Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

NilsO skrev:Jag undrar om det inte hängde ihop med någon ändring i svensk lagstiftning i slutet av 1980-talet?
Vad skulle den lagstiftningen ha gått ut på i så fall? Så vitt jag kan förstå är ju det varselljus som finns på gamla Volvobilar väl så bra som halvljus i rollen som just varselljus, det vill säga de är väl så synliga som halvljus. De drar dessutom mindre ström än ett "gammaldags" halvljus (21 kontra 55 W). Så jag har svårt att se att de hade några egentliga nackdelar förutom behovet av att manuellt växla mellan varselljus och halvljus så länge automatisk växling saknas.
Allinug skrev:Det påverkar inte varselljusets historia, men Volvo 740 var ingen efterföljare till Volvo 240 1993...
Nä. Men något sådant har ju heller ingen påstått. Volvo 740 var däremot en efterföljare till Volvo 240 som modellgeneration betraktad.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
Lucif3r skrev:Ah ok, så jag var rätt ute med positionen iaf(blinkers)... Men dom med varselljus är alltså dubbel-poliga och inte enpoliga som 940/850?
Ja varselljuset innebär egentligen bara att det sitter en glödlampa med dubbla trådar i p-ljusarmaturen, en med 5 W för p-ljus och en annan med 21 W för varselljus.
andersuw skrev:
NilsO skrev:Jag undrar om det inte hängde ihop med någon ändring i svensk lagstiftning i slutet av 1980-talet?
Vad skulle den lagstiftningen ha gått ut på i så fall? Så vitt jag kan förstå är ju det varselljus som finns på gamla Volvobilar väl så bra som halvljus i rollen som just varselljus, det vill säga de är väl så synliga som halvljus. De drar dessutom mindre ström än ett "gammaldags" halvljus (21 kontra 55 W). Så jag har svårt att se att de hade några egentliga nackdelar förutom behovet av att manuellt växla mellan varselljus och halvljus så länge automatisk växling saknas.
Jag vet inte, bara något jag har i bakhuvudet. Jag kan mycket väl ha fel. Men alla ändringar i lagstiftningen är ju verkligen inte till det bättre – förändringen som kom för några år sedan vad gäller bakljuset var ju tvärtom en stor försämring. Därför behöver det faktum att varselljuset var bra inte betyda att lagstiftningen inte ändrades :)
andersuw skrev:
VolvoB20 skrev:Det var ett skämt... men mera seriöst har jag för mig att Volvo pratade om att man skulle växa i europa och då kunde man inte ha en "svensk" lösning med DRL/Varselljus för det hade ingen annan i europa. Så de försvann som en del i europaanpassningen, och så kopplade man på halvljset automatikt på de svensksålda bilarna.
Ja fast man hade ju lika enkelt kunnat lösa detta genom att bara ha en annan ljusomkopplarfunktion med avslaget istället för påslaget varselljus i läge 0 på bilar avsedda för marknader där varselljus var ett okänt begrepp. Så varför Volvo tog bort varselljuset är fortfarande lite gåtfullt i mina ögon.
Varselljusen på 240 och 740 fanns bara i de nordiska länderna, alla årsmodeller. Utomlands hade man just precis ovanstående lösning där det var släckt i 0-läget. Det var bara en enkel 5-wattslampa för parkeringsljus i insatsen på bilar sålda utanför norden precis som det blev i Sverige 1990. Så om det var en europaanpassning 1990 så var det i så fall enbart för att kunna använda samma lampinsats i Sverige som resten av Europa men det verkar lite långsökt när man redan hade en framtagen blinkersinsats med tvåpolig lampa. Knappast en tillräckligt stor besparing för att genomföra den förändringen.
Senast redigerad av 1 Tilly, redigerad totalt 0 gånger.
Ja jag tycker också det verkar lite långsökt att man skulle tagit bort det bara därför att det fordrades en lite annan lamphållare och en lite annan uppkoppling av läge 0 på ljusreglaget för de marknader där varselljus var aktuellt. Det är ju en ytterst marginell skillnad rent tekniskt.
andersuw skrev:Hmm. Att bromsljuset inte skulle fungera på PV och Amazon med mindre än att ljusomkopplaren flyttas från läge 0 har jag rätt svårt att tro. Bromsljuset har ju inget med behovet av någon allmän belysning i syfte att se/synas att göra utan är i likhet med blinkers en signalfunktion för att indikera vad föraren gör eller har för avsikt att göra. Och båda behövs uppenbarligen även i fullt dagsljus. Automatiskt backljus, d.v.s. backljus som tändes så snart man lade in backen blev standard på Amazon först 1963 (enligt uppgift här) men jag har även i det fallet svårt att tro att dess användning krävde att ljusomkopplaren flyttades från läge 0. Backljuset ger visserligen hjälp att se bakåt bara i mörker men har ju i likhet med blinkers och bromsljus en signalfunktion därutöver, det vill säga upplyser andra om att föraren backar eller står i begrepp att backa.

Som robinb3rgsten redan påpekat hade varken PV och Amazon några varselljus från fabrik. Alltså är det inte tillåtet att köra dem med annat än halvljus på (om inte varselljus eftermonterats).
Med tändningen på och ljusomkopplaren i läge avstängd är jag 100% säker på att backljuset inte tänds förrän jag tänder lysena i något läge, och jag är 99% säker på att bromsljuset fungerar likadant. Gäller en 1965:a så bromsljuset tänds automatiskt men villkoret för det är att ljusomkopplaren är påslagen.

Ska se till att inte köra utan halvljus i framtiden :)
NilsO skrev:Men alla ändringar i lagstiftningen är ju verkligen inte till det bättre – förändringen som kom för några år sedan vad gäller bakljuset var ju tvärtom en stor försämring.
Jag tror att det här med bakljuset mest är ett problem i Sverige där vi på grund av halvljusautomatiken vid det här laget är ovana vid att överhuvudtaget röra ljusomkopplaren eller fundera över vilket ljus som är påslaget/avslaget. Det är därför vi har problemet med bilar som kör omkring med bakljuset avslaget när de inte borde. I andra länder, där folk hela tiden varit vana vid att slå på och av ljuset beroende på ljus-/siktförhållandena, gissar jag att detta inte är något större problem. Sedan är det förstås synd att EU inte valde att antingen kräva påslaget bakljus tillsammans med DRL (med dagens LED-teknik kostar bakljuset nästintill ingenting ifråga om bränsleförbrukning/CO2-utsläpp) och/eller autoläge så att bilen själv växlar till halvljus med påslaget bakljus när ljus-/siktförhållanden kräver det.
NilsO skrev:Därför behöver det faktum att varselljuset var bra inte betyda att lagstiftningen inte ändrades :)
Visst. Men jag kan inte erinra mig någon lagstiftningsändring som kan förklara det hela vid just den tidpunkten. Vid mitten av 90-talet blev det aktuellt med helbilsgodkännande inom EU, men 1990 är för tidigt för det.
Schmoyoho skrev:Med tändningen på och ljusomkopplaren i läge avstängd är jag 100% säker på att backljuset inte tänds förrän jag tänder lysena i något läge, och jag är 99% säker på att bromsljuset fungerar likadant. Gäller en 1965:a så bromsljuset tänds automatiskt men villkoret för det är att ljusomkopplaren är påslagen.
Hur backljuset funkar skall jag låta vara osagt men att bromsljuset skulle funka så har jag fortfarande väldigt svårt att tro. Har du den här Amazonen till hands så att du kan testa?

Om någon annan har en, eller säkert vet hur det förhåller sig, får han/hon gärna höra av sig. Kan svårligen tänka mig att det var förenligt med lagstiftningen att man måste slå på lyset för att få bromsljus även så långt tillbaka i tiden som 1965. Det verkar inte heller likt Volvo att hitta på något sådant, oavsett vad lagen då krävde. År 1965 körde de allra flesta med ljuset avslaget dagtid, vilket i så fall skulle ha inneburit att man bara hade bromsljus när mörkret föll. Det låter ju allt annat än rimligt.
Schmoyoho skrev:Ska se till att inte köra utan halvljus i framtiden :)
Även varselljus går utmärkt för min del så länge det ljust och klart. Men bara p-ljus, nej. ;-)

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]