Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Ljusknappens läge i Amazon påverkar inte bromsljuset på något sätt, däremot måste tändningen vara på för att det ska fungera. Backljuset matas däremot från parkeringsljuset på vissa årsmodeller och kräver då en utdragen ljusknapp.
Tack för bekräftelse på att bromsljuset är oberoende av ljusomkopplaren. Hade som sagt väldigt svårt att tro något annat.
Tilly skrev:
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det var ett skämt... men mera seriöst har jag för mig att Volvo pratade om att man skulle växa i europa och då kunde man inte ha en "svensk" lösning med DRL/Varselljus för det hade ingen annan i europa. Så de försvann som en del i europaanpassningen, och så kopplade man på halvljset automatikt på de svensksålda bilarna.
Ja fast man hade ju lika enkelt kunnat lösa detta genom att bara ha en annan ljusomkopplarfunktion med avslaget istället för påslaget varselljus i läge 0 på bilar avsedda för marknader där varselljus var ett okänt begrepp. Så varför Volvo tog bort varselljuset är fortfarande lite gåtfullt i mina ögon.
Varselljusen på 240 och 740 fanns bara i de nordiska länderna, alla årsmodeller. Utomlands hade man just precis ovanstående lösning där det var släckt i 0-läget. Det var bara en enkel 5-wattslampa för parkeringsljus i insatsen på bilar sålda utanför norden precis som det blev i Sverige 1990. Så om det var en europaanpassning 1990 så var det i så fall enbart för att kunna använda samma lampinsats i Sverige som resten av Europa men det verkar lite långsökt när man redan hade en framtagen blinkersinsats med tvåpolig lampa. Knappast en tillräckligt stor besparing för att genomföra den förändringen.
Man tog väl inte bort dem aktivt utan det hände väl vid facelifts och modellbyten och då ville man inte behålla något som bara var unikt för Sverige/norden när europamarknaden hägrade.
Tilly skrev:
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det var ett skämt... men mera seriöst har jag för mig att Volvo pratade om att man skulle växa i europa och då kunde man inte ha en "svensk" lösning med DRL/Varselljus för det hade ingen annan i europa. Så de försvann som en del i europaanpassningen, och så kopplade man på halvljset automatikt på de svensksålda bilarna.
Ja fast man hade ju lika enkelt kunnat lösa detta genom att bara ha en annan ljusomkopplarfunktion med avslaget istället för påslaget varselljus i läge 0 på bilar avsedda för marknader där varselljus var ett okänt begrepp. Så varför Volvo tog bort varselljuset är fortfarande lite gåtfullt i mina ögon.
Varselljusen på 240 och 740 fanns bara i de nordiska länderna, alla årsmodeller. Utomlands hade man just precis ovanstående lösning där det var släckt i 0-läget. Det var bara en enkel 5-wattslampa för parkeringsljus i insatsen på bilar sålda utanför norden precis som det blev i Sverige 1990. Så om det var en europaanpassning 1990 så var det i så fall enbart för att kunna använda samma lampinsats i Sverige som resten av Europa men det verkar lite långsökt när man redan hade en framtagen blinkersinsats med tvåpolig lampa. Knappast en tillräckligt stor besparing för att genomföra den förändringen.
Man tog väl inte bort dem aktivt utan det hände väl vid facelifts och modellbyten och då ville man inte behålla något som bara var unikt för Sverige/norden när europamarknaden hägrade.
Tilly skrev: Varselljusen på 240 och 740 fanns bara i de nordiska länderna, alla årsmodeller. Utomlands hade man just precis ovanstående lösning där det var släckt i 0-läget. Det var bara en enkel 5-wattslampa för parkeringsljus i insatsen på bilar sålda utanför norden precis som det blev i Sverige 1990. Så om det var en europaanpassning 1990 så var det i så fall enbart för att kunna använda samma lampinsats i Sverige som resten av Europa men det verkar lite långsökt när man redan hade en framtagen blinkersinsats med tvåpolig lampa. Knappast en tillräckligt stor besparing för att genomföra den förändringen.
Tänkte just säga att det var halvljusautomatik på min 240 -89 och att den hade all belysning fram av med vredet på noll. Men så kom jag på att det faktiskt var en frankrikeimport...

Blev faktiskt stoppad av polisen en gång för att jag inte hade något lyse. Visade sig att den snälle besiktningsmannen ställt ljusvredet på 0 dagen innan, och eftersom jag aldrig rörde vredet tänkte jag inte på det.
VolvoB20 skrev: Man tog väl inte bort dem aktivt utan det hände väl vid facelifts och modellbyten och då ville man inte behålla något som bara var unikt för Sverige/norden när europamarknaden hägrade.
På 240 försvann de ju 1990 utan att det gjordes någon facelift, i alla fall inte som innefattade front och lampor. Men kanske ville man ha samma setup på alla modeller och 740 fick ju som sagt en helt ny front 1990. Men jag tvivlar ändå på att det var skälet, den kostnadsbesparingen att bara tillverka en insats istället för två när skillnaden bara bestod i lampsockeln borde vara försumbar. Man fick ju ändå koppla elen på ett speciellt sätt för norden för att få ljus på 0-läget.

Frågan är hur det var på 760 som fick "940-fronten" redan 1988... Hade dessa varselljus 1988-89 eller blev det halvljusautomatik redan 1988?
Tilly skrev:
VolvoB20 skrev:Men jag tvivlar ändå på att det var skälet, den kostnadsbesparingen att bara tillverka en insats istället för två när skillnaden bara bestod i lampsockeln borde vara försumbar
Jag sade inte att det var för att göra en kostnadsbesparing utan det var för att bli mera "europeiskt" i utseende/profil och ute i Europa fanns inga DRL/Varselljus på den tiden.
Ungefär som att man med nya XC90/V90 dumpar en del gamla ideal som att man ska säkert kunna manövrera radio/klima med vantar på utan att ta blicken från vägen och därför hade rejäla ratta och knappar.

Eller att en kombi ska vara rymlig och praktisk med ganska rak bakruta och ett 30-20-30 baksäte.

Men det rök ju för att bli mera premium i looken ....

Varselljus/DRL är ju plötsligt hett för formgivarna för att förstärka bilens visuella signatur.
Min 760 från 1988 hade inte varselljus. Den från 1983 hade varselljus. 88:an hade det nya utseendet på strålkastare med extra helljuslampa och kurvljus närmast grillen.

Jag gjorde senare så att jag stoppade in 21W:s lampor där p-ljusen satt. Sen gjode jag så att vid p-ljusläge och hel/halvljus-läge lät jag de bägge 21 wattarna gå i serie. Då blev det ca 5 W i varje. Och på dagen parallellt. Det gick bra i och med att dess socklar inte var jordade i chassit utan hade separat jordkabel.

Gjorde även så att jag kunde köra med kurvljuset tillsammans med "varselljusen" på dagen. Det blev ett ganska så fräckt utseende.

Vänligen Näckrosen.
VolvoB20 skrev:Jag sade inte att det var för att göra en kostnadsbesparing utan det var för att bli mera "europeiskt" i utseende/profil och ute i Europa fanns inga DRL/Varselljus på den tiden.
Man måste ha bra livlig fantasi för att inbilla sig att en bil blir mera europeisk i utseende/profil för att man tar bort den ena av två trådar i en glödlampa. Men det har kanske formgivare. ;-) :roll:

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]