Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Hoppas någon tipsar Volvo/Saab.
Dom känner redan till ämnet och denna tråd med, oroa dig inte..

/Thomas
Användarvisningsbild
av vetten
Jaha då har man kört en vecka till då c:a 53 mil sen senaste tankningen för två veckor sen då jag stoppade i dom första två pillren, efter första veckan så låg snittförbrukningen på 0,87/mil blandad körning och utan ändrad körstil. Efter denna vecka så har jag en snittförbrukning på 0,91/mil en liten ökning alltså men dock under min "normala" förbrukning som ju brukar vara 0,96/mil detta enligt färddatorn som man ju får hoppas räknar rätt, den räknarar iallafall lika oavsett piller eller inte. Har inte märkt någon övrig skillnad denna vecka utan som jag skrev i min rapport förra veckan så hände det ju en del då som lugnare tomgång och övrigt jämnare gång. Måste ju snart tanka igen, senast på måndag, problemet är ju bara att dom nya pillren som jag beställt ännu inte dykt upp så jag hoppas att dom gör det på måndag, ska inte behöva ta mer än 2-3 dar enligt Bengt men det kanske tar längre tid när man är ny kund? Hur som helst så tänker jag fortsätta mitt privata test och rapportera här vartefter som tiden och milen går. En sak är ju säker och det är att det har blivit en liten minskning av soppaåtgången och eftersom den senaste veckan inte varit så värst varm så kan den lilla ökningen bero på det, inte vet jag? Ha det bra därute. :lol:

vetten
av bdp003
vetten skrev:...Har inte märkt någon övrig skillnad denna vecka utan som jag skrev i min rapport förra veckan så hände det ju en del då som lugnare tomgång och övrigt jämnare gång.
vetten
Ok vetten.
Jag vill tacka dig för dina uppriktiga rapporter inga över eller "under"drifter!

Du skrev i första rapporten:
"Tidigare så har jag legat på 0,96/mil om jag kör på 95 oktan och 0,9 på V-Power som ju ligger runt 100 oktan om jag fattat rätt, den här veckan så ligger jag på 0,87/mil

Det som är en mycket positiv sak är att min bil numer inte har några somhelst svårigheter med att ligga i 50 på 5-an som den aldrig har gillat tidigare utan gärna hackat lite eller inte gått riktigt rent där"

(Be)visar inte detta klart att du redan efter första veckan, bekräftat punkt A & C, kanske även B,
genom det större vridmoment (pkt C) och den 9,38% (0,96 till 0,87) lägre bränsleförbrukning du beskrev (pkt A).

Dessutom MPGCAps betydligt billigare än Vpower.

I så fall redan 3 tydliga skäl att fortsätta köra på MPGCAps :-)

Punkterna A och D låter vänta på sig.

A. 7-14% Bränsle!
B. Mindre Motorslitage - bättre smörjning!
C. 11-16% Mera hästkrafter !
D. 75% Mindre avgaser!

Punkten D mindre avgaser, skulle du kunna bekräfta (eller dementera) i nästa besikningsprotokoll.

Vetten när skall du besiktiga?

/B
Senast redigerad av 2 bdp003, redigerad totalt 0 gång.
av bdp003
Funk skrev:
Hoppas någon tipsar Volvo/Saab.
Dom känner redan till ämnet och denna tråd med, oroa dig inte..

/Thomas
Är du helt säker?
Ingen beställning från Volvos testfolk på min webaddress ännu! :-)
av bdp003
Tomas88 skrev:...
Jag lade i de två testkapslarna och tankade fullt i tisdags. Förbrukningen på de senaste 40 milen var då 0,96 l/mil.
Nu har jag kört 10 mil med kapslar men jag har inte märkt någon skillnad.
...
Tomas du borde märka både starkare motoreffekt och jämnare gång,
som jag upplevde direkt i febr och som också vetten rapporterat om.

Har du fortfarande 0,96l/mil?

