Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
Idag så är det bara V90 D4 som går att beställa med manuell låda från Volvo i Sverige. T5, T6 och D5 har alla automat som enda alternativ.
av Hisingspaddan
andersuw skrev:
beme skrev:Det är fler och fler storstäder som förbjuder eller avgiftsbelägger dieselfordon.
Vilka storstäder har förbjudit eller avgiftsbelagt dieselbilar som är godkända enligt Euro 6?
I Oslo har man möjlighet att förbjuda trafik med dieselbilar på dagar med höga luftföroreningar. Gäller även Euro 6 fordon och t.om. laddhybrider som t.ex. V60 D6, även om man kör på el!!
av andersuw
Hisingspaddan skrev:
andersuw skrev:
beme skrev:Det är fler och fler storstäder som förbjuder eller avgiftsbelägger dieselfordon.
Vilka storstäder har förbjudit eller avgiftsbelagt dieselbilar som är godkända enligt Euro 6?
I Oslo har man möjlighet att förbjuda trafik med dieselbilar på dagar med höga luftföroreningar. Gäller även Euro 6 fordon och t.om. laddhybrider som t.ex. V60 D6, även om man kör på el!!
Förbudet verkställs i praktiken inte av polisen. Inga böter skrivs ut för dem som väljer att köra.

http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2016 ... eselboeter

Enligt kommentarstråden kommer Euro 6-bilar att undantas från 1 januari 2017 men jag vågar inte svära på om den uppgiften är korrekt.

Finns det några fler exempel på de "fler och fler storstäder som förbjuder eller avgiftsbelägger dieselfordon"?
av KrilleW
andersuw skrev: Förbudet verkställs i praktiken inte av polisen. Inga böter skrivs ut för dem som väljer att köra.

Enligt kommentarstråden kommer Euro 6-bilar att undantas från 1 januari 2017 men jag vågar inte svära på om den uppgiften är korrekt.
Det är vad jag läst mig till också. Euro 6, utryckningsfordon, sjuk och varutransporter är undantagen.
av MartinGunnang
Nu börjar det bli dags att bestämma sig för om det ska bli en D4 eller T5 siste juni måste jag har slutgiltig spec på bilen klar.
För tillfället är det en D4 men så läste jag lite om att diesel och korta körsträckor inte var en så bra kombination (för partikelfiltret). Vi kör mellan 1000-1500 mil, bor i stan och mycket korta körningar. Såklart blir det längre ibland men det kan gå veckor mellan gångerna.
Är det någon som har kloka reflektioner kring vad som vore bästa valet?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Funkar säkerligen, men du kortar (förmodligen, ingen kan veta) livet på filtret. Ska du inte ha bilen många år blir det isf nån annans problem.
Mer aktuellt är det nog att se till dieselvärmaren som kommer gå konstant för att ge stödvärme i kallt väder, och många avbrutna starter och cykler. Realistiskt ca 4-7 (uppskattningsvis...) års livslängd.
Samma där, under en 3 års period blir det inte ditt problem, utan det får nån "kostnadsmedveten" ta senare.
Användarvisningsbild
av Derank
MartinGunnang skrev:Nu börjar det bli dags att bestämma sig för om det ska bli en D4 eller T5 siste juni måste jag har slutgiltig spec på bilen klar.
För tillfället är det en D4 men så läste jag lite om att diesel och korta körsträckor inte var en så bra kombination (för partikelfiltret). Vi kör mellan 1000-1500 mil, bor i stan och mycket korta körningar. Såklart blir det längre ibland men det kan gå veckor mellan gångerna.
Är det någon som har kloka reflektioner kring vad som vore bästa valet?

Jag kör själv ca 1300mil per år och väldigt många korta turer per dag,, ibland kan jag har 10 korta körningar per dag. och det funkar än så länge iaf.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
Hade ju dock aldrig valt diesel på det körmönstret. Ser inte vad du skulle vinna med diesel gentemot bensinalternativet. Hur resonerar du själv? Plus och minus med diesel kontra bensin. Finns det något speciellt som gör att du vill ha diesel?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
Ekonomisk har han inget att vinna med diesel. Det är väl fyrhjulsdriften det kanske hänger på. Behöver han inte den så skulle jag lätt ha tagit bensinaren. Mycket trevligare att slippa rasslar från dieseln.

Skickat från min SM-A500FU via Tapatalk
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?