Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Utmärkt. Skall bli intressant att se vad du kommer fram till. Är som sagt bara att göra vad du redan gjort men upprepa proceduren (glida lite och sedan stoppa) mer än bara ett par gånger i rad.
Derank skrev:du måste lära dig att köra bil, det är inte systemet det är fel på, men tycker du det fins det en knkapp du kan trycka in för att avvaktivera startstopp funktionen, el så kör du i sportläge hela tiden ( om du har automat, har du inet det får du byta bil ) då slipper du ochså dessa obehagliga stopp ( som du beskriver det ) el så plockar du ut det lilla extrabatteriet mot torpeden så vips funkar inte start stopp alls, fiffigt va!

Eller så låter du helt enkelt bilen tala om för dig när den ska stänga av motorn, det vet den nämligen bäst och inte DU, för systemet är till för att lära dig att köra bil Anders.

Och din bil har alltid betett sig sådär, du har bara inet observerat det tidigare, så är det vettu.
Alltså, ursäkta men detta inlägger ifrån Derank borde klassas som det dummaste i forumets historia. Lära sig köra bil gör man först via t.ex körskola och sedan via personlig erfarenhet. Derank borde med sitt nedsättande språk passa bättre som statsminister än forumskrivare.
Start och stoppfunktionen är väl till största delen för att utsläppen ska begränsas till så låga utsläpp som möjligt och därmed få lägre fordonsskatt som belöning, inte att lära någon att "köra bil". Ja, det finns ofta en knapp där man kan stänga av funktionen, vilket jag alltid gör på min tjänstebil. Man kan lära sig att leva med funktionen men att tvinga medmänniskor med hjälp av Deranks härskarmetoder att använda det är totalt förkastligt enligt mig.
Om Derank inte kan svara på ärliga och sakluiga frågor kan han hålla käft.
Om någon moderator anser att jag härmed går över gränsen så kan mitt inlägg raderas alternativt mitt medlemskap raderas.
Mwi skrev:Jag testade steg 2 idag, efter ha kört 55 mil motorväg i 115-120 km/h ca 25 grader varmt och efter ha släpt bromsen och rullat lite så gick inte S/S i efter tredje gången.
Rätt. :D

Alltså så här funkar det egentligen:

När man själv startar bilen och kör iväg kommer den inte att autostoppa motorn förrän man passerat gränshastigheten på ca 10 km/h. Låt oss kalla detta läge där den inte autostoppar motorn när man stannar för läge 0.

När man passerat gränshastigheten kommer den att autostoppa motorn när man stannar nästa gång. Låt oss kalla detta läge där den autostoppar motorn när man stannar för läge 1.

När motorn autostoppat första gången borde den enligt såväl manualen som VIDA hamna i läge 0 igen, det vill säga inte autostoppa på nytt så länge gränshastigheten inte överskridits. Men så funkar det inte i praktiken. Istället blir den kvar i läge 1 tills den autostoppat ytterligare två gånger trots att gränshastigheten inte överskridits. Först därefter hamnar den i läge 0 och fortsatta autostopp uteblir så länge gränshastigheten inte överskrids.

Varför Volvo valt att programmera det så här är för mig något av en gåta. Kanske är det något slags försök att förstå den trafiksituation bilen befinner sig i och efter hand anpassa sig till den när den visar sig bestå av krypkörning med återkommande stopp. Men det gör det definitivt svårare för föraren att göra det jag vill när jag kör, det vill säga få S/S att anpassa sig till hur jag själv uppfattar situationen, vilket jag tror mig göra fortare och bättre än Volvos system.

För de tekniskt intresserade kan rapporteras att jag systematiskt testat vilka åtgärder från förarens sida som omedelbart tar bilen tillbaka från läge 1 till läge 0. De är följande:

Gå över i sportläge och tillbaka
Gå över i manuellt växelläge och tillbaka
Skifta från D till R och tillbaka
Slå av och på S/S med knappen

Rattvridningar funkar däremot bara tillfälligt. Bilen autostoppar inte om styrutslaget är tillräckligt stort men kommer att göra det nästa gång om styrutslaget är normalt då. Och bilen autostartar om man efter autostopp försöker vrida på ratten men kommer att autostoppa på nytt vid nästa tillfälle.

Som systemet nu är utformat är nog det enklaste sättet att kontrollera det, det vill säga undvika sådana autostopp som bara är irriterande och inte spar något bränsle (Volvo säger att bilen bör stå i femton sekunder för att det skall bli någon besparing), att fälla växelväljaren åt sidan och gå över i sportläge så snart man inser att man är på väg att hamna i en situation där autostopp bör undvikas. I motsats till S/S-knappen hittar man ju spaken med handen även om man inte tittar ned på den.

