Mwi skrev:Jag testade steg 2 idag, efter ha kört 55 mil motorväg i 115-120 km/h ca 25 grader varmt och efter ha släpt bromsen och rullat lite så gick inte S/S i efter tredje gången.
Rätt. :D
Alltså så här funkar det egentligen:
När man själv startar bilen och kör iväg kommer den inte att autostoppa motorn förrän man passerat gränshastigheten på ca 10 km/h. Låt oss kalla detta läge där den inte autostoppar motorn när man stannar för läge 0.
När man passerat gränshastigheten kommer den att autostoppa motorn när man stannar nästa gång. Låt oss kalla detta läge där den autostoppar motorn när man stannar för läge 1.
När motorn autostoppat första gången borde den enligt såväl manualen som VIDA hamna i läge 0 igen, det vill säga inte autostoppa på nytt så länge gränshastigheten inte överskridits. Men så funkar det inte i praktiken. Istället blir den kvar i läge 1 tills den autostoppat ytterligare två gånger trots att gränshastigheten inte överskridits. Först därefter hamnar den i läge 0 och fortsatta autostopp uteblir så länge gränshastigheten inte överskrids.
Varför Volvo valt att programmera det så här är för mig något av en gåta. Kanske är det något slags försök att förstå den trafiksituation bilen befinner sig i och efter hand anpassa sig till den när den visar sig bestå av krypkörning med återkommande stopp. Men det gör det definitivt svårare för föraren att göra det jag vill när jag kör, det vill säga få S/S att anpassa sig till hur jag själv uppfattar situationen, vilket jag tror mig göra fortare och bättre än Volvos system.
För de tekniskt intresserade kan rapporteras att jag systematiskt testat vilka åtgärder från förarens sida som omedelbart tar bilen tillbaka från läge 1 till läge 0. De är följande:
Gå över i sportläge och tillbaka
Gå över i manuellt växelläge och tillbaka
Skifta från D till R och tillbaka
Slå av och på S/S med knappen
Rattvridningar funkar däremot bara tillfälligt. Bilen autostoppar inte om styrutslaget är tillräckligt stort men kommer att göra det nästa gång om styrutslaget är normalt då. Och bilen autostartar om man efter autostopp försöker vrida på ratten men kommer att autostoppa på nytt vid nästa tillfälle.
Som systemet nu är utformat är nog det enklaste sättet att kontrollera det, det vill säga undvika sådana autostopp som bara är irriterande och inte spar något bränsle (Volvo säger att bilen bör stå i femton sekunder för att det skall bli någon besparing), att fälla växelväljaren åt sidan och gå över i sportläge så snart man inser att man är på väg att hamna i en situation där autostopp bör undvikas. I motsats till S/S-knappen hittar man ju spaken med handen även om man inte tittar ned på den.
Man kan sedan om man vill gå tillbaka till normalläge direkt så länge man håller sig under gränshastigheten. Men man kan kanske lika gärna vänta med att gå tillbaka till normalläge tills man ser att krypkörningsmomentet är över. Då behöver man inte tänka på någon gränshastighet som inte får passeras medan krypkörningen varar utan motorn förblir igång i vilket fall.
Ett alternativ för dem som i likhet med mig har växlingspaddlar kan vara att använda dem istället för den vanliga växelväljaren. Men jag lutar preliminärt åt att den vanliga växelväljaren nog är smidigast i det här fallet.