Ge inte upp, jag sänder dig 4 kapslar till om du inte märker nåt före nästa tankning. FFI skriver ju klart att vissa bilar tar det upp till 4-6 tankningar för att cylinderväggarna skall bil fullständigt nanodopade med järnoxiden.

https://backoffice.myffi.biz/memberupda ... /Part1.zip
https://backoffice.myffi.biz/memberupda ... /Part2.zip
https://backoffice.myffi.biz/memberupda ... /Part3.zip
https://backoffice.myffi.biz/memberupda ... /Part4.zip
Användarvisningsbild
av Funk
Är du helt säker?
Ingen beställning från Volvos testfolk på min webaddress ännu!
Kan ju finnas flera anledningar, kanske man köpt från någon annan, i MLM är du ju garanterat inte ensam återförsäljare. Eller mera troligt att man redan tidigare testat alla upptänkliga varianter av katalytiska processer, baserat på redan känd grundforskning.
Eller min favorit, backwards engineering, där man kanske bara hittat verkningslösa och potentiellt skadliga substanser i just er produkt.. ??:-/

Tiden får utvisa..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Oh, glömde en sak...
En mer kemiskt kunnig bekant påpekade att man kanske borde titta på ett par saker...
I teorin skulle en avbränning av kolrester med tillsatt järnoxid (med multipla syremolekyler) kunna skapa rejält höjda avgastemperaturer. Kanske skulle ni som provar hålla ett extra öga på tändstiften för att se om dom vid framförallt hård körning visar tendenser till överhettning. Samma tecken som vid för mager blandning skulle då visa sig.
Å andra sidan skulle mänderna av tillsatta ämnen enligt samma person troligen vara för små för att ge några varaktiga effekter, men i alla fall i början av processen, då ev. oförbrända rester fortfarande finns på vissa ytor kan det vara intressant att kolla..

För jag antar att ingen verkligen mätt avgastemp före och efter.

/Thomas
av bdp003
Funk skrev:Oh, glömde en sak...
En mer kemiskt kunnig bekant påpekade att man kanske borde titta på ett par saker...
I teorin skulle en avbränning av kolrester med tillsatt järnoxid (med multipla syremolekyler) kunna skapa rejält höjda avgastemperaturer. Kanske skulle ni som provar hålla ett extra öga på tändstiften för att se om dom vid framförallt hård körning visar tendenser till överhettning. Samma tecken som vid för mager blandning skulle då visa sig.
Å andra sidan skulle mänderna av tillsatta ämnen enligt samma person troligen vara för små för att ge några varaktiga effekter, men i alla fall i början av processen, då ev. oförbrända rester fortfarande finns på vissa ytor kan det vara intressant att kolla..

För jag antar att ingen verkligen mätt avgastemp före och efter.

/Thomas
Intressant Tomas.
Det borde gå att jämföra två liknande bilar, en med MPG och en utan,
bara genom att köra samma sträcka och känna (försiktigt) på tändstiften,
så kan denna frågan avgöras.

Hoppas "vetten" skulle kunna testa detta med ngn kompis med liknande Volvo utan MPG.

Jag vill minnas att Jerry Lang kommenterat detta i något av truckers call.
Jag skall kolla (det tar bara lite tid) ca. 2 tim att lyssna igenom :-)
Men jag skall göra det snarast.

Stort tack Tomas att du lyfter nivån på debatten.

/B
/B
Användarvisningsbild
av Funk
bara genom att köra samma sträcka och känna (försiktigt) på tändstiften
Nu bör man inte röra stiften alls efter körning, eftersom man garanterat bränner sig, Utan man får allt snällt skruva ur stiften och "läsa" dem, alternativt mäta avgastemp på något sätt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Funk skrev:I teorin skulle en avbränning av kolrester med tillsatt järnoxid (med multipla syremolekyler) kunna skapa rejält höjda avgastemperaturer. /Thomas
Järnoxid innehållande syre som bränsletillsats....

Detta är inget nytt, jag har kört med detta i många år i vår gamla Mazda 626.

Där rostde bensintanken uppp totalt med åren och järnoxiden(rosten) följde med in i motorn, det var nog därför den bilen alltid har gått så snålt. :D
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 36
XC70 2016

En annan sak jag kom på jag glömt fr&ar[…]

Bytte idag med mha verktyg från Amazon. B&[…]

Hej igen Mazzokie! Prova med: "Välj dit[…]

De ska snabbt skala upp produktionen av litium[…]