Moderator: Moderatorer

Micce: Haha! ;) Avvaktar någon dag till. Beställde istället hem en ny damask till handbromsen med blåa stygn. Suktat länge efter den, hoppas den lilla detaljen matchar bilen i övrigt.
Ska besiktiga XC70:n i morgon och har precis trimmat tillbaka till originalmjukvara i stället för BSR steg1.
Det sägs ju att bilprovningen inte ska kunna upptäcka trimningen via OBD-uttaget, men när jag kör diagnostik och läser felkoder med min PPC3 så får jag upp "trimmjukvara" samt "miljölampa", vad det nu är. Då är frågan om detta är felkoder som ligger osynliga för bilprovningen?
När jag trimmat tillbaka original så fanns det inga felkoder. När jag ändå valde att radera felkoder, så fick jag bekräftat att "felkoderna är nu raderade". Verkar lite skumt och jag har kontaktat BSR-supporten angående detta.

Sen så har jag med steg1 haft ett visst tvekande i accelerationen, kraften kommer, sen känner man att den tappar lite, sen kommer den tillbaka igen. Utan trim så finns inte dessa tendenserna, men så är ju turbotrycket betydligt mycket lägre. Funderar på om det kan vara magnetventilen som är boven i dramat. Men jag har ju beställt en ny från Autotech, icke original utan den där ATM-varianten. Försvinner tvekandet med den nya magnetventilen så vet jag ju vad det var.a

Provkörde nyss bilen med originalmjukvara och den känns riktigt trött igen, haha. Kraft finns skapligt (210 hk), men börjar att kännas först vid 4000 varv. Motsvarande kraft kommer betydligt mycket tidigare med steg1. Stor skillnad och det råder ingen tvekan om vilken mjukvara jag föredrar! 8)

Blir spännande med besiktning också, första med denna bil.
Nä, en öl på det här då kanske, jag är ju ledig i fem dagar nu! Skål, bönder! :lol:
XC90_Executive skrev:
Walkmann skrev:Attans så snygg inredning, skulle vara intressant sen att höra vad du snittar med den.. ;-// står i valet om d3, d4 el t5 ce.. 8)

Jag har haft min V40 CE i 9 månader. Snittet just nu är 0,62l/mil efter 18 mil motorväg och 2 mil stad. 8)
Intressant, tack! Inte helt pjåkigt :D
Frosnam skrev:Är det bara jag som kan tycka att det är lite märkligt att folk ojar sig om förbrukningen, när man har köpt en bil för 400k?
0,80... 0,90... eller 1,0 l/milen. Big deal. Åk tåg då. :wink:
Det handlar inte om några tiondels litrar, utan det handlar om att förvissa sig om att bilen går bra, att den är modern och effektiv.

När du köper vattenmelon på ICA, knäpper du inte då och lyssnar? Ljud färdas snabbare i vatten än i fruktkött, man vill inte att vattenmelonen är för torr, långt och dovt ljud. Inte heller att den är för vattnig, kort tungt ljud.

Eller vad spelar det för roll, vattenmelon som vattenmelon ;)
KARDOX skrev: Det handlar inte om några tiondels litrar, utan det handlar om att förvissa sig om att bilen går bra, att den är modern och effektiv.
Jag tror att det handlar om att folk har kollat på tillverkarens förbrukningssiffror och glömt bort att det är lurendrejeri av hög klass.
Vad jag menar är att skillnaden mellan 0,8 och 0,9 l/m i bensin är försumbar i sammanhanget. Kör man 1500 mil per år så rör det sig om 150-200 spänn i månaden i skillnad mellan 0,8 och 0,9 l/mil. Att folk betalar 3-4000 spänn i månaden på billån gör ju att skillnaden i kostnad på förbrukningen blir löjlig att ens diskutera.
Skulle aldrig drömma om att ligga i 90 på 110-väg för att spara en dl per mil, men många verkar resonera annorlunda.

Nej, jag är inte rik, bara dryg. :lol: :wink:
Efter gårdagens V40 D2 skulle jag idag in och provköra en D3 men den fanns inte inne så testade istället en T3. Tycker faktiskt att D2 var trevligare.

Passade på att få en snabbvärdering på min nuvarande, baserat på modell, miltal, utrustning osv och fick 70k som inbytesvärde.
Jag förstår hur du tänker Frosnam och håller till viss del med. Jag prioriterar glädje per liter långt över mil per liter.
Däremot kan man ju också resonera som exempelvis Joel80 här på forumet gjort även om det säkert inte var avgörande.
Han körde en fin V70 med några år på nacken och kunde för en lite högre totalsumma plocka ut en ny, modern, fräsch V60 som dessutom är hybrid. Noggranna kalkyler visade att skillnaden i förbrukning (inte enbart det såklart) gjorde att kostnaden för den nya bilen var marginell mot att ha kvar den gamla. I det läget är ju valet enkelt, tycker även jag.

Rätta mig gärna om jag har fel Joel, jag misstänker att du läser detta förr eller senare.
Idag har jag återigen kört de 40 milen till landet, blir här tills imorgon och ska passa på att få bilen servad. Den står nu hos den lokala Volvo-handlaren, efter att ha blivit snabbtvättad, för att bli ompysslad. Under hemresan imorgon kväll kommer den passera 18000 mil... :???:
  • 1
  • 578
  • 579
  • 580
  • 581
  • 582
  • 1912

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller