Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rolass
Jag har problem med att bromspedlen sjunker när man pressar hårt på den. Bromspedalen är inte riktigt på samma nivå som kopplingspedalen utan är några cm närmare golvet i normaläge. Jag har genomfört luftning på samtliga hjul utan någon märkbar förbättring. Bilen är en V70 N -03 .
Har läst på forumet om likaratade problem och de som bytt huvudbromscylinder utan att få gottagbart resultat.Byte av huvudbromscylinder kanske skulle lösa problemet men det finns ytterligare en kompnent som jag inte riktig vet vad den har för funktion . Den sitter under huvudbromscylinder och har fomen av ett rätblock .Två kopparrör går mellan huvudcylindern och rätblocket. Det finns också 4 st bromsrör som går till respektive hjul . Bromstrycket fördelas i rätblocket och jag tror att bromsfunktionen är att vänster framhjul och höger bak bromsas av den ena bromskretsen medan den andra bromkretsen påverkar höger fram och vänster bak.
Min fråga till forumet är om rätblocket innehåller ventiler eller annat som gör att det kan vara ett inre läckage i den komponenten ? Stort tack på förhand till den som kan förklara funktionen av rätblocket
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag börjar med förklara att du postat i forumsdelen för 97-00. Flyttar inlägget ! :D

Har du kollat så alla bromsok rör sig som de ska? Inga kärvande kolvar?
av rolass
Bromoken är demoterade , glidpinnarna rengjorda och infettade md kopparpasta liksom brombacksfästen. Luftat alla hjul. Lite märkligt var att brombackar på vänster fram och höger bak satt fast och fick knackas loss. Det tyder på att de hjulen inte har haft samma bromsverkan som de 2 andra.
Nägon som vet ngt om enheten under huvudbromcylindern ?
av rolass
Fråga om huvudcylindern . Ska det strömma bromsvätska in i behållaren när bromspedalen tryck ner ? Med behållaren borttagen " skvätter" det bromsvätska från huvudcylidern . Ska det inte finnas ngn backventil i bromscylindern som förhinder detta ?
Är det ett tecken på kass huvudbromscylinder ?
av MickeM
Har du ryckt bort koppen från huvudcylindern?
Varför då?

Ja, hydraulcylindern är ju 100% full, och när du börjar trycka på bromsen, så åker det tillbaka något i koppen, innan kolvarna passerar hålet upp och därmed stänger till, så trycket går ut i ledningarna endast.
Får du tillbaka koppen med hela tätningar månne?

Enheten du kallar "rätblock" under bromscylindern är nog själva ABS modulen, om jag förstår dig rätt.
Låt bli den, om du inte vet vad du gör.
Det kan bli dyrt.

Satt inte bromsklossarna fast/trögt för att själva kolven i bromsoken kärvar?
Tryck in kolvarna helt, och känn om dom går tungt. (Sätt itllbaka koppen först)
nte med fingerkraft, men lätt med polygrip.
Mycket vanligt med kärvande ok när bilen blir runt 10-15 år gamal, (särskilt om de stått) och betyder ok-byte alt ok-renovering.
Glidpinnarna kan kärva också, med samma resultat, och är lätt utbytbara.
Okrenovering skall endast utföras av van mekaniker, eller helst expert.
Användarvisningsbild
av Vojje
det var förmodligen de glidande (yttre) beläggen som kärvat fast i oket. Vanligt, speciellt om det är piratklossar.
Använd inte kopparpasta till glidpinnarna utan silikonfett eller liknande!!!
av rolass
Tack för svar MickeM . Jag tog bort behållare för att se om det fanns någon backventil i huvudcylinder som stängde när man bromsar. Eftersom jag inte såg någon backventil gjordes bromsprov och det var då det skvätte. Jag kunde dock se att det kom vätska bara ur det främre hålet och inte ur det bakre på huvudbromscylindern. Kan det bero på dålig tätning på den främre kolvtätningen ?

Jo bromskretesn höger bak + vänster fram hade bromsbeläggen fast, men det är noggannt rengjort + rengjorda och kopparpastade glidpinnar . Bilen är sen provad i bromsbänk med ok värden på alla hjulen .

Tack också Voje för synpunkter Varför inte kopparpasta ? Vill du vara snäll och utveckla .
av eddar
Har også samme problemet.
Det ble større "sig" på pedalen etter klosseskifte.
Ved hjulbytte så blir stemplene presset inn noe for å teste, og etterpå er det alltid blitt mer "sig" på pedalen.
Hos Volvo sier dem at det hele er helt OK, og at det ikke hjelper å bytte hovedsylinder.
Bremsene virker ok, men jeg liker ikke dette . . .
Kanskje er det feil i ABS boksen (?)
Dette er visst et vanlig problem på Volvo.
(Jeg har aldri hatt slikt problem på andre biler.)
av Arnold
Det finns ett ämne i kopparpastan som löser upp gummit. Använd aluminiumpasta istället, men inte på glidpinnarna. Det ska vara någon form av värmebeständigt fett på glidpinnarna. Vet inte vad det heter.

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]