PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1083318
Halloj!
Lite kort historia:
Min morfar köpte en Amazon flong i kartong 1964 som brukades fram till 1967 då han dog. Min morbror som inte var äldre än 10år gammal ärvde denna bil och den brukades lite fram och tillbaka när åldern var inne och bilen kördes fram till 19.000 mil. 1986 behövde han en större bil så den ställdes av och fick bo i en lada fram tills i lördags då jag bestämde mig för att köpa den.

Bilen hade alltså stått i 30 år och den har klarat sig förvånansvärt bra, rost angrepp finns på sidoskärmarna och i motorhuven, bromsarna sitter fast och kopplingen vart helt slapp av att trycka ner den en gång, Däcken är också förstås tomma på luft. Bilen står väldigt trångt till med 40cm över på varje sida så någon större koll har inte gjorts än, först på med nya däck och rulla ut den.

Jag åkte iallafall en sväng till biltema och införskaffade ett nytt batteri, nya tändstift, motorolja samt lite bensin. Fläktremmen snurrade jag runt och motorn gick runt fint. böt tändstiften och hällde ner en skvätt soppa i förgasaren och anslöt batteriet.
Efter att ha vridit om nyckeln en minut STARTADE biljäveln! Den fick gå 2 sekunder tills den baktände och sen har inte något mer gjorts. Detta finns på film och den med ett par bilder på bilen kommer att läggas upp inom kort.
Bilen står 30 mil från sthlm men kommer att bo där hela juli och mecka efter jobbet. Målet är att kunna köra hem dem till sthlm utan släp!
Är väldigt intresserad av bilar och har meckat lite med mina gamla volvo 940 men är i stort behov av råd och hjälp.

Kommer som sagt lägga upp mer info och bilder frammåt juli men vad bör man börja göra rent konkret förutom att hälla ur gammal soppa och olja? Byta alla packningar i motor osv?

Är väldigt tacksam för all hälp jag kan få och följ gärna resans gång! :D :D
#1083331
Du nämner själv olja och bränsle. Kylarvattnet är också en vätska att tänka på. Slangar och packningar har säkert torkat och spruckit under åren. Byt alla slangar nu så du slipper att stå ute på någon väg och försöka täta en sprucken slang. Även bromssystemet har ju några slangar. Byt dom också. Du har ju ändå en del att göra med bromsarna. Överhuvudtaget allt som har vätskor måste du se över. Och naturligtvis, byt vätskorna.
#1083341
För att kunna köra bilen behövs bromsar och det är väl egentligen det enda större arbetet som är absolut nödvändigt. För övrigt ska väl ett oljebyte i motorn och nya tänddelar räcka för att köra hem den men eftersom en läckande vattenpump är besvärlig att fixa 15 mil från närmaste garage kan det vara lämpligt att byta även den. Kolla också olja i växellåda och bakaxel.
Det kan vara lämpligt att om möjligt köra bilen 10-100 mil för att få en uppfattning om vad som behöver åtgärdas så att pengarna läggs på rätt saker.
#1083345
Tack Rådlös och LarsBd! :D :D

Hade tänkt beställa hem lite saker till juli månad och vad gäller packningar, finns det några bra kompletta packningssatser? Hittade några olika på internet men vart ska jag byta packningar? Finns ju diverse olika paket beroende på vart på motorn det är. Bör jag byta verenda packning i hela mototutrymmet? Förgasarn läckte i underkant mot motorn när jag hällde i bensin så där vet jag iallafall att packningarna måste bytas omgående!
#1083350
Förgasaren kan mycket väl sluta att läcka då det stått bensin i den ett tag. Packningen kan svälla då den blir blöt och täta igen. Jag tycker att du som föregående personer föreslår skall koncentrera dig på bromsar och byte av vätskor.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
#1083372
Det är därför man ska köra bilen ett tag först så ser man om och i så fall var det läcker och kan då köpa och byta rätt packningar. Om du nu redan har bestämt dig för att byta alla packningar (vilket förmodligen till stor del är bortkastad tid och pengar) så bör du även byta minst lager och kolvringar samtidig. Förgasaren har vad jag kan påminna mig ingen packning som kan läcka bensin vid normal bränslenivå i flottörhuset, däremot kan flottörventilen vara ur funktion efter så många år vilket gör att förgasaren flödar över men då hjälper inga packningar.
Byter man packningar och kör ett tag kanske kamdrevet ger upp och man måste delvis göra om samma jobb igen.
Fixa bromsarna, byt övriga vätskor, besiktiga och kör sedan bilen några mil i närområdet så ser du om ytterligare åtgärder är nödvändiga.
#1083574
På en såpass gammal bil kommer nog alltid någonting att verka lite "krassligt". Man bör också komma ihåg att det är en gammal konstruktion, dvs det är inte rimligt att förvänta sig kliniskt ren motor etc, eftersom man nog rätt kallt räknade med att packningar "fuktar lite" redan när grejerna var nya. Inte så att man accepterade läckage, men, som sagt, lite oljefukt har aldrig skadat någon...

Däremot bör man nog vara rätt :evil: noga med att byta motorolja och filter ett par gånger med kort körsträcka emellan, för att minska risken att nåt internt beckar igen, även att kolla ventilspelet, om inte annat än för att få en titt under kåpan på ev missförhålanden. Jag minns en gammal motor där oljehålet i en vipparm satts igen och det därför blev rätt torrt på den kulan där stötstången tryckte... lätt fixat men inte bra om det inte uppdagats.

