Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AleksanderR
#1616817
Tjenare!

Jag har en fråga kring ventiljustering på en T5 maskin från en s60 T5 2001

Motorkod b5234t3

Hur justerar man ventiler på en sån maskin?
Har för mig att det ska finnas inspektions håll i ventilkåpan men det finns inte på den maskinen jag ska bygga.

Här är bilden på ventilkåpan från s60n:
IMG_5222.jpeg
IMG_5222.jpeg (1.35 MiB) Visad 385 gånger

Ska finnas skruv där för att kunna mäta ventilspelet så vet inte riktigt hur jag ska göra.
Det är mekaniska tryckare på den motorn.

Tar emot all kunskap och tips!

Mvh Alex
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1616824
Såvitt jag vet har alla turbomotorer hydrauliska ventillyftare fram till lansering av 2.5 FT modellerna som fick fasta ventillyftare.
Ursprungligen hade alla femmor hydrauliska ventillyftare men runt 1999 infördes fasta ventillyftare på sugmotorerna för att spara bensin.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1616833
Hasse53 skrev: lör 06 sep 2025, 14:45 ..runt 1999 infördes fasta ventillyftare på sugmotorerna för att spara bensin.
Det var nog snarare för att möta miljöklass 1; fasta lyftare påstods ge stabilare förbränning och därigenom bättre emissionsvärden. Sen var de antagligen billigare också :-D
#1617036
kebabpizza skrev:
Då testar jag detta.
Kollade även med motordesign sweden som byggde även femmor för STCC bilar och de "nyare" T5 mellan 99-2007 maskiner har oftast fasta tryckare.
Finns det inga håll eller skruvar för att öppna så sa de att man får helt enkelt göra egna hål för att kunna justera och sedan sätta ditt korrekta skruvar :) Annars får man byta topp.

Tack för alla svar iaf :)

Idag har den fått köra släp fö[…]

Är det nytt eller, det var ju allvarligt ? […]

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]