Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej igen! Jag var ute och läste ur felkoder ( Biltemas OBD2 ) och den hittade inget.. kan ju bero på att det är Biltemas men..

Jag kopplade upp så att jag kunde live läsa OBD2 med telefonen och under acc så stannar TP % upp för att sen forsätta när pedalen är i botten. Även laddtrycket sjunker.. Kan det vara som så att den laddar för mycket? Att jag monterat den nya laddtrycks ventilen fel?

Om nu spjällhuset är knas så borde den väl bete sej likadant vid "torrgasning" och det gör den inte...
Ja laddar turbon för mycket så kommer gasspjället att stänga för att skydda motorn, kolla som sagt så att du har kopplat magnetventilen rätt. Tack vare att jag installerade en laddtrycks mätare i min bil så kunde jag se att något var galet då den endast laddade 0,3bar så jag testade med att rycka ur kontakten till magnetventilen och vips så ladda den 1,0bar :shock: och då gick som sagt spjället in och ströp accelerationen. Det visade sig att jag hade kopplat magnetventilen fel och när den var felkopplad på det sätt som jag hade den så stack även avgasvärdena iväg. När allt blev rätt kopplat så gick avgasvärdena ner till normalt och bilen laddar nu 0,5-0,45.

Här är en bild på hur slangarna ska sitta.
Bild
Att TP% stannar är ju "positivt" iaf. Då vet vi att det är något som gör att bilen anser att gasen måste hindras.
Kunde du se laddtrycket i torque(antar att det är det du använde)? En 2.5T ska väl ladda 0.4 om jag minns rätt, eller var det 0.5... Day? :D

Inga varningslampor som antingen lyser eller blinkar till något?
Lucif3r skrev:Att TP% stannar är ju "positivt" iaf. Då vet vi att det är något som gör att bilen anser att gasen måste hindras.
Kunde du se laddtrycket i torque(antar att det är det du använde)? En 2.5T ska väl ladda 0.4 om jag minns rätt, eller var det 0.5... Day? :D

Inga varningslampor som antingen lyser eller blinkar till något?
Ja mellan 0,4-0,5bar ska en 2,5T ladda.

Det kan ju även vara MAP-sensorn som sitter i tryckröret efter IC'n den kan ha fått för sig att bilen laddar för mycket. Var det i samband med att du bytte magnetventil som detta problemet uppstod?

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]