Vet inte vad det är för förgasare på denna, men oavsett torde den välkomna en genomgång. Öppna, kolla, rengör... Är det en Zenith så finns det ett gäng rörliga delar som kan trassla till det om de inte rör sig som de ska.

Se över fördelaren med avseende på dess rörliga delar (centrifugal- och vakuumregulator). Fördelare ska smörjas regelbundet, om detta inte gjorts kan den ha kärvat ihop och då blir bilen inte kul att köra.

Lycka till med projektet!
#1083640
TACK ALLA! :D Helt otroligt vad mycket hjälp man verkar kunna få här!

Jag vet att jag kanske låter som en total lekman men har haft väldigt svårt att få tag på info om allt jag villa göra under renoveringen. Har drivet och är helt säker på att bilen kommer rulla på gatorna efter sommaren men är verkligen tacksam för alla svar jag kan få med mina tusen frågor :)

Växellådsoljan byter man genom att tappa ur under (som vanligt) men fylls sedan på innifrån bilen genom att ta bort själva växelspaken? (läst någonstans) och bör jag komplettera med någon tillsats?

En annan tanke! Antar att motorn tappas ur på olja underifrån också men oljan har ju stått i minst 30 år och är antagligen trögflytande, hur gör jag lättast för att tappa ur den, varmkörning på tomgång?
Även kylarvätskan, finns det ett expansionskärl med någon sorts säkerhetsventil att tappa ur genom? (är röris så den logiken har jag)

Bromsarna är ju original (trumbromsar) vilket jag aldrig meckat förut.. Bör det räcka med att byta beläggen och ska jag dra helt nya bromsrör undr hela bilen eller räcker det att ansluta nya bromsslangar från bromsrörens matning ut till varje broms?

Och till sist för idag, är det några filter att byta förutom luftfiltret och soppafiltret?
#1083658
1. Motorolja, mitt förslag: Tappa ur (genom bottenpluggen) tills det slutar rinna. Fyll på c:a samma mängd ny (billig) olja, nåt mineral 10W/40 eller så. Kolla nivån med stickan, justera vid behov. Varmkör på tomgång. Tappa ur och ta bort filtret. Sätt på nytt filter och i med ny olja (samma som föreg.). Varmkör. Kolla om oljan ser OK ut, kör i så fall några dagar, byt igen, inkl filter. Innan denna operation genomförs måste kyklsystemet vara fyllt och hyfsat tätt!

2. Växellådan har väl både nivå/påfyllningsplugg och bottenplugg. Tapa ur undetill, fyll i nivåhålet tills det rinner över.

3. På äldre modeller sitter expansionskärlet uppepå kylaren (altså det är en del av kylaren), på nyare är det en plastbehållare bredvid med slanganslutning. Avtappning sker med en ventil i motorblocket och genom att ta loss undre kylarslangen. Säkerhetsventil som sådan finns inte, det är en fjäderbelastad ventil i locket till kylaren (eller expansionskärlet om det är separat). Visst övertryck ska råda när motorn är varm.

4. Bromssystem med trumbromsar är inte väsensskilda från skivbromsar, men så gamla system är oftast enkrets. Jag tror att jag skulle byta allt, rubbet. Rör, slangar, cylindrar. Ett fel nånstans slår ut hela systemet. Vanliga problem är att packningar i huvud- och hjulcylindrar ger upp, korrosion i cylindrarna och att rör rostar och slangar torkar. Cylindrar kan renoveras (honas + nya packningar); rören och slangarna byts. Beläggen byts ut vid behov.
#1083667
Oljefiltret, men det byter du samtidigt som oljan. Varmkör motorn lite innan du tappar ur den, men du skall absolut stänga av motorn först. Växellådan fyller man vanligtvis på genom nivåhålet. Man fyller på tills det kommer upp i nivån. Det är möjligt att man kan fylla på inifrån, men det har jag aldrig varit med om. Det här med nivåhålet är ju tänkt att man gör det på en verkstad och där har dom en speciell pip som man hänger i hålet. Det går att pumpa i oljan i växellådan med en sådan här:
Bild
Lite trångt och småjobbigt med slangar etc. etc. Kanske en medhjälpare kan vara värdefull i tillfället.
Kylarvattnet är enklast att lossa den undre kylarslangen, den som går tillbaka till motorn. Man lossar också den övre och tar bort termostaten så att det inte blir vacuum i kylaren. Annars rinner inte allt ut. Och även här är det ett gott skäl att varmköra motorn lite innan man häller ut. Om det finns smuts och grumlighet så har det i bästa fall virvlats upp i vätskan och följer med ut.
Om det är extra mycket grumligt och slam, bör man överväga att "tvätta" systemet. Det finns medel att köpa men ett enkelt sätt som har spridit sig på senare år är en eller två diskmaskintabletter i kylaren. Varmkör ordentligt och spola igenom med rikligt med rent vatten. Detta är alltså om det verkligen behövs tvättas, inget tvång. Dröj inte med det nya glykolvattnet om du har tvättat och spolat igenom. Kolla som jämförelse på ett par skivbromsar hur fort dom rostar efter en regnskur. Där slipas dom visserligen rena på nolltid när man kör, men inne i motorn kan du aldrig slipa rent. Glykolen innehåller ett korrosionsskydd. Det skall bevara din motor inifrån. Kör aldrig utan glykolvatten.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]