Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Coolvette
Jag försöker reda ut ett problem åt en god vän, allt är hörsägen och bilen står långt härifrån:

Motorn startar och går men trycker ut vatten, inga synliga läckor på slang eller kylare.
Övertrycket beror på att kylfläkten står stilla, övertemperaturen i kylsystemet trycker ut vatten.
Vattenpumpen är 1000 mil gammal så det beror inte på dåligt cirkulation i pumpen i alla fall.
Även AC´n står stilla om det finns någon gemensam nämnare i det?

Frågan är om det finns en gemensam säkring för kylfläkt och AC´n?
Finns det säkringar både i motorrum och i kupén?

Jag har inte bilen här så jag kan inte gå på den själv, det är mitt bekymmer.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bilen trycker garanterat inte ut vatten pga. att fläkten inte fungerar. Jag körde 3 år utan fungerande kylfläkt utan större problem. Jag var nära att koka 2 gånger på varsin sommar, i lång bilkö på årets varmaste dagar. Då stod nålen i topp, men den pissa iaf inget vatten.
Så, med den erfarenheten törs jag lova att den inte trycker ut vatten pga. det.
Lucif3r skrev:Bilen trycker garanterat inte ut vatten pga. att fläkten inte fungerar. Jag körde 3 år utan fungerande kylfläkt utan större problem. Jag var nära att koka 2 gånger på varsin sommar, i lång bilkö på årets varmaste dagar. Då stod nålen i topp, men den pissa iaf inget vatten.
Så, med den erfarenheten törs jag lova att den inte trycker ut vatten pga. det.
Låter som en blåst toppackning då.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]