Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poberglund
Hej !
Har just bytt drivaxel på min V70 I -00. Nu skorrar det vid högersväng och inget vid vänstersväng. Böt även lager och krängningshämmare.
Låter som om kulorna i knuten tar i nån stans. Knarrningarna kommer även vid gupp i vägen. Det känns som om det kommer när hjulet går upp hjulhuset. Då svänger ju drivaxeln uppåt. Är det för lång eller har den inte dragit in i lagret? det var glapp så det var inga problem att föra in yttre axeln i lagret. Är det nån som vet vad det är för skillnad mellan automat och manuell? jag har manuell låda.
Det var annat utseende på på den nya drivaxeln mot den som satt där orginal. ?:-/ ?:-/
av sensonic
Tror som Hilmer, du har tyvärr fått en för lång. Köpt på drivknuten.se? Jag har varit med om samma sak.

När man kollar längd på drivaxel ska det vara komprimerat mått. Du har väl kvar din gamla? Tryck ihop den max och mät samtidigt längden.

99 och 00 är lite svåra. Vad har du för motor? 2,4 170 hk gissar jag...

I så fall och om du handlat på drivknuten.se:
Deras listor visade att du ska ha en VO-110A på vänstersidan. Fel tyvärr, du ska ha en VO-807825. Tyvärr är han rätt dyr på den så jag köpte till slut i USA via eBay istället.
Användarvisningsbild
av poberglund
Hej !

Tack för inläggen. JA....Jag köpte på Drivaxeln.se.. :( . Hade det på känn lite då inner knuten hade en större burk och längre glidyta mot oljeringen. Blir till att riva igen och mäta. Kanske man kan plocka ihop en egen med delar från den gamla. Det var bara kulhållaren som hade spruckit lite, å ere samma delning och storlek på kulorna så kan man plocka om kanske. Det är hiskligt dyrt med ny drivaxel. Två axlar från Volvo lika med priset för en volvo till. Billigare köp en reservdelsbil å gömma bakom ladan.... :lol: . Är det nån som vet vad som hände med V70 när tillverkningen flyttade till Gent? jag har två V70 -99 och dom är olika på mycket bla oljefiltret skiljer...burk eller insattsfilter.
En sista fråga. Splinsen på hjullagret var limmade med nått metall lim. Vid besök på Volvo för inköp så sa man att dom slutat limma för det fanns risk att man förstörde splinsen, när man pressade ur axeln ur lagret. fick besked om att dom använde gjänglåsningspasta, nån kletig sörja som ska användas för skruvförband där det blir hett, så gängorna ej bränner fast. Det blir för stort glapp om man ej limmar, det känns när man kör. Vad är det för lim och nån som vet var man kan få tag i det?
av sensonic
drivknuten. se :)

Synd att det är fel i listorna här, men han är bra att ha att göra med. Kontakta dem i vänlig ton och påpeka att det inte blev rätt, så tar han nog tillbaka den. Kanske du kan få en bra deal på den som är rätt också. Att inre knutens "burk" är lite större spelar ingen roll, de använder någon standard när de gör piratdrivaxlar till alla möjliga bilar.

Det här http://www.ebay.de/itm/CV-Axle-Assembly ... SwyQtVqTPt tror jag är rätt drivaxel till lägre pris. Jag har en hemma men har inte hunnit montera än så jag kan inte säga hundra att den är perfekt. Men längden verkar rätt så det ska nog gå.

Vad gäller olika V70 -99, man uppdaterade väl motorn mitt i -99 så det är snarare det som spökar än Gent tror jag. Bosch till Denso och sådant också.

Vad gäller limmet har jag hoppat över det, bara smort in splinsen med drivaxelfett. Kan inte säga att jag har något grymt glapp.
av Fritzell
Komplett drivaxel för 700kr + frakt???
Synd att jag inte visste det när jag bytte yttre knutar på min i fjol. Bara en ytterknut kostade 900kr på biltema. Ångrar att jag inte tog komplett med inre knuten också, det är ett ganska stort glapp för det hörs två klick och det blir ett ryck när man ska köra iväg eller backa, det ena kommer före det andra. Störande.
av sensonic
Ja, det är lite andra priser utomlands. Får se om det är något att ha när jag fått på den.
Användarvisningsbild
av poberglund
Hej !
Tack för alla initierade svar. Det finns mycket kunskap där ute. I dag skulle det rivas igen. Drivaxeln är för lång. Allt gick lysande, alla omsorgsfullt insmorda,behandlade och några nya bultar, släppte sitt grepp utan protester. En fröjd att i strålade sol sitta bakom ladan och plocka bort allt igen.......sen det efterlängtade ploppen när drivaxel släpper från lådan....kom aldrig . Den jädrans manicken sitter fast å vill inte släppa tagen om lådan. Krampaktig och stum... Har provat och vrida runt å ta nytt tag....men icke. Finns det nått annat sätt än att bända med koben. Blir man tvungen nu å plocka isär vx-lådan? Tacksam för råd... :D :D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Prova ett koben i metall/järn istället för ett organiskt koben :mrgreen:

Nej men.. Kofot är den "officiella" metoden, det är så man ska göra. Viktigt att se till att axeln är spikrakt och inte böjs åt något håll när man ska ur med den, för då nyper den ju fast.
Användarvisningsbild
av poberglund
ok....släpper ut korna å tar fram metall kroken..påt igen... :lol: :lol:
Justera dimljus V90-18

Hej, Fick nedslag på besiktningen att v&aum[…]

Välkommen ut i trafiken

Lätt att se fel, är ju ingen skillnad f&[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]