Schmoyoho skrev:Med tändningen på och ljusomkopplaren i läge avstängd är jag 100% säker på att backljuset inte tänds förrän jag tänder lysena i något läge, och jag är 99% säker på att bromsljuset fungerar likadant. Gäller en 1965:a så bromsljuset tänds automatiskt men villkoret för det är att ljusomkopplaren är påslagen.
Hur backljuset funkar skall jag låta vara osagt men att bromsljuset skulle funka så har jag fortfarande väldigt svårt att tro. Har du den här Amazonen till hands så att du kan testa?
Om någon annan har en, eller säkert vet hur det förhåller sig, får han/hon gärna höra av sig. Kan svårligen tänka mig att det var förenligt med lagstiftningen att man måste slå på lyset för att få bromsljus även så långt tillbaka i tiden som 1965. Det verkar inte heller likt Volvo att hitta på något sådant, oavsett vad lagen då krävde. År 1965 körde de allra flesta med ljuset avslaget dagtid, vilket i så fall skulle ha inneburit att man bara hade bromsljus när mörkret föll. Det låter ju allt annat än rimligt.
Schmoyoho skrev:Ska se till att inte köra utan halvljus i framtiden :)
Även varselljus går utmärkt för min del så länge det ljust och klart. Men bara p-ljus, nej.