Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Patrik1975
...fast låsmuttern Måste ju lossas genom att hålla i styrväxelarmen?
Styrleden i sig skruvar ju bara ur sig och blir inget mothåll. Jag har dränkt skiten i 5-56 och ger upp för idag.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Nej, styrväxelstången ska du aldrig peta på. ALDRIG.

För att lossa låsmuttern: Låt yttre styrled sitta kvar i spindeln, ta en fast nyckel på inre styrleden för att hålla emot, sen en 21a nyckel på muttern och lossa muttern.
För att lossa den INRE styrleden måste man på något sätt hålla emot kuggstången, eller riskera att ha sönder den, sen använda en rörtång om man har uh... SMI tror jag det var(TWR har spår för nyckel)... och lossa den. Brukar sitta rätt duktigt.
av Patrik1975
Nä, låsmuttern sitter som sten. Gängorna är fina, muttern ser fin ut, 5-56 har jobbat i timmar, men den vill ändå inte.
Jag får antingen göra ett litet snitt i den nya damasken för att trä den över muttern, vilket är en jävla kass ide egentligen, men för att behaga besiktningsmannen är det väl vägen att gå antar jag? För det finns inte en chans att de släpper igenom den med min befintliga silvertejpade eller?
av Patrik1975
Lucif3r skrev:Nej, styrväxelstången ska du aldrig peta på. ALDRIG.

För att lossa låsmuttern: Låt yttre styrled sitta kvar i spindeln, ta en fast nyckel på inre styrleden för att hålla emot, sen en 21a nyckel på muttern och lossa muttern.
För att lossa den INRE styrleden måste man på något sätt hålla emot kuggstången, eller riskera att ha sönder den, sen använda en rörtång om man har uh... SMI tror jag det var(TWR har spår för nyckel)... och lossa den. Brukar sitta rätt duktigt.
SMI är det tror jag, den tjockare.
Ta en fast nyckel på inre? Det är där jag går bet. Det är 13 nyckel, men halkar ur så fort jag lägger kraft med 21.
Har försökt låsa den lilla nyckeln med ringklämmor men utan resultat. Det saknas bara det där lilla knäcket för att muttern ska lossna och jag är slut på ideer hur jag ska lyckas hålla leden på plats :(

Ingen som vet hur besiktningen ställer sig till det hela?

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]