny traktor då. :???:
(Nej, en traktor är inte lätt att förstå idag, med sina datorer och skit. De är värre än bilarna ska jag säga er! Tacka vet jag de gamla traktorerna... :wink:)

Jag har ägt min bil sen november 2011 och kommer köra den tills den rasar. Det är min andra bil.
Precis som Lucif3r skrev om sin 945:a, så skulle jag nog kört S80 idag om den varit vid liv... :wink:

Nä håll kvar vid vad du har! :wink: :-)-)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Bonden1989 skrev:
Det finns ju vissa dagar då man verkligen går och funderar på ett bilbyte. Man kanske får syn på en riktigt fin bil på blocket eller nåt. Fast det vanligaste är väl när bilen inte gör som man vill! :lol:

Jag går ofta och funderar på bil-byte, men det är ju det där att jag alltid tror att jag kommer att byta ner mig... :roll: Jag menar jag vet ju vad jag har, men inte vad jag får.

Funderade till exempel på att byta traktor i våras, men i och med att vår till höst är den mest intensiva perioden för mig så kände jag inte för att lära mig en ny traktor då. :???:
(Nej, en traktor är inte lätt att förstå idag, med sina datorer och skit. De är värre än bilarna ska jag säga er! Tacka vet jag de gamla traktorerna... :wink:)

Jag har ägt min bil sen november 2011 och kommer köra den tills den rasar. Det är min andra bil.
Precis som Lucif3r skrev om sin 945:a, så skulle jag nog kört S80 idag om den varit vid liv... :wink:

Nä håll kvar vid vad du har! :wink: :-)-)
Ingen fara jag lär inte byta bil på länge och inte nu när jag har satt i så mycket original tillbehör, dom lär jag förmodligen plocka ur den dagen då jag ska sälja :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Satt och kollade på skroten lite och såg att returbilen i Alingsås har en smarrig trä inredning jag vill dit säger jag bara :D
Nu när jag ser detta snygga ljusa träet mot ljus inredning så är det f-n så mycket snyggare än trä-imitationen.
Bild
  • 1
  • 176
  • 177
  • 178
  • 179
  • 180
  • 252
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox