Tilly skrev:VolvoB20 skrev:Men jag tvivlar ändå på att det var skälet, den kostnadsbesparingen att bara tillverka en insats istället för två när skillnaden bara bestod i lampsockeln borde vara försumbar
Jag sade inte att det var för att göra en kostnadsbesparing utan det var för att bli mera "europeiskt" i utseende/profil och ute i Europa fanns inga DRL/Varselljus på den tiden.
Ungefär som att man med nya XC90/V90 dumpar en del gamla ideal som att man ska säkert kunna manövrera radio/klima med vantar på utan att ta blicken från vägen och därför hade rejäla ratta och knappar.
Eller att en kombi ska vara rymlig och praktisk med ganska rak bakruta och ett 30-20-30 baksäte.
Men det rök ju för att bli mera premium i looken ....
Varselljus/DRL är ju plötsligt hett för formgivarna för att förstärka bilens visuella signatur.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.