Man kan sedan om man vill gå tillbaka till normalläge direkt så länge man håller sig under gränshastigheten. Men man kan kanske lika gärna vänta med att gå tillbaka till normalläge tills man ser att krypkörningsmomentet är över. Då behöver man inte tänka på någon gränshastighet som inte får passeras medan krypkörningen varar utan motorn förblir igång i vilket fall.

Ett alternativ för dem som i likhet med mig har växlingspaddlar kan vara att använda dem istället för den vanliga växelväljaren. Men jag lutar preliminärt åt att den vanliga växelväljaren nog är smidigast i det här fallet.
Beror förstås lite på var man bor och vilka sträckor man vanligen kör. För egen del får jag ju räkna med att stå en stund både här och där så snart jag lämnat parkeringshuset. ;-)
andersuw skrev:Alltså så här funkar det egentligen:

När man själv startar bilen och kör iväg kommer den inte att autostoppa motorn förrän man passerat gränshastigheten på ca 10 km/h. Låt oss kalla detta läge där den inte autostoppar motorn när man stannar för läge 0.

När man passerat gränshastigheten kommer den att autostoppa motorn när man stannar nästa gång. Låt oss kalla detta läge där den autostoppar motorn när man stannar för läge 1.

När motorn autostoppat första gången borde den enligt såväl manualen som VIDA hamna i läge 0 igen, det vill säga inte autostoppa på nytt så länge gränshastigheten inte överskridits. Men så funkar det inte i praktiken. Istället blir den kvar i läge 1 tills den autostoppat ytterligare två gånger trots att gränshastigheten inte överskridits. Först därefter hamnar den i läge 0 och fortsatta autostopp uteblir så länge gränshastigheten inte överskrids.
Har nu även fått bekräftat av en mycket erfaren "verkare" hos min ÅF att det är så här S/S i själva verket fungerar på bilar av de senaste årsmodellerna. Varför Volvo valt att göra så har dock ingen av oss något riktigt bra svar på.

En ny sak som jag märkte först idag är att tomgångsvarvet går upp en aning när man växlar till sportläge (vilket jag nu ibland tillfälligt gör för att undvika oönskade autostopp). Har inte observerat det tidigare men är lite osäker på om det bara beror på bristande uppmärksamhet från min sida eller på att något ändrats i motorstyrningen. Fick nämligen idag en uppgradering av mjukvaran till ECM (art. nr 30785336) som enligt min PST främst rör EGR-funktionen (som ju är något som VEA-dieslarna haft problem med). Men den skulle möjligen också kunna innebära någon ändring på tomgånsvarvet i standardläge kontra sportläge. Andra får mer än gärna testa om de märker någon skillnad på tomgångsvarv mellan standarläge och sportläge (särskilt de som har VEA-diesel med åttastegade automatlådan). Syns inte mycket på varvräknaren men man känner tydligt att det vibrerar lite mer med sportläge i därför att varvet går upp en aning.
pang58 skrev:
Derank skrev:du måste lära dig att köra bil, det är inte systemet det är fel på, men tycker du det fins det en knkapp du kan trycka in för att avvaktivera startstopp funktionen, el så kör du i sportläge hela tiden ( om du har automat, har du inet det får du byta bil ) då slipper du ochså dessa obehagliga stopp ( som du beskriver det ) el så plockar du ut det lilla extrabatteriet mot torpeden så vips funkar inte start stopp alls, fiffigt va!

Eller så låter du helt enkelt bilen tala om för dig när den ska stänga av motorn, det vet den nämligen bäst och inte DU, för systemet är till för att lära dig att köra bil Anders.

Och din bil har alltid betett sig sådär, du har bara inet observerat det tidigare, så är det vettu.
Alltså, ursäkta men detta inlägger ifrån Derank borde klassas som det dummaste i forumets historia. Lära sig köra bil gör man först via t.ex körskola och sedan via personlig erfarenhet. Derank borde med sitt nedsättande språk passa bättre som statsminister än forumskrivare.
Start och stoppfunktionen är väl till största delen för att utsläppen ska begränsas till så låga utsläpp som möjligt och därmed få lägre fordonsskatt som belöning, inte att lära någon att "köra bil". Ja, det finns ofta en knapp där man kan stänga av funktionen, vilket jag alltid gör på min tjänstebil. Man kan lära sig att leva med funktionen men att tvinga medmänniskor med hjälp av Deranks härskarmetoder att använda det är totalt förkastligt enligt mig.
Om Derank inte kan svara på ärliga och sakluiga frågor kan han hålla käft.
Om någon moderator anser att jag härmed går över gränsen så kan mitt inlägg raderas alternativt mitt medlemskap raderas.
Hört talas om ironi mannen. ........

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk

Jag hade motsvarande problem en gång i tiden[…]

Personen jag spontanköpte min XC90 D5 av k&ou[…]

Reparationshandbok

När jag söker efter reparationshandb&oum[…]

Elpriset

Ungefär som när Amazon säljer LED-[…]