RääserCalle skrev:LOB skrev:Läs noga den procedur på åtdragning som Petson skrivit, ordningsföljd och 17 nm. Jag stressade och slarvade och förstörde gängorna på en av de långa bultarna, men det löste sig med friska gängor. Trikset med servorören är att lossa alla klammor och att få rören under kanten på sub framen.
Kan inte hitta det han skrivit. Har du någon länk?
Tack för tipsen. Btw, det är koks under motorn ovanför tråget också. Antar det blir en lång kväll
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=26283
Av Pettson
Okej vi börjar från början.. tilta motorn= skitsnack.. Att byta tråg på en 850 handlar om ca 1½ timmas jobb bort och dit i realiteten om man är normalhändig. Verkstan SKA göra det fortare, men har av nån anledning fått över 2 timmar på det i sin tidlista.. :roll:
Först av allt gå till volvo, inhandla deras packningslim, inhandla även nya o-ringar till tätningen mellan tråg/ pump reservdelar ger dej korrekt nr. Det finns inget bra lim på marknaden som håller tätt förövrigt (tyvärr) så en tub sånt är tvunget.. har du oljekyl eller inte.. kika på högra gaveln på tråget, är där en termostat med två slangar ut eller inte? Med 99% säkerhet så troligen inte då vi pratade om en GLT, men kika ska man, du har säkerligen ett lock där bara, det betyder att det är fritt fram att börja jobba.. Bultarna ska lossas runtom. låt dom i hörnen vara kvar. Ta bort momentstaget. Sen lossar du styrservorören i framkant och i bakkant av subframen (lossa dom INTE ur styrväxeln). Ta ett litet spännband och spänn dom åt växellådan till. Det handlar om ca 15cm du rör dom, du ska över skarven motor/låda.
Sen knackar du till på tråget lite grand så limmet släpper.. så tar du ned tråget. Det behövs INTE tiltas och skit.. Voila är tråget nere. Rengör packningsytorna på motorn. Rengör nya tråget. VAR NOGRANN med att det är samma volym i nya tråget. Det finns två olika volymer.
lägg lim på nya trågets ytor. Lägg tunt och jämt. När du sätter upp tråget så ska bultarna dras 2-3nm i hörnen först. Dra åt dom långa skruvarna mellan oljesump och växellåda med 48 Nm. (Dra skruvarna först till 25 Nm och fortsätt därefter upp till 48 Nm).
Sumpens samtliga mindre skruvar dras därefter åt med 17 Nm. (Dra skruvarna bakifrån och framåt.) Detta eftersom tråget inte ska spricka när det blir varmt.
Hmm man får alltså 1000spänn för ett tråg?.. Dags att köra mina i tvätten.. jag har 4 tråg står..

-) Både för oljekyl och utan oljekyl.. Samt att jag har termostathus med slangar ligger.. som inte läcker..

*pettson*