- mån 04 apr 2016, 20:28
#1064289
Idag så är det bara V90 D4 som går att beställa med manuell låda från Volvo i Sverige. T5, T6 och D5 har alla automat som enda alternativ.
Moderator: Moderatorer
andersuw skrev:I Oslo har man möjlighet att förbjuda trafik med dieselbilar på dagar med höga luftföroreningar. Gäller även Euro 6 fordon och t.om. laddhybrider som t.ex. V60 D6, även om man kör på el!!beme skrev:Det är fler och fler storstäder som förbjuder eller avgiftsbelägger dieselfordon.Vilka storstäder har förbjudit eller avgiftsbelagt dieselbilar som är godkända enligt Euro 6?
Hisingspaddan skrev:Förbudet verkställs i praktiken inte av polisen. Inga böter skrivs ut för dem som väljer att köra.andersuw skrev:I Oslo har man möjlighet att förbjuda trafik med dieselbilar på dagar med höga luftföroreningar. Gäller även Euro 6 fordon och t.om. laddhybrider som t.ex. V60 D6, även om man kör på el!!beme skrev:Det är fler och fler storstäder som förbjuder eller avgiftsbelägger dieselfordon.Vilka storstäder har förbjudit eller avgiftsbelagt dieselbilar som är godkända enligt Euro 6?
andersuw skrev: Förbudet verkställs i praktiken inte av polisen. Inga böter skrivs ut för dem som väljer att köra.Det är vad jag läst mig till också. Euro 6, utryckningsfordon, sjuk och varutransporter är undantagen.
Enligt kommentarstråden kommer Euro 6-bilar att undantas från 1 januari 2017 men jag vågar inte svära på om den uppgiften är korrekt.
MartinGunnang skrev:Nu börjar det bli dags att bestämma sig för om det ska bli en D4 eller T5 siste juni måste jag har slutgiltig spec på bilen klar.
För tillfället är det en D4 men så läste jag lite om att diesel och korta körsträckor inte var en så bra kombination (för partikelfiltret). Vi kör mellan 1000-1500 mil, bor i stan och mycket korta körningar. Såklart blir det längre ibland men det kan gå veckor mellan gångerna.
Är det någon som har kloka reflektioner kring vad som vore bästa